Gjest Fjellfinn Skrevet 21. februar 2007 Skrevet 21. februar 2007 Noen som kjenner til en fin lokalitet for Sedum villosum i strøket Lom opptil evt ned til Spiterstulen så jeg får sett skjønnheten og tatt noen bilder på turen min tur dit i sommer? Siter
ods Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Jeg er ikke så stiv uti latinen (jeg kjenner bare Saxifraga vulgaris), men dette er vel rødsildre. Hvor du finner den i Visdalen, er jeg ikke sikker på, men hvis du vil finne den i uhorvelige mengder, skal du dra til Helgelandskysten. Der er oddene og nesene farget rød-fiolette i april/mai. Siter
haraldn Skrevet 22. februar 2007 Skrevet 22. februar 2007 Nej det är inte rödsildre (Saxifraga oppositifolia). Det är, som det står i bildtexten, lodnebergknapp. Den har sin huvudsakliga utbredning i bergstrakter i Syd- och Västeuropa. I Norden finns den främst Jotunheimen med enstaka förekomster på andra håll i fjällen och i Nordnorge. Utbredningskarta Siter
Gjest Fjellfinn Skrevet 23. februar 2007 Skrevet 23. februar 2007 Jeg er ikke så stiv uti latinen (jeg kjenner bare Saxifraga vulgaris), men dette er vel rødsildre. Hvor du finner den i Visdalen, er jeg ikke sikker på, men hvis du vil finne den i uhorvelige mengder, skal du dra til Helgelandskysten. Der er oddene og nesene farget rød-fiolette i april/mai. Kremt, du kan neppe beskylde en trønder som vasser i Saxifraga oppositifolia hver vår i Høghøa for ikke å kjenne sine sildrer Neidu, bildet var tatt fra et blomsterleksikon, av den enkle årsak at jeg ikke har sett den i nyere tid, har et svakt minne om den fra studietida på 70-tallet, men altså ikke noe bilde. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.