Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sovepose til Vår/sommer/høst?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har i dag en snart 10 år gammel billig Helsport sovepose som jeg mener jeg betalte 5-600 kroner for den gangen. Jeg har sovet under åpen himmel med denne for noen år siden i rundt 10-14 grader og det fungerte bra. Jeg er dog usikker på hvor langt jeg kunne strekt strikken med tanke på temperatur. I soveposen står det "Comfort-limit +6C"

Det er ikke noe galt med posen og trolig vil den holde til mitt bruk, men den tar mye plass (jeg kjører motorsykkel). Pakksekken ferdig komprimert måler ca. 55x25cm. Var en tur på XXL i går og så flere soveposer som var halve størrelsen av denne sammenpakket. 

Derfor har jeg kikket litt på ny sovepose og jeg har da sett på en sovepose med dun i lavere prisklasse. Spesielt denne: https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-equipment-inua-750-regular-cosmos-lz-170-5389

Denne har Comfort limit på -12 grader og selv om det ikke står noe om pakkvolum, så vil jeg vel tippe at denne er mindre enn den jeg har ferdig pakket?

Jeg kan se for meg at jeg i værst tenkelige tillfelle vil måtte oppholde meg i rundt 0 grader. Men mest trolig vil temperaturen neppe være under 5 varmegrader og som oftest rundt 10-15 grader på natten.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du er ute etter en pose med lavt pakkvolum med en temp ned til 0 grader ville jeg sett på ME Helium 600 som også er på tilbud. Denne er 200g lettere og da også mindre pakkvolum. Har sovet ute i -8 med denne som gikk helt fint. Den kan fortsatt være litt varm på varme sommernetter, men kan da brukes delvis som dyne. 

Jeg syntes ME har veldig gode soveposer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etsvends skrev (3 minutter siden):

hvis du er ute etter en pose med lavt pakkvolum med en temp ned til 0 grader ville jeg sett på ME Helium 600 som også er på tilbud. Denne er 200g lettere og da også mindre pakkvolum. Har sovet ute i -8 med denne som gikk helt fint. Den kan fortsatt være litt varm på varme sommernetter, men kan da brukes delvis som dyne. 

Jeg syntes ME har veldig gode soveposer. 

I forhold til pris virker disse soveposene å være veldig mye for pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

I forhold til pris virker disse soveposene å være veldig mye for pengene :)

De er stadig på tilbud og da er det mye for pengene syntes jeg. Har Helium 600 til fruen og meg selv og Helium 400 til to av barna. Kjempefornøyd. Ene posen er vel over 10 år nå og holder fortsatt koken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 time siden):

Men hva er egentlig forskjellen på Helium 600 og den 750 modellen? Prisen er jo tilnærmet lik vertfall... Bortsett fra de 200 grammene i vekt?

Når jeg leser om de på fjellsport står det at Inua Serien er mye av det samme som Helium, men har en litt videre passform. Da må man vurdere egen fasong og preferanser, men jeg tenker Inua 750 kan være litt overkill hvis absoultt laveste bruk er 0 grader. KOmmer igjen på om man er en frysepinn eller ei. 

Helium og Inua overlapper hverandre litt på tempgrenser, men jeg syntes Helium 600 er fint som en 3-sessong pose som duger ned til litt under frysepunktet. En varmere pose ville for meg blitt for mye midt på sommeren (helium 600 er egentlig for varm midt på sommeren), men Helium 400/inua500 ville vært litt kald vår og høst med et par-tre minus, for min del altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etsvends skrev (1 minutt siden):

Når jeg leser om de på fjellsport står det at Inua Serien er mye av det samme som Helium, men har en litt videre passform. Da må man vurdere egen fasong og preferanser, men jeg tenker Inua 750 kan være litt overkill hvis absoultt laveste bruk er 0 grader. KOmmer igjen på om man er en frysepinn eller ei. 

Helium og Inua overlapper hverandre litt på tempgrenser, men jeg syntes Helium 600 er fint som en 3-sessong pose som duger ned til litt under frysepunktet. En varmere pose ville for meg blitt for mye midt på sommeren (helium 600 er egentlig for varm midt på sommeren), men Helium 400/inua500 ville vært litt kald vår og høst med et par-tre minus, for min del altså. 

Da høres det ut som om Helium 600 er veien å gå. Jeg tror neppe jeg kommer til og overnatte ute i kuldegrader uansett og mest sannsynlig og som oftest mellom 5-15 grader nattestid. 

Nå er ikke jeg akkurat "bælstor". Veier bittelitt i underkant av 100kg etter at jeg har klippet tåneglene og vært på do. Jeg er 182 høy. Jeg er usikker på om Helium 600 blir for smal og om jeg derfor bør satse på 750...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Da høres det ut som om Helium 600 er veien å gå. Jeg tror neppe jeg kommer til og overnatte ute i kuldegrader uansett og mest sannsynlig og som oftest mellom 5-15 grader nattestid. 

Nå er ikke jeg akkurat "bælstor". Veier bittelitt i underkant av 100kg etter at jeg har klippet tåneglene og vært på do. Jeg er 182 høy. Jeg er usikker på om Helium 600 blir for smal og om jeg derfor bør satse på 750...?

Jeg er 182cm og 75kg på en god dag og har ingen utfordringer med bredden. Kommer vel an på fordelingen her. Har du veldig brede skuldre eller er det lårmusklene som er store ;) 

Forøvrig for å gjøre det litt vanskelig syntes jeg regular varianten til ME er helt på kanten når det kommer til lengde. Helium 600 går greit, men har en Glasier 1000 som det irriterer meg at er en liten tanke kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etsvends skrev (1 minutt siden):

Jeg er 182cm og 75kg på en god dag og har ingen utfordringer med bredden. Kommer vel an på fordelingen her. Har du veldig brede skuldre eller er det lårmusklene som er store ;) 

Forøvrig for å gjøre det litt vanskelig syntes jeg regular varianten til ME er helt på kanten når det kommer til lengde. Helium 600 går greit, men har en Glasier 1000 som det irriterer meg at er en liten tanke kort. 

Jeg tenker da 750 i long variant er en sikker vinner. Blir den for varm så er det jo bare å åpne den opp eller bruke den som dyne som du sier... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.