+DrKneipp Skrevet 9. september Skrevet 9. september (endret) Jeg kjøpte en Peak Performance Freelight Polartec® Alpha™ Hood-genser som jeg nå har brukt på to kortere turer og jeg må si jeg er imponert over egenskapene til materialet. fordel: lett, tar opp lite fukt, tørker fort, "luftig". ulempe: dyrt, skjørt(?), "luftig". Genseren jeg kjøpte veier 150gram i størrelse medium, Polartec Alpha 90, som er halvparten av min standard-fleece-jakke, som ikke har hette. Vinden blåser selvfølgelig rett igjennom Alpha direct-stoffet. Det ser jeg egentlig på som en fordel. Det gjør at den tørker fort. Når man sykler så kjøles man ned av vinden, men den varmer når man stopper opp - hvis det ikke er vind. Jeg kommer nok til å se meg etter andre plagg i samme materiale hvor jeg i dag gjerne har gått for merino ull. Merino er fint det og, men det er også skjørt og dyrt og tørker ikke på langt nær så fort som Alpha direct og er mye tyngre. Det er heller ikke spesielt billig. Endret 10. september av DrKneipp Siter
aico Skrevet 10. september Skrevet 10. september kjøpte noen kvm med Alpha 120 her på vårparten, mtp. å sy en hoodie, men foreløpig har det vært for travelt til å kjøre symaskin. Bli kanskje mer tid til inneaktiviteter utover vinteren Siter
frankdrebin Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden aico skrev (På 10.9.2025 den 10.08): kjøpte noen kvm med Alpha 120 her på vårparten, mtp. å sy en hoodie, men foreløpig har det vært for travelt til å kjøre symaskin. Bli kanskje mer tid til inneaktiviteter utover vinteren Er dette lønnsomt ift å kjøpe eller handler dette om å finne en passform som er best mulig for deg? Siter
aico Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden frankdrebin skrev (4 minutter siden): Er dette lønnsomt ift å kjøpe eller handler dette om å finne en passform som er best mulig for deg? Ikke veldig lønnsomt, spesielt ikke med svak krone, men det var ikke hovedmotivasjonen. Passform er en del av det ja. Jeg er lang og tynn, så må ofte velge mellom passelig vid med for korte armer eller lange nok armer og alt for vid. Plagg i Alpha er heller ikke lett å finne i fysisk butikk, så vanskelig å få prøvd før kjøp. Istf.å bruke tid og energi på å lete på nett, kjøpe fra forskjellige nettbutikker og styre med returer, så bruker jeg heller den tiden på å forbedre symaskin-ferdighetene mine og få genseren som jeg vil med en gang. Om enn litt lavere nivå på finishen ifht. fabrikk-produsert. Det er også ett interessant materiale til annet bruk/andre plagg også, så fint å få litt erfaring med stoffet. Siter
frankdrebin Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden aico skrev (6 minutter siden): Ikke veldig lønnsomt, spesielt ikke med svak krone, men det var ikke hovedmotivasjonen. Passform er en del av det ja. Jeg er lang og tynn, så må ofte velge mellom passelig vid med for korte armer eller lange nok armer og alt for vid. Plagg i Alpha er heller ikke lett å finne i fysisk butikk, så vanskelig å få prøvd før kjøp. Istf.å bruke tid og energi på å lete på nett, kjøpe fra forskjellige nettbutikker og styre med returer, så bruker jeg heller den tiden på å forbedre symaskin-ferdighetene mine og få genseren som jeg vil med en gang. Om enn litt lavere nivå på finishen ifht. fabrikk-produsert. Det er også ett interessant materiale til annet bruk/andre plagg også, så fint å få litt erfaring med stoffet. Ikke uenig. Jeg har sett på garage grown gear, men med svak krone så er det ikke mye å hente etter toll og tull. Del gjerne utfallet. Interessant å følge med på! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.