Gå til innhold
  • Bli medlem

Mulhacen, Sierra Nevada i Spania


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg til sør-Spania på en 10-dagerstur i månedsskiftet desember/januar og kommer til å ta med skiutstyr for ihvertfall å prøve alpintanlegget i Sierra Nevada.

Dersom det er mulig vil jeg gjerne også skibestige Mulhacen på 3482 moh som er fastlands-Spanias høyeste fjell. Helst fra toppen av skianlegget, men mulig også fra landsbyen Trevelez på sør-siden av Sierra Nevada. Karter finnes på:

http://www.therucksack.net/maps/nevada.jpg

og

http://www.therucksack.net/maps/NPFlyer.jpg

Jeg har tenkt å ta med ganske vanlige norske fjellski med 75 mm binding, og kanskje en isøks dersom det synes nødvendig. Er det utsatt eller krever klatring er det ikke aktuelt å gjennomføre bestigningen.

Er det noen her i forumet som har besøkt området og kan si om planene høres realistiske ut :lol: En sommertur til toppen hadde vært uproblematisk, men jeg har altså tenkt å prøve meg om vinteren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det her hørtes jo ganske greit ut. Hvis det bare er 3-4 kilometer i luftlinje bør det la seg gjøre i løpet av en dag. Det blir vel ikke mer enn 10-12 kilometer å gå i løpet av en dag forutsatt at heisen som går nesten til toppen av Pico Veleta er åpen.

Jeg er klar over at turen går såpass høyt at kondisen kommer til å bli utfordret, samtidig som noe høydeakklimatisering, for eksempel i alpintanlegget, kan være gunstig. Temperaturen kan sikkert bli ekstremt lav også, kanskje noe tilsvarende norske 2000 metere midtvinters, altså helt nede på 20-tallet. Skikkelige vinterklær kreves :wink:

Turen fra Trevelez eller Capileira kunne jeg nok gjennomført om sommeren - det høres litt for slitsomt ut for en vintertur. Jeg tror heller ikke veien går særlig langt oppover midtvinters.

Hytta på sørvestsiden av Mulhacen finnes på kartet som jeg henviser til i linken. Jeg tror ikke den er åpen om vinteren. Ellers hadde jeg helt klart tilbragt en natt der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei, så innlegget ditt om Mulachen i Spania. Jeg har tenkt meg

opp der den 20/12, sammen med min gutt på 14.

Vi går fra syd da vi har hørt at det ikke er like greitt

fra ski-stedet på denne tiden av året. Ingen ski, men en

øks og stegjern, skal visst være endel is på ryggen.

Jeg kan sende deg en liten beskrivelse av forholdene

når jeg kommer hjem rett før jul..

Hilsen pb (petter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pb

Jeg ville satt pris en liten turrapport fra Mulhacen :D Jeg visste ikke at stegjern skulle være nødvendig, men en isøks kan jo kanskje komme godt med.

Har der tenkt å overnatte på "Refugio del Poqueira" på ca 2500 moh mellom Capileira/Trevelez og Mulhacen dersom den er åpen :!: Jeg ser på det som et godt alternativ, men jeg har ikke sjekket om det går an vinterstid. Hytta har ganske bra standard og er visstnok betjent også.

Jeg skal skrive en turrapport jeg også, selv om vi kanskje aldri når toppen. Vindene der nede kan vel være sterke. I dag så jeg at det var -9gC ved 2600moh og mer snø enn i våre områder på denne siden: http://www.cetursa.es :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Erling,

Hytta skal vissnok vaere åpen.

Vi kommer dessverre ikke til å ha tid, satser på

å gå opp på en dag. Ryggen er helt enkel, blir det sagt,

men kan ha litt is, sneen blåser stort sett av.

Det er meget mulig at det er bedre å gå på

ski fra andre siden (skistedet). Stegjern i denne

sammenhengen er mer mot glatte enn bratte..

pb (Petter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, akkurat returnert etter fin tur

til Spanias høyeste topp (fastlandet).

Til tross for råd fra "lokal ekspertise", var det

et STORT feilgrep ikke å ha med ski.

Det er godt med snø over 2000 meter.

Vi (min 14 åring og jeg) gikk fra 1800 meter

på sydryggen til toppen på omlag 6.5 timer.

Det ble tungt til fots i såpass mye snø, og med

skare som bare stedvis bar.

En mer fullstendig rapport pluss bilder kommer

i løpet av julen på min fjellside..

Fjellet er bratt mot nord, mens sydryggen er

meget slak.

ikke umulig. En slakere rute fra vest vil holde syd for toppen

og komme opp på sydryggen før det aller siste

stykket.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bestigning :!:

Jeg lurer på om det blåste mye på toppen og hvor kaldt det var :)

Jeg har pakket ned ski, isøks og stegjern til turen. Men med din beskrivelse tror jeg at jeg legger igjen isøks og stegjern hjemme. Dessuten har jeg tenkt at noe av poenget med turen må være å stå på ski ned igjen fra Mulhacen. Møter vi hard skare/is som jeg ikke mestrer er det bare å returnere og heller prøve igjen en annen gang.

Jeg tar med meg noen brede Telemark carving ski, så da kan jo nedkjøringen bli morsom. Jeg tror vi også kommer til å starte i sør, og så ta en eller to overnattinger på Refugio del Poqueira. Av sikkerhetsgrunner er det jo best å starte nede på et fjell og returnere samme vei. Å møte dårlig vær mellom Veleta og Mulhacen i over 3000 meters høyde dersom vi starter fra skianlegget kan sikkert være trasig.

Jeg følger forøvrig spent med på værvarslene, og det kan se ut som om det er mulig for høytrykk og stabilt vær fra 1.januar. Vi reiser 3.juledag, så da får vi være turister i Andalucia noen dager - og prøve spekeskinken i Trevelez.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisan, Informasjon (burde hjelpe godt!) om dette fjellet

og vintertur finnes nå på

www.ii.uib.no/~petter/mountains.html ,

under høyden 3482 meter..

Konkret: Vi hadde blanding av kuling og bris på

turen. Sol og skyer i lett blanding. Temperatur var

mellom 17 grader (i Capileira) og kanskje minus 2

på toppen. Vi startet fra Capileira, dette tror jeg er

lurt. Det er ikke vanskelig å kjøre fra Trevelez til

Capileira. Man kan kjøre nesten til snegrensen over

Capileira. Det er opplagt lurt å ta ruten rett opp

åsen slik jeg antyder på et bilde. Vi startet i mørke,

og fulgte derfor veien i begynnelsen, den går i store

slyng og er ikke praktisk å gå etter. Ryggen er

kjempebred hele veien, den er heller ikke bratt noe

sted.

Kort sagt, meget velegnet for norsk "skitur".

God jul, Godt Nytt År, og lykke til !!

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye nyttig informasjon Petter. Jeg sitter naa paa en internett-kafe i Sevilla og har skrevet ut de to sidene med informasjon om Mulhacen-bestigningen.

Vi var i Granada tre dager, og benyttet den eneste dagen med pent vaer til aa staa slalaam i skianlegget i Sierra Nevada. Et veldig bra anlegg synes jeg - mye bedre enn alle de norske jeg har proevd. Snoen var ogsaa stort sett lett, bortsatt fra ispartier mot toppen. Og saa er det jo litt morsomt aa bruke spanjolene som portstolper - hjemme regner jeg meg som middelmaadig; her er jeg blant ekspertene.

Jeg fikk tittet bortover mot Mulhacen og Poqueira-hytten fra omraadet rett under Veleta fra ca 3200 moh. Jeg synes terrenget fra Capilera mot hytten og til toppen saa helt greit ut. Men da vi var der oppe blaaste det liten kuling og var ca -8gC, saa jeg likte ikke tanken paa noen topptur den dagen. Dagen foer og etter snoedde det - det regnet i Granada.

Etter vaermeldingen ser det ut som et hoeytrykk kommer inn 4-5.januar, saa da faar vi proeve oss igjen fra Capileira og opp soerryggen. I mellomtiden er det fint i Sevilla +18gC og sol :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lagt inn en turbeskrivelse under "Turrapporter" fra vår skitur på Mulhacen 5.januar. Kort fortalt nådde vi toppen i praktfullt vær etter en overnatting på Refugo Poqueira.

For nordmenn tror jeg at toppen vil være mest attraktiv som en skitur om vinteren. Men pass på å få godt vær. Jeg tror pb må ha vært heldig siden han traff så bra med været når han bare hadde en dag tilgjengelig for toppbesøk. Vi lyttet til værmeldingene og ventet på høytrykket. I den 10-dagersperioden vi var i Spania var vi på toppen den beste dagen, og forøvrig var det anslagsvis kun halvparten av dagene som var egnet for toppbestigning.

Når det gjelder stegjern var vi aldri i nærheten av å ha behov for det, men vi brukte skifeller oppover hele tiden. Kanskje kan det være nødvendig med stegjern i ekstreme tilfeller. Isøks skjønner jeg ikke at man har behov for; da er det bedre med et par vandrestaver. På hytta sa de at det var is oppover mot toppen. På norsk kalles det skareføre: altså relativt uproblematisk med ski på beina.

Og så må jeg takke for mye god informasjon her i forumet, og spesielt pb (Petter) som har en fin hjemmeside som viser bilder og har utfyllende informasjon fra Mulhacén-bestigningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Erling, (dette er pb/petter med login trobbel!)

Gratulerer med en fin topp! Toppen har nest høyest

primærfaktor i Europa (kaukasus ikke medregnet).

Det var nok endel mer sne da vi var der, sneen lå ned mot

1800 m. Det var ikke umiddelbart greitt å kjøre høyere.

Vi brukte en hel time langs veien til bommen, det ble mye

tråkk i dyp sne. Jeg slutter meg til dine konklusjoner i all

hovedsak. Vanllige, norske fjellski er helt adekvat utstyr

på denne toppen. Snegrensen kan nok variere en god del

og også forholdene avhengig av om fjellet får mildvær med

påfølgende kulde som kan skape skare,i verste fall is.

Bra at dere likte restauranten til hotellet, de hadde kanskje

ikke en god dag da vi var der.

beste hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.