Gå til innhold
  • Bli medlem

Ankomst Leirungsdalen


AndreasBC

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å telte i Leirungsdalen til uka og lurte på hordan jeg lettest kommer meg dit. Jeg kan jo gå fra Gjendesbu eller Torfinnbu, men har egentlig mest lyst til traske oppover Leirungsdalen. Jeg kommer med buss. Er det noen som vet om busssjåfører er hyggelige nok til å stoppe på Valdresflya? Hvor er det i så fall best å hoppe av, ved Heimdalsmunnen eller ved Vargebakkan? Hvis bussjåføren ikke vil stoppe, må jeg til Gjendesheim og få skyss over over Gjendeoset. Hvordan fungere det? Er det noen som har tips?

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No kjenner eg ikkje til rutinane til selskapet (JVB) som køyrer Valdresflye om sommaren. For ei tid tilbake køyrde eg ruta over Vikjafjellet, som som kjend er ein heilt annan stad. Eg uttalar meg ikkje på vegne av andre sjåførar, men på Vikjafjellet ville eg ha stoppa der folk ville på og av, då fjellstrekninga er utan faste haldeplassar då det verken er bustadhus eller serviceinstitusjonar over der. Valdresflye har nok iallfall stopp ved Vandrarheimen på toppen.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått turen fra Vandrerhjemmet og gjennom Leirungdalen. Fantastisk tur som kan anbefales! Selv kjøret jeg bil til Vandrerhjemme og parkerte der, men jeg så en buss fra det lokale bussselskapet som stoppet på Vandrerhjemme og slapp av fjellvandrere som skulle på tur. SLo følge med en av dem på turen innover dalen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hvordan er det å gå leirungsdalen fra Gjendesheim?

Må man gå langs veien et stykke mot Bygdin eller går det en bru over elva?

Stien fra Gjendesheim krysser Leirungsåe nederst i Leirungsdalen, ca 1 km nord/nordøst for toppen Semelhøe (1302 moh). Der er det en stor og solid bru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Påfølger denne tråden med et spørsmål:

Hvordan er det å gå leirungsdalen fra Gjendesheim?

Må man gå langs veien et stykke mot Bygdin eller går det en bru over elva?

Nei du kommer nok ikke over elva / vannet sånn uten videre, men jeg tipper du kan få hjelp med skyss bl.a. fra Gjendesheim. Det er litt kjedelig å gå helt ut til Maurvangen og så oppover på veien. Når det gjelder traséen til den nedlagte stien mot Leirungsdalen og i hvor god forfatning den fortsatt er oppover mot Vargbakken er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er turen gjennomført.

Personalet på Gjendesheim rodde oss over for 25 kroner, så det var ikke noe problem.

Ellers var Leirungsdalen enkel å gå i, selv om stien har tapt seg litt.

Turen var meget vellykket, eneste som ikke ble gjennomført var hele Dyrhaugsryggen. Tåke, vind og mye regn førte til at jeg fant det lurest å snu på stortoppen. Utsikt var det heller ikke snakk om så denne turen må nok gjentas senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.