Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår på ryggen.


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter ofte med at jeg får gnagsår på ryggen av å bære tung sekk lenge. Problemet dukker opp når klærne blir svette og gnager på huden. Spesielt nedre delen rundt korsryggen, men også litt på skulderbladene og nedover. Bruker en pakkrammesekk (Norrøna Recon Pack 125l).

Er det noen som har noen gode tips til å forebygge dette?

Ser for meg et eller annet korsettlignende plagg/stoff å stramme rundt kroppen som sitter helt fast og ikke beveger seg med sekken. Så gnisser sekken/klæra mot dette istedetfor huden....

Takker for alle tips! Skal gå 7 dager på Hardangervidda i begynnelsen av juli og dette er min største bekymring akkurat nå :?

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Tror dette er en meget inviduell sak.

Har selv brukt Norrøna recon pack MYE :) mens eg var i førstegangstjeneste, uten at dette var noe problem (foruten ved hoftene hvor det ble litt sårt).

Men eg opplevde at det var mange som hadde problem med gnagsår på rygg, skulder og andre plasser når de brukte sekken. Som oftest hadde det noe med tillpassingen på sekken å gjøre, andre ganger ikke. Som sagt, meget inviduelt.

Så mitt tips til deg er å gå over sekken og påse at den er riktig tilpasset og hvis det ikke funker, shitload av sportstape :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet problem som eg kom på som kan ha en innvirkning er jo våte plagg.

Så hvis du svetter mye så er det fort å gnagsår der det er svett.

Det er ihvertfall min lille erfaring.

Så bytt trøye ofte hvis du svetter mye, er ett annet tips. Men igjen, meget inviduelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Du har rett, problemet oppstår først og fremst med våte klær. Derfor tenkte jeg det kanskje kunne være en ide med å noe plagg som strammer rundt slik at friksjonen blir på dette stoffet istedetfor mot huden, spesielt rundt korsryggen/hoftene der gnagsåra som oftest kommer.

Ellers så er det vel bare å sjekke sekken og ev. skifte klær ofte som du sier.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Husker vagt tilbake fra barndommen av, samme problem med meissekker.

Har du prøvd klær som puster og transporterer fukt godt?

Flisjumpere / genser. Har selv en tynn flisskjorte som jeg bruker mye, og denne er fenomenal. Puster og er varm.

Unngå harde klær av grovt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med gnagsår er at det er så sinnsykt inviduelt. Noen har sartere hud enn andre

F.eks:

Eg personlig (og dette er ikke ment som selvskryt, bare så det er sagt) kan gå i dagesvis uten å få gnagsår. Eneste gangen eg har opplevd begynelsen p gnagsår var nå i helgen. Då gikk eg i to dager i Oslo Østmark med nye Cispi Bessegen sko.

Mens en eg kjenner får nesten blødende gnagsår etter en snau time med vandring.

Så det er meget inviduelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.