Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppblåsbart liggerunderlag vs skummatter


Anbefalte innlegg

ketilring skrev (1 time siden):

Alle SELVoppblåsbare underlag jeg har hatt har jeg vært nødt til å blåse opp SELV, så da er det vel like greit med oppblåsbare.. 😊

Har samme erfaring med tidligere tiders "SELV"-oppblåsbare underlag ;-)

 

Håkan S skrev (1 time siden):

mitt som står i texten är ju till stor del "automatiskt självuppblåst"och endast lite extra luft behövs och då måste ju den vattenånga man andas ut hamna i underlaget och bli is.(jag tycker att även det tunna luft underlag är mkt bättre än tex 2 skum)

Har du närbild på det fodral/påse du har på vintern till sovsäck och underlag.

Kan de 3 skikten AL+skum+2,6R räcka på vintern i tält med extra golv och tjock botten på tältet?

Min erfaring er at i telt går det meste bra på vinteren mot snøunderlag. Vi har hatt med folk som bare har hatt skumunderlag av bamsetypen, men med en fjellduk spredd ut som teltgulv som ekstra underlag har det gått fint. Jeg har endog lånt vekk mitt ene underlag og sovet med bare ett frodi jeg har så varm pose og har klart meg fint. Erfaringsmessig anbefaler vi en eller annen form for dobbelt vinterstid. 2 bamse, ett bamse og ett vinteroppblåsbart, et bamse og et tynt "sommerunderlag", en jervenduk og et oppblåsbart har alle fungert inne i telt med snøunderlag for folk jeg kjenner på tur. 

Men husk at det hele er et samspill mellom kropp/underlag/sovepose. To forskjellige kropper vil ikke engang nødvendigvis oppleve samme pose på samme måte varmemessig. Så det er ingen fasit før man har testet selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tack för svar jag får testa tex i vindskydd.

Som scout frös jag ej på hajk vintertid i vindskydd med granris på snö och en enkel vadd sovsäck ev. en filt över ,men vi eldade hela natten med stora stockar och hade eldvakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jag har ett Bergans Extreme står R 3.5 väger 700 gr verkar vara lika mjukt som 2 enklare typ Jula/Biltema fast då mindre totalvikt.

Ett R 2.4 Sea to Summit mumie format på 4-500 gr borde väl kombinerat med ovan räcka på alla vår/vinter turer?

Bergans Extreme är väl lite väl tungt på sommaren men ifh till tjocklek så komprimeras det ej helt dvs mister isolering även för 86 kg sidosovare,så ett bra första val i Budget klass spec för 299 skr på rea/tillbud.

1598bc75876e4ad49383d2d022269405.png.80e6908f448a6fed42c10e93303bb399.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.