GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en schÊfertispe som elsker Ä gÄ pÄ tur i fjellet. Men siden jeg bor sÞnnafor Oslo sÄ blir det til at man mÄ kjÞre til det terrenget man skal gÄ tur i.

Bakdelen med dette er at min hund blir sÄ utrolig bilsyk.. Allerede  etter fÄ km sÄ er det oppkast og tenners gnissel for henne, og det har ikke blitt bedre med tiden heller..

Er det noen her som har erfaring med hvordan man kan hÄndtere dette slik at kjÞreturen for hunden ikke blir en 300km lang lidelse?

Kjetil

Annonse
Skrevet

Har hatt endel bikkjer nÄ og ett par har vÊrt bilsyke/uvelle fra valpestadeiet til blomsterjord og har vel aldri finni ut noe annet enn
at bilsyketabletter hjelper pÄ lange turer.
Ulempen er jo at de er beroligende sÄ man kan ikke regne med full fart nÄr man tar de ut av bilen nÄr man kommer frem.

Skrevet
35 minutter siden, Gittiamo skrev:

Har du prÞvd Ä ha henne i sele foran i bilen? 

Nei det er ikke prĂžvd da jeg har hatt med passasjerer,

Skrevet
16 minutter siden, tubbs skrev:

Har hatt endel bikkjer nÄ og ett par har vÊrt bilsyke/uvelle fra valpestadeiet til blomsterjord og har vel aldri finni ut noe annet enn
at bilsyketabletter hjelper pÄ lange turer.
Ulempen er jo at de er beroligende sÄ man kan ikke regne med full fart nÄr man tar de ut av bilen nÄr man kommer frem.

Har vÊrt inne pÄ tanken med bilsyketabletter, sÄ fÄr man kanskje starte litt roligere dersom hunden ikke er helt ved sine fulle fem.. :-)

Hvilke legemidler finnes pÄ markedet? Og regner seff at vetrinÊr mÄ foreskrive det..

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Pr nÄ ca 14 mnd

Min var mye bilsyk, men det ga seg da han var mellom et og to Är gammel. Vi ble ogsÄ anbefalt Ä ikke gi han mat fÞr bilturen (for eksempel vente med frokosten hans til vi kom frem), men det hjalp absolutt ikke, han ble faktisk verre av det. Samtidig vet jeg at mange hunder blir dÄrligere av Ä ikke spise fÞr bilturen ogsÄ. Kanskje du kan se en kausal sammenheng mellom mÄltidene hennes og hvor syk hun blir?

Endret av gull
  • Liker 1
Skrevet (endret)

SÄ langt har jeg ikke registrert at det hjelper at hunden faster eller ei.. Blir like dÄrlig.. Eneste fordel ved ikke Ä fore fÞr avreise er at det ikke blir sÄ mye oppkast..

Endret av Kjetil E.
rettet tyrkleif
Skrevet
2 minutter siden, Kjetil E. skrev:

SÄ langt har jeg ikke registrert at det hjelper at hunden faster eller ei.. Blir like dÄrlig.. Eneste fordel ved ikke Ä fore fÞr avreise er at de ikke blir sÄ mye oppkast..

Huff, fÄr hÄpe det gÄr over med tiden. Det vi gjorde var Ä ta han med pÄ korte bilturer daglig da vi kjÞrte til butikken og slikt (sÄ frem til at det ikke var for varmt Ä vente i bilen selvsagt). Jeg hÄper dere finner en lÞsning, utrolig kjedelig det der! 

Skrevet
23 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Nei det er ikke prĂžvd da jeg har hatt med passasjerer,

Har mÞtt noen hunder, som mÄ sitte foran, sÄ det kan kanskje prÞves? Hund fÞr passasjerer :) 

Gjest Turlyst
Skrevet

Datteren min har en dvergdachs med samme type problemer. KjÞlig luft fra aircondition anlegget, hyppigere stopp og mest mulig jevn kjÞring fungerer. Hun kjÞrer over 60 mil uten at han kaster opp. PÄ svingete vestlandsveier har han det ikke sÄ bra, men hyppigere stopp hjelper.

Skrevet (endret)

VÄr golden ble ogsÄ bilsyk nÄr hun var valp. Kastet opp pÄ korte bilturer. 

NÄr vi kjÞrte nordover en ferie mÄtte vi ha reisesyketabletter til henne. Vi ble tipset av veterinÊr om en ny type tablett som ikke skulle gi bivirkning i form av slÞvhet. Dette preparatet fungerte utmerket! Ikke bilsyk og ikke slÞv :)

Jeg husker ikke hva dette heter og har selfÞlgelig kastet esken, men tipper veterinÊr vet. Ulempen var prisen 100 kr pr tablett. Men var verdt det. 

NÄr hun ble litt eldre og ikke ble sÄ bilsyk brukte vi ingefÊr. Dette fungerte ogsÄ godt mot kvalme :)

Edit: jeg fant denne artikkelen, beskrivelsen passer godt ut fra informasjon jeg fikk fra veterinÊr 

http://www.dinside.no/reise/aldri-mer-bilsyk-bikkje/62035181

Endret av esstrom
  • Liker 1
Gjest Turlyst
Skrevet
55 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hund fÞr passasjerer :) 

Det hadde datteren min likt 😊

Hunden trives best foran.

Skrevet
2 timer siden, esstrom skrev:

VÄr golden ble ogsÄ bilsyk nÄr hun var valp. Kastet opp pÄ korte bilturer. 

NÄr vi kjÞrte nordover en ferie mÄtte vi ha reisesyketabletter til henne. Vi ble tipset av veterinÊr om en ny type tablett som ikke skulle gi bivirkning i form av slÞvhet. Dette preparatet fungerte utmerket! Ikke bilsyk og ikke slÞv :)

Jeg husker ikke hva dette heter og har selfÞlgelig kastet esken, men tipper veterinÊr vet. Ulempen var prisen 100 kr pr tablett. Men var verdt det. 

NÄr hun ble litt eldre og ikke ble sÄ bilsyk brukte vi ingefÊr. Dette fungerte ogsÄ godt mot kvalme :)

Edit: jeg fant denne artikkelen, beskrivelsen passer godt ut fra informasjon jeg fikk fra veterinÊr 

http://www.dinside.no/reise/aldri-mer-bilsyk-bikkje/62035181

Skal sjekke ut det medikamentet. Takk for linken.

Skrevet
2 timer siden, JanRH skrev:

Datteren min har en dvergdachs med samme type problemer. KjÞlig luft fra aircondition anlegget, hyppigere stopp og mest mulig jevn kjÞring fungerer. Hun kjÞrer over 60 mil uten at han kaster opp. PÄ svingete vestlandsveier har han det ikke sÄ bra, men hyppigere stopp hjelper.

Skal kjÞre noen "testrunder" sÄ for jeg se om det er mulig Ä kurere problemet..

Skrevet (endret)
10 timer siden, Gittiamo skrev:

Har mÞtt noen hunder, som mÄ sitte foran, sÄ det kan kanskje prÞves? Hund fÞr passasjerer :) 

NÄ er det vel ikke noen spesifikke regler for hvordan hund skal transporteres i bil, men den skal sikres forsvarlig, og i de aller fleste tilfeller blir det bur i bagasjerommet. Sikkerhetsseler i bil er laget for mennesker over en viss stÞrrelse og du skal ikke se bort fra at du kan fÄ bot for Ä ha hunden sittende i forsetet.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/paabudt-aa-sikre-dyr-i-bil/a/557389/

Men tilbake til problemet med bilsyke:

Jeg har vokst opp med bilsyke og sliter fremdeles med dette uvesenet. Bare de som har opplevd bilsyke, og sjÞsyke for den del, vet hvor jÊvlig dette er. LÞsningen for meg, etter at jeg ble voksen ble et preparat som heter Postafen. PÄ meg virker disse pillene helt perfekt. Jeg har ogsÄ brukt dem pÄ mine barn og erfaringene er bare gode. Jeg blir ikke trett av dem og hva mat og drikke angÄr sÄ har jeg kombinert dem med bÄde vÄtt og tÞrt, sterke og svake drikkevarer og det funker helt fint. 

PrÞv Postafen, du fÄr dem pÄ apoteket. Doser etter vekta pÄ hunden, men de bÞr gis min. en time fÞr kjÞreturen starter.

6570-1.jpg

Endret av REs
Skrevet

@REs det finnes egne seler til hund, som festes i sikkerhetsselen. Hunder skal sÄ klart sikres i bil :) 

Kjenner noen hunder, som kun takler Ä sitte i sete med sele. Men ogsÄ andre som trives best i bur. Min ville ligge i buret heldigvis. 

HÄper dere finner en lÞsning @Kjetil E.  

Skrevet
PĂ„ 25/6/2017 den 7.53, REs skrev:

NÄ er det vel ikke noen spesifikke regler for hvordan hund skal transporteres i bil, men den skal sikres forsvarlig, og i de aller fleste tilfeller blir det bur i bagasjerommet. Sikkerhetsseler i bil er laget for mennesker over en viss stÞrrelse og du skal ikke se bort fra at du kan fÄ bot for Ä ha hunden sittende i forsetet.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/paabudt-aa-sikre-dyr-i-bil/a/557389/

Men tilbake til problemet med bilsyke:

Jeg har vokst opp med bilsyke og sliter fremdeles med dette uvesenet. Bare de som har opplevd bilsyke, og sjÞsyke for den del, vet hvor jÊvlig dette er. LÞsningen for meg, etter at jeg ble voksen ble et preparat som heter Postafen. PÄ meg virker disse pillene helt perfekt. Jeg har ogsÄ brukt dem pÄ mine barn og erfaringene er bare gode. Jeg blir ikke trett av dem og hva mat og drikke angÄr sÄ har jeg kombinert dem med bÄde vÄtt og tÞrt, sterke og svake drikkevarer og det funker helt fint. 

PrÞv Postafen, du fÄr dem pÄ apoteket. Doser etter vekta pÄ hunden, men de bÞr gis min. en time fÞr kjÞreturen starter.

6570-1.jpg

Hei

Mange "menneske" medikamenter er ganske farlige for hund. SÄ en skal alltid dobbeltsjekke om det gÄr an. Fx er paracet mm no-good for hund.

Husk VeterinÊren veldig gjerne vil selge deg bilsyke tabletter til 100 kr. stk. nÄr du spÞr!

Men i dette tilfelle har jeg selv brukt Postafen (hÄndkjÞp pÄ apotek) til min noe bilsyke husky tispe. Det virker, og hun ble ikke sÊrlig slÞv av det. Bare litt i bilen. NÄr hun kommer ut er det full fart.

Unnlatt Ä fore fÞr lenger biltur. Problemet har i stort omfang sluttet. Dessverre er hun sÄ diskret at hun spyr ned i mellomrom mellom sete og side-panel, sÄ det kan ta litt tid Ä finne det - og svÊrt klÞnete Ä fÄ det rensket ut. 

Elgen

Skrevet
PĂ„ 25.6.2017 den 9.13, Kjetil E. skrev:

Takker for tipset. Skal rÄdfÞre meg med vetrinÊren.

Hei! 

Om du fÄr noen tips fra veterinÊren, del de gjerne. Hunden min pÄ 3 Är, kasta opp selv pÄ smÄturer fÞr, heldigvis har spyinga gitt seg, men hun hater Ä kjÞre bil. I det siste nÄ har hun halen sÄ langt mellom beina som det gÄr an Ä fÄ den og hun skjelver nÄr hun skjÞnner at vi skal ivei. Jeg sliter med hjemlengsel (til hjemplassen min) sÄ vi er hjemme der sÄ ofte vi kan, som regel et par helger i mÄneden, turen tar 1,5 time om sommeren Ä 2,5 time om vinteren. Hun elsker Ä vÊre hjemme til 'bestemor og bestefar' og vi gÄr mye turer nÄr vi er der som hun elsker, men selv om hun vet at den belÞnninga er i andre enden, vil hun ikke i bilen. Kun nÄr hun fÄr sitte baki bilen uten bur, hopper hun inni med halen i vÊret. (Det gjÞr vi kun pÄ korte turer) Jeg har prÞvd med stort bur som er like stort som bagasjerommet ogsÄ, men bur er vist bur uansett, like forferdelig det ogsÄ. Fryktelig trasig, jeg blir ogsÄ bilsyk og vet hvor pyton det er, men jeg mÄ jo ha henne med. Syns sÄ synd pÄ henne!

• Liker 1
Skrevet
PĂ„ 24.6.2017 den 19.40, Kjetil E. skrev:

Bakdelen med dette er at min hund blir sÄ utrolig bilsyk..

TS. Tror ikke du har et hÄplÞst tilfelle Ä kurere, selv om hunden har blitt 14 mnd. :( Hadde vÊrt best Ä ta "en kur" (tilvending) raskest mulig, etter fÞrste gang valpen/ hunden ble bilsyk. Korte turer er nevnt og det er noe av oppskriften. :) Og jeg er ganske sikker pÄ, at du kan trene vekk denne bilsyken, hvis du tar deg tid. :)

Skal du trene det vekk, MÅ du "ta deg tid" til korte turer, enten du har et ĂŠrend, eller ikke. Du bĂžr ha god tid, kjĂžre rolig og helst unngĂ„ svingete veg i begynnelsen. Helst veger (el. tidspunkt) med lite trafikk, sĂ„ du kan bestemme farten bedre. Hver vellykket tur, helst uten kvalme, er et skritt pĂ„ vegen i kuren. Da hunden tĂ„ler noen fĂ„ km fĂžr den blir dĂ„rlig, sĂ„ har du en maksdistanse i begynnelsen. Men hver tur teller, ogsĂ„ 5 - 10 min. i nĂŠrmiljĂžrt. SĂ„ da bĂžr du kunne fĂ„ til, en del vellykkede turer hver uke. For vanskelige tilfeller, sĂ„ kan det ta mĂ„neder Ă„ kurrere. I ditt tilffelle tror jeg det kan gĂ„ raskere, men det stĂ„r jo ogsĂ„ litt pĂ„ deg hvor flink du er til Ă„ trene. Samt hunske pĂ„, at du kjĂžrer pĂ„ hundens premisser og ikke egne. Og en mĂ„ alltid stoppe raskest mulig, hvis det blir antydning til bilsyk hund. Liten luftetur utenfor bilen er veldig bra, men selv et kort stopp og prate litt med hunden kan vĂŠre god hjelp. FĂ„ den til Ă„ tenke/fokusere pĂ„ noe annet.

Avslutter med at jeg tror de fleste valper/hunder som blir bilsyke, blir blir det fordi de har ligget Ä rullet under turen. Og svingete veg, er det vÊrste og ennÄ vÊrre hvis en kjÞrer fort pÄ svingete veg. Vil ogsÄ nevne at hver dÄrlig opplevelse for hunden, sÄ blir dette bare vanskeligere Ä kurrere.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.