Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har erfaring med å klatre Falketind via Falkungen? Har lest i føreren for Jotunheimen, men det er alltid greit å høre med noen som har erfaring. Jeg ønsker å vite mer om forholdene i fjellet, om det er mye løst, om graderingen i føreren er noenlunde grei, om det er gode sikringsmuligheter, rutevalgt m.m. All info er god info.

Vi er to kompiser som reiser opp i det området helga ( tors - søn) i uke 33.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av jobjor
      Har hørt fra div. hold at det har vært økt fare for steinsprang på normalruta til Falketind de siste årene. Fins det noen oppdatert info på dette? Gjelder dette langs hele Andrevannet, eller kun på spesielle steder?  
    • Av Trine Elde Pedersen
      Jeg er en frostpist, noen med erfaringer på denne? Pengboka tillater ikke sovepose til tusenvis av kroner, og ser det er en del tilbud på denne nå. 
      Andre forslag til gode/greie varme poser til en studentvennlig pris? Må ikke ha den letteste posen, ryggen og beina tåler og liker litt arbeid. 
    • Av Onatopp
      God vinterdag til alle - break a leg!
      Åsnes Falketind.
      Fjellski - Åsnes Falketind 62 eller 68 - hva egner seg best til turer med 3/4 bortover og 1/4 oppover, og hva er egentlig forskjellen mellom disse to modellene (smørespenn, stabilitet i nedoverbakke, bortovergange) ?
      Bindinger:
      Voile Switchback eller Voile Hardwire, hva passer best til nevnte tildragelse med mest bortovergange  og litt oppovertur ?
      Sist, men ikke minst, hvordan er forholdet mellom lengde på ski og lengde på skigåer på hvor breie ski (hva om skiene er kortere enn skigåer) ?  Skjønner at en dyktig snemann vil kunne kjøre selv telemark på lange tannpirkere, der er ikke jeg, har til nå begrenset seg til ploging og fellegåing i nedoverbakke (!), dette tar jeg nå høyde for å endre litt på - med hjelp av erfarne utstyrsbrukere på forumet.
      Info:
      Sko: Crispi Svartisen.
      Energi:  Greier 1800 moh-topper med litt strev på sommeren (fra null moh).
      Høyde/vekt: 1.82m/70 kg.
      Erfaring:  Mye av årets tre sesonger -vinter har begrenset seg til bortoverski - dagsturer og en og annen overnattingstur ute på vinter.
      Mål:  Bli kvitt dødsangsten på ski i nedoverbakke.

• Av Fjellbiff
      Hei godtfolk. 
      Har havnet i den situasjonen at jeg trenger et par nye fjellski. Til bla Amundsen extreme neste år. Så blir mye pulk trekking over flere dager, I tillegg blir det turer med mye oppover og nedover:-) Har frem til nå kjørt 75mm binding system. Dette på grunn av at jeg ikke er så sabla god på planker. Kommer nå til å gå over bc system og vurderer da noen ordentlig brede ski for "bedre kontroll" i kommende nedfarter. Så det jeg funderer på nå er å gå for Åsnes sine falketind 62??men blir det for mye kjøre ski å velge som "traske" ski med og uten pulk? Noen som har noe erfaringer med disse eller tilsvarende ski med bc system og denne type bruk? Tilbakemeldinger og tanker rundt dette tas imot med stor takk 😊
      J

• Av Terka
      På tide med litt andre temaer en fjellmote og utstyrsanbefalinger på forumet. 🤔😁

Bakgrunnshistorie
      For to uker siden så gikk jeg og en kamerat blandt annet Uranostraversen (lånt Skjult lenke - logg inn for å se den for å vise traversen). 

Denne kameraten jeg var på tur med har tidligere klatret fjell i Himalaya og en del høye topper på andre kontinenter, så denne turen var rimelig langt innenfor komfortsonen.
      Sekkene ble pakka 80% kvelden før for å være klare til tidlig avmarsj, siste rest inklusive mat og drikke ble pakket på morgenen.
      Mens vi pakka sekkene så var denne kameraten veldig fokusert på å kun ta med det nødvendige.
      Av klatreutstyr hadde vi med to halvtau, ett sett kiler, noen kamkiler, 5 stk kortslynger/60 cm slynger, og en nøttepirker på deling. I tillegg hadde hver av oss klatresele, hjelm, reverso taubrems, to 120 cm slynger, to skrukarabinere, en isøks og  stegjern.
      Foruten klarteutstyret hadde han en tynn flecejakke som var delvis vindtett, lue, hals, tynne gummihansker, kart og kompass, 4 brødskiver (holder for en dagstur i norske fjell iflg han 😄) , og en tom 1L flaske som han fylte på ved siste drikkbare vann. 
      Skalljakke, mer mat osv ble vurdert unødvendig. Kun det som var nødvendig i sekken.
      1 ekstra kg i sekken utgjør 1 time ekstra på 1000 høydemeter mener han. Dette kommer fra en som bærer Helsport Svalbard 5 telt på tur, dvs ikke en lettpakker.
      Siste 10 årene har jeg selv gått turer med barn (pluss en del soloturer, og noen med venner), og de 10 årene før det en del turer hvor jeg enten har vært turleder eller en av de mest erfaring og dermed følt litt ekstra ansvar for å få til en bra tur for alle.
      Resultatet ble tydelig helga for to uker siden, jeg har blitt vant med å ha en del ekstra i sekken "for sikkerhets skyld", både til meg selv og før å kunne hjelpe andre. Det var mye jeg kunne lette sekken for siden vi begge var relativt erfarne med fjell og klatring. Ekstra, sikringsmidler, mat, vannmengde, klær, hodelykt, et sett med kart og kompas, ++  Sekken min ble ikke fullt så minimalt som kameraten min, men mye lettere en om han ikke hadde utfordret meg på det.
      Dog savnet han skalljakka litt i et parti det blåste surt og var rundt null grader, og han fikk 2 brødskiver av meg på returen. Men han hadde en helt grei dagstur med det utstyret ham gikk med (..med litt mindre "margin" ift vær og uhell/skadesituasjoner en det jeg har brukt å ha siste årene).
      Etterpå har jeg fundert litt på hvorfor jeg har med de tingene jeg har i sekken, og tenker jeg absolutt kan bli mer bevisst på dette igjen. Derfor... 
      Spørsmål:
      Hvilke type turer går du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke å ta med i sekken på spesifikke turer, og hvorfor?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.