GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tidligere en post hvor jeg ba om tips til et tunneltelt for en person og en middels hund (noen ganger en minihund ogsÄ). Hovedsakelig tresesongs bruk og fjellturer i Nord-Norge, men muligens noen vinterturer etter hvert.

Ut i fra det som ble anbefalt der har Jeg har forelÞpig landet pÄ Nallo. Men jeg er veldig i stuss om jeg skal gÄ for vanlig Hilleberg Nallo 3 for Ä fÄ litt mer takhÞyde og gulvplass eller Nallo 2 GT for ekstra yttertelt og bonus med mulighet for «nÞdly» for noen i yttertelt.

Nallo 3; Jeg liker godt midtÄpningen og at man kan sitte «beskyttet» og titte ut fra Þverst i dÞren om vÊret er dÄrlig. Det er vanskelig Ä fÄ ordentlig inntrykk av hvor stor forteltet egentlig er der; er det plass til at en hund og litt bagasje kan ligge Ä tÞrke litt, eller blir det veldig trangt? Blir Nallo 3 for stort for mitt bruk og jeg burde gÄ for Nallo 2?

Nallo 2 GT; vurderes pga stort fortelt som jo kan vÊre bra nÄr det regner eller har vÄt hund. Jeg liker godt at det har mulighet til Ä lage en liten «gapahuk» og sitte se ut pÄ vÊret/ha skygge for solen. Bakdelen er potensielt vanskeligere Ä finne teltplass og bittelitt ekstra vekt, men det har ikke sÄ mye Ä si. Jeg har og lest innlegg om at folk fort «glemmer» Ä bruke den gapahukfunksjonen, og da er kanskje «lett versjonen» som fins i Nallo 2 nok?

Er det noen som har noen innspill eller tanker Ä komme med? Jeg er ca 170 hÞy, og har lest tidligere poster om temaet. I god Fjellforum-Änd er det selvfÞlgelig lov Ä prÞve foreslÄ noe helt annet.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Tenkte bare Ä skyte inn at du ogsÄ kan vurdere FjÀllrÀven Lite 3 eller Shape 3. FÞrstnevnte har to stenger og glidelÄs pÄ hver side for to Äpninger. Sistnevnte har 3 stenger og stÞrre fortelt. Jeg er veldig glad i Hilleberg og har flere telt fra de til ulikt bruk, men liker de FjÀllrÀventeltene veldig godt. Samme DAC-stenger og plugger. Hadde lite 3 i flere Är, men byttet til shape 3 da jeg Þkte hundetallet. Har vÊrt mitt favorittelt til hÞyfjellsturer sommerhalvÄret, da syns jeg litt god plass er veldig fint. Har ogsÄ brukt de vinterstid. 

Nevner disse teltene fordi de ofte er Ä finne til veldig gode priser, bÄde nytt (Jakt og friluft har hatt noen partisalg) og brukt pÄ finn, hvor de er mye billigere enn Hilleberg.

• Liker 2
Skrevet
48 minutes ago, Bokhylla said:

Takk for innspill @foroll. Skal prÞve sette meg litt inn i de og. Har lengden pÄ de noen gang vÊrt problematisk ift Ä finne teltplass?

Problematisk vil jeg aldri si, nei. Man trenger jo egentlig bare flat leirplass akkurat der man skal ligge. Om man har ei grop eller trerot i forteltet gjÞr jo ikke egentlig noe. Men jo mindre fotavtrykk jo enklere er det sÄklart Ä finne en fornuftig teltplass.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har over 300 netter i Nallo 2 GT. (Har ogsÄ Akto og Staika). God plass i forteltet, lav vekt og enkelt oppsett gjÞr det til mitt mest brukte telt. Forteltet gir et arbeidsrom i all slags vÊr og med litt mindre mygg, knott, klegg og fluer. Det Ä finne teltplass har aldri vÊrt et problem.

Gapahukfunksjonen er gull i godvÊr og lett regn. Da har du nesten funksjonen til en tarp. GT-versjonen med fortelt gir vel en Þkt vekt pÄ rundt 400g, spesielt pÄ grunn av en ekstra teltstang. Men det utgjÞr jo vekten av en tarp, som kanskje gapahukfunksjonen / forteltet erstatter.

Mitt fÞrste Nallo 2 GT fra 2008 mÄ nÄ sart pensjoneres pÄ grunn av slitasje. Jeg er sÄ fornÞyd med teltet at jeg allerede har kjÞpt meg et nytt pÄ tilbud som ligger i boden Ä venter pÄ Ä ta over i framtiden. Du skal lete lenge etter et telt som har bedre kvalitet enn Hilleberg. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes dÞrlÞsningen pÄ Nallo virket veldig fin, helt til jeg begynte Ä bruke teltet. Det var ikke sÄ praktisk da man hele tiden mÄtte passe pÄ at det ikke lÄ ting i veien i forteltet. Man har egentlig bare litt plass pÄ sidene, nÄr man mÄ gÄ inn ifra fronten. En annen ulempe var at det ble veldig langt Ä strekke seg bort til glidelÄsen for Ä lukke igjen. 

I GT versjonen sÄ er jo ikke dette ett problem da. Eller hos andre produsenter hvor man ofte har en sideinngang selv med lignende utforming som Nallo. 

• Liker 1
Skrevet

@Magne S takk for svar! Veldig gÞy at du er sÄ fornÞyd! VektskÄlen tipper forelÞpig mot GT versjonen nÄ kjenner jeg!

@thomachine gode innspill Ä ha med seg. Jeg har ikke tenkt sÄ mye over det med hvor langt inngangen er fra innertelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.