Jump to content
IGNORED

Pipeisolering, lavvo innertelt, brannteppe?

LitekH
 Share

Recommended Posts

Hei! Ønsker å få isolert pipen som går gjennom innerteltet i min Helsport lavvo. Har noen prøvd å pakke inn pipen i brannteppe? Ser at de tåler 550 gr. C men lurer på om det er nok. Teppet er i glassfiber og silikon og ønsker ikke å få giftig gass eller andre problemer. 

Fint hvis noen har testet ut dette og kan gi meg en tilbakemelding.

Hvordan pipe? 

Jeg bruker Helsports standard gjennomføringsrør også på lavvo med innertelt (Helsport Finnmark)

Altså denne (jeg har også den utvidelsen som er "kløpet fast" rundt denne slik at man kan dra denne ut til ca dobbel lengde. Det fordrer dog litt modifisering og festing slik at den ikke ramler ned når det f.eks blåser og rister mye...):

1593647073_Utennavn.png.c30af0fabc281117b34f4af3513508a1.png

Edited by Espen Ørud

Har ikke testet med brannteppe, så har dessverre ikke noe erfaring å dele om det... Jeg bruker samme gjennomføringsrør som Espen på min Helsport ovn. Mener man kan få kjøpt slike løst. Her er f.eks fra gstove Vet om andre som har laget noe lignende selv med spirorør. 

Edited by Erlend Gudvangen Bjørkeng

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Myriameter
      Nå som kulda kommer krypende kan det være greit med fyring i teltet...eller som her, en hjemmesnekra lavvo. 8 knappeduker, rengjort for muggsopp. Stang fra gammel reklamevimpel av aluminium. Noen meter med paracord til barduner og leftover plugger. I gjennomføringen av rør fra brenner brukte jeg metallgitter og brannteppe i hodeåpning på en av dukene.
      Brenneren ble laget av tre større tørrmelkbokser...dobbel vegg i brenneren med passende hull for god trekk/ forbrenning. Denne er og kjekk å ha med på tur når bålforbud. Med hull i kransen er det bare å sette kjelen rett på. Veier drøye halvkiloen. Med kammer to over blir det mer trykk i trekken, så brenner bra. Til røyksamler og pipe ble det brukt en burk av stål(aluminiumen smeltet...selvfølgelig) og spirorør. Treleddet med tilhørende koblings stykker. Best på kvist og mindre vedkubber...til nøds pellets i metallgitter-innsats. Effekten i stikkflammen ved utgangen av pipa er på samme nivå som en rocket burner. (Selvfølgelig mest tøft med brølet det å fyre for kråka)
      Pakket i stor og mellomstor skips sekk og totalt 20 kg. Så greit som her ved Femunden en første frostnatt, ikke langt fra bil. 10 kalde i teltet ila natta ga godt med rim på duken innvendig. Men da dette er bomull, drypper det ikke så lett. Og stoffet er tykt nok til å holde greit på varmen, samt det å kunne tåle en gnist.

• By tesk
      Jeg var i kontakt med Helsport for å få kjøpe en ny topphatt til min Varanger 8-10 camp etter at jeg hadde brent den originale. 

Ble enig med en hyggelig dame hvilken topphatt jeg skulle kjøpe fra hjemmesiden til Helsport
      https://www.helsport.com/no/sok/?query=Topphatt 8-10
      Siden min lavvo har innvendig regulering valgte jeg produktet «Topphatt 8-10, innvendig regulering»
      Til min store overraskelse var det en lang pakke som kom i posten. Topphatt med spiler? Jeg har ikke spiler i den originale topphatten. Noen som vet hva jeg bør velge for å få en topphatt uten spiler, men MED innvendig regulering?

• By Franke
      Helsport Lavvo ovn:
      Slenger ut mitt inntrykk av lavvo ovn.
      Tungt, men jaggu er det deilig å kunne lage mat, både oppå og inni, holde seg varm, eller veldig varm ( alt ettersom hvordan du fyrer), mulighet for å tørke våte klær og unngår at det blir klamt og fuktig inne.
      Denne investeringen angrer jeg ikke et sekund på. 
      - tungt, ca 15 kilo 
      -stort volum
      - noe kostbart

+ alt er glemt når den er varm og vi sitter i
      bar overkropp, med taco i hånden😊

Terningkast: 
      vekt: 3 av 6
      volum:3 av 6
      komfort:6 av 6
      pris:5 av 6

(edit: Bruk en klosett kost til rengjøring, puttes inn i et pipe element.)

Noen bilder lånt fra Helsport sine sider.

• By Jan Erik Pettersen
      Hei hopp, har prøvd å søke litt uten å finne noe svar, så jeg må spørre dere som har prøvd om tips og råd.
      Har laget en slik brusboks ovn, jeg har så lyst til å prøve den på en helgtur jeg skal på, dette er ikke den jeg har laget men dette er varianten: 
      https://images.app.goo.gl/XCVYc28SwB3C1Gmg8

Det jeg lurer på er hva jeg skal bruke til å fyre med? Det har vært vanskelig å finne ut av.
      Noen som kan dele noen erfaringer med meg?

• By maggan89
      Jeg lurer på om det er noen som har prøvd gstove ovn i telt før?
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy