Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur i nærheten av Kristiansand


FjellKay

Anbefalte innlegg

Hei!

Undertegnede er opprinnelig vestlending som nå har forvillet seg sørover til Kristiansand, rettere sagt Søgne. Jeg må innrømme at det å "gi slipp" på naturen, især fjellene og toppturene man har "like utenfor stuevinduet", stikker noe, men er samtidig åpen for at det kan være flotte topp- og fjellturer i nærheten her også.

I den anledning forsøker jeg meg her. Er det noen som har tur(er) å anbefale, som er maksimalt 1 - 1,5t kjøring unna Søgne/Kristiansand, og som i stor grad kan kalles fjellturer? Jeg ser at mange (de fleste?) av turene som dukker opp ved hjelp av googling og diverse tursider, i hovedsak er turer i skog. Det blir mange av disse også, men jeg kjenner et indre behov for å ha tilgang til noe som kan minne om fjell, vidde og topper, helst så nært som mulig. Iom at det er mer forblåst her nede i sør, så må man gjerne ikke like høyt som på vestlandet for å finne viddelignende områder eller fjelltopper. Det er derfor ikke kjempeviktig at det er 1000 meter +, men at man kan vandre i områder hvor man får terreng som er "over tregrensen"-aktig.

Ellers er jeg i aller høyeste grad interessert i generelle turtips her i området, da av typen hvor man vandrer på sti eller i kupert terreng. Traktorveier og den slags er ikke spesielt interessant, med mindre det er for å transportere seg til flottere områder. Tenk vandring, overnatting i telt etc. Gjerne perler av noen daler, vann, elver og lignende. Og gjerne litt "bortgjemt", altså ikke i områder hvor man risikerer å gå i tog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Fjellkay

Om du kan kjøre 2-2,5 timer fra Søgne så finner du masse flott «fjellterreng «, opp Setesdalen, byggland og oppover på begge sider, hægebostad med eiken, hekkfjell, eikerapen skisenter er ett godt utgangspunkt og er ca 1,5 time unna. Om du kjører ut med Flekkefjord vestover mot Sokendal kommer du til fjell og fjorder som går stupbratte fra sjø   Mot fjell. 
For å komme over tregrensen må en fort ett par timer nordover. 
 

latitude ( fra Søgne)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.