Gå til innhold
  • Bli medlem

Brensel for Mt. Elbrus


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenker å "klatre" Elbrus. I den forbindelse lurer jeg på hvilke type brensel folk foretrekker til bruk på høye fjell? Noen som har vært på fjellet/andre høye fjell som har noen erfaringer å dele? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, KS10 skrev:

Hei. Jeg tenker å "klatre" Elbrus. I den forbindelse lurer jeg på hvilke type brensel folk foretrekker til bruk på høye fjell? Noen som har vært på fjellet/andre høye fjell som har noen erfaringer å dele? 

Jeg har ingen erfaringer å dele, men jeg har sett at flere klatre-ekspedisjoner bruker MSR reactor som er en gassbrenner. MSR har en litt spesiell gassblanding, så det er nok ikke bare å koble til hvilken-som-helst gass og forvente at det virker. 

Akkurat på Elbrus bor man i hytter hele turen, og en trenger således ikke å bringe med gass. Bruk guide hvis du ikke selv har erfaring eller kompetanse med ekstreme høyder, og/eller turplanlegging i Russland. På Elbrus har jeg hørt at det er mye rart som opererer så det er lurt å velge noen som man har fått anbefalt av noen som faktisk har prøvd dem. En jeg kjenner var der forrige sesong med et (lokalt) selskap han var svært fornøyd med.

Det er er også, etter min mening, fornuftig å bruke lokale guider da dette bidrar til at pengene går til dem som er fra regionen man besøker, og ikke ut av landet til andre opportunister (med mindre man har spesifikt behov for en guide man kjenner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Prebb said:

Jeg har ingen erfaringer å dele, men jeg har sett at flere klatre-ekspedisjoner bruker MSR reactor som er en gassbrenner. MSR har en litt spesiell gassblanding, så det er nok ikke bare å koble til hvilken-som-helst gass og forvente at det virker. 

Akkurat på Elbrus bor man i hytter hele turen, og en trenger således ikke å bringe med gass. Bruk guide hvis du ikke selv har erfaring eller kompetanse med ekstreme høyder, og/eller turplanlegging i Russland. På Elbrus har jeg hørt at det er mye rart som opererer så det er lurt å velge noen som man har fått anbefalt av noen som faktisk har prøvd dem. En jeg kjenner var der forrige sesong med et (lokalt) selskap han var svært fornøyd med.

Det er er også, etter min mening, fornuftig å bruke lokale guider da dette bidrar til at pengene går til dem som er fra regionen man besøker, og ikke ut av landet til andre opportunister (med mindre man har spesifikt behov for en guide man kjenner).

Takk for svar😊 Skal gå denne turen uten guide, og i telt. Så derfor jeg er interessert i andres erfaringer rundt bruk av brensel på slike turer. 

Har fra før klatret Kilimanjaro m/guide og har god erfaring med turer i kulde, så føler dette kan være en naturlig progresjon. Har msr pocket rocket + primus omnifuel til rådighet. Kan alltids ta med omnifuel og bruke bensin, men har inntrykk av at mange bruker gass da det er lettere å dra på. 

Spørsmålet blir jo også hvorvidt man får tak i riktig bensin/bra gass nede i Kaukasus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.