Gå til innhold
  • Bli medlem

Votte-vennlige plastspenner.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Små plastspenner som spennene på brystreim og særlig hakestropp på skihjelm kan være vanskelig å betjene med hansker og votter.

På min gode gamle Lowe Alpine Expedition sekk er dette løst med gode plastspenner som er lett å åpne (se bilde).

Jeg har prøvd lenge å finne hanske-vennlige plastspenner til hjelmen, men uten å lykkes. Noen som har forslag til spenner?

IMG_2548.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Måssåbjønn skrev (32 minutter siden):

Kan såkalte «spider buckles» fra AdventureXpert være et alternativ?

Dual adjust spider buckle - Adventurexpert (15, 20 eller 25 mm)

Double-adjustable-side-relase-buckle-25m

Spider buckle with cam 20mm - Adventurexpert (kun 20 mm)

Spider-Buckle-With-Cam-Buckled-1536x1536

Jeg har ikke prøvd disse selv, men de ser jo ut til å være litt mer hanskevennlige enn mange «vanlige» spenner?

Ja, de virker ihvertfall mye enklere å åpne enn vanlige spenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg også at Fidlock-spenna på hakereima på Oakley Mod-hjelmen min er ganske grei å håndtere med hansker, også med én hånd. Denne er det en magnet i, som gjør at spenna nærmest lukker seg selv, og åpnes med en slags sideveis splitt. Disse er det vel ikke så mange som forhandler i Norge i alle fall, men ser at en nettbutikk som jeg ikke har hørt om før har en slik (med ensidig stramming, hvis det skulle være viktig):

Fidlock magnet hakespenne for 15 mm. stropper

fidlock_snap_helmet_buckle_15_top-1-p.we

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (57 minutter siden):

Ellers synes jeg også at Fidlock-spenna på hakereima på Oakley Mod-hjelmen min er ganske grei å håndtere med hansker, også med én hånd. Denne er det en magnet i, som gjør at spenna nærmest lukker seg selv, og åpnes med en slags sideveis splitt. Disse er det vel ikke så mange som forhandler i Norge i alle fall, men ser at en nettbutikk som jeg ikke har hørt om før har en slik (med ensidig stramming, hvis det skulle være viktig):

Fidlock magnet hakespenne for 15 mm. stropper

fidlock_snap_helmet_buckle_15_top-1-p.we

Disse så jo meget bra ut.

stroppene på skihjelmen min er 15mm brede (Grivel Duetto), og den ene er sydd på stroppen. Så det passer jo bra, jeg bare splitter sømmen og syr på den nye delen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Måssåbjønn skrev (På 19.8.2023 den 17.25):

Ellers synes jeg også at Fidlock-spenna på hakereima på Oakley Mod-hjelmen min er ganske grei å håndtere med hansker, også med én hånd. Denne er det en magnet i, som gjør at spenna nærmest lukker seg selv, og åpnes med en slags sideveis splitt. Disse er det vel ikke så mange som forhandler i Norge i alle fall, men ser at en nettbutikk som jeg ikke har hørt om før har en slik (med ensidig stramming, hvis det skulle være viktig):

Fidlock magnet hakespenne for 15 mm. stropper

fidlock_snap_helmet_buckle_15_top-1-p.we

Omsider brukt fidlock litt. Helt topp, og kan anbefales på skihjelmer. Votter/hansker ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (9 timer siden):

Dette er akkurat sånne jeg har på mine gamle Lowe Alpine sekk. De er veldig gode, men ikke like enkel å få sammen som Fidlocken (som jeg nå har oppdaget).

Jeg vil si at Fidlocken er bedre til bruk på hakestroppen på hjelmen, mens den andre typen er bedre på sekken og alle andre typer stropper.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.