Gå til innhold
  • Bli medlem

Isteren - 2 dagers tur med packraft


Thomas Heimdal

Anbefalte innlegg

Hadde sommeren 21 en tur på Isteren med kano og motor og kjørte rundt søndre delen av vannet - som ikke er vernet. Kastet meg derfor i veien i sommer med packraften for å se iltt mer av den vernede delen. 12. august 2022 var været godt og jeg parkerte langs Kopparleden der stien til Elvålsvollen går. Ruslet et par km ut til hyttene der jeg møtte en av grunneierne som slo av en hyggelig prat. Alltid moro å møte noen som vet litt mer om området en skal ut i! 

Vel nede på brygga så jeg ut over en blikkstille Isteren og iveren til å hoppe uti var stor. Og som alle advarsler om skiftende vær stemmer, tok det akkurat tiden det tar å blåse opp packraften med elektrisk pumpe, før det hadde blåst opp... 

Padlet i le av land og innover, men i det jeg rundet odden ble planen om å krysse vannet og padle nordover skrotet. Kliss alene og i et iskaldt vann der det ikke er motorbåter blir risikoviljen lav - og padleturen kort. Jeg loffet meg forsiktig nordover og la meg til på vestsiden på ei nydelig sandstrand. Et lite kvistbål og middag smakte likevel og selvfølgelig fortreffelig! 

Normalt er jeg mest glad i telt, men denne gangen var værmeldinga trygg og jeg skulle bare ha en overnatting. Dermed var hengekøye et fint alternativ. 

Bilder fra padlinga første kvelden ble det ikke, men morran etter våknet jeg til vindstille og flere-og-tjue-grader. For en plass!  Bildene sier sitt. 

20220812_231016.jpg

20220813_075411.jpg

isteren.jpg

20220813_080229.jpg

20220813_094539.jpg

Endret av Thomas Heimdal
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morran etter ble ganske treg når været viste seg fra denne siden. Riktignok var det meldt litt nordavind utover dagen, så jeg valgte å ikke padle nordover men heller krysse før det begynte. Da ble det også tid til fisking midtfjords og rett og slett bare ligge å duppe litt på vannet. Padlet sørover og inn i Balvika der jeg gikk i land på ei sandstrand. Tuslet gjennom skogen og opp på Bjørnåberget. Der var utsikten fortreffelig og kaffen smakte ekstra godt på toppen. 

I sommer var det rimelig tørt, noe som merktes. Til og med gjennom myrene ble det knapt fuktmerker på skoa... Rart det går så bra som det gjør. 

Vel nede igjen på vannet hadde vinden tatt tak og det ble en strabasiøs ferd over vannet igjen. Heldigvis var det noen flere på vannet den dagen. Vel tilbake på vestsiden tok jeg meg en tidlig middag på nok en idyllisk sandstrand. Der ble det også tid til litt fisking, dog resultatløst. God og mett padlet jeg videre tilbake inn "tarmen" som går helt inn igjen til Kopparleden. den var også ganske morsom. Så var det bare den kjedelig delen med å pakke alt inn igjen i bilen og vende snuta hjem. 

Jeg skulle gjerne ha gjort dette til en mye lenger tur enn to dager, men bare det å få det her er en helt fantastisk opplevelse! Dette er tilgjengelig og gir skikkelig valuta for penga (tiden)!

20220813_111448.jpg

20220813_135721.jpg

20220813_123343.jpg

 

Det ligger ei ensom stor furu i terrenget.20220813_131409.jpg

20220813_123321.jpg

Endret av Thomas Heimdal
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.