GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sitter og leser meg grÞnn og gal nÄr jeg er hjemme, og fantaserer om Ä bli litt bedre pÄ Ä lage mat pÄ tur.

PÄ soloturer pÄ vinteren er det mindre pakking som gjelder, trangia setttet med nova brennern blir hjemme, og jeg er jeg superfornÞyd med kjapp snÞsmelting og enkel matlaging.

PÄ "familieturer" sÄ Þnsker jeg Ä bli litt mer allsidig i matveien, og Þnsker dermed Ä kunne bli bedre pÄ selve kokkeleringen. 

En ting jeg har kikket etter et bensinbrennere som f.eks. MSR Dragonfly, som skal vÊre bra mtp regulering pÄ lav flamme/varme.

En annen ting jeg har kikket litt etter et kokekar med god varmefordeling.

Og jeg har nÄ begynt Ä kikke pÄ "Simmer plater" for god varmefordeling. Er det noen som bruker slike og kan skrive noe om fordeler/ulemper? StÞpejernsplare for magsinering av varme, eller tynnere/lettere plate som fungerer dom "flamme/varme spreder"? Hva fungerer bra?

41qGQVvkg0L._SY400_.jpg

71EyyVqxXVL._SL1500_.jpg

Endret av Terka
Annonse
Skrevet

Trangia'n fungerer bra med Nova'n, Nova'n funger dĂ„lig uten Trangia'n. 😉

(Til matlaging altsÄ...  rett pÄ snÞen i forteltet for oppvarming fungerer den supert ogsÄ uten trangia settet.)

20170222_171626.jpg

Skrevet

@a_aa, synes videoen viser prinsippet greit, men som "forskning" holder den ikke helt mÄl.

- Pannekake nr 2 sÄ ut til Ä bli stekt over kortere tid -> Kan vÊre en faktor som pÄvirker at den er mindre svidd.

-Pannekake nr 2 ble stekt pÄ en panne som hadde vÊrt varm en stund --> Pannen har fÄtt tid til litt bedre varmefordeling og kan dermed steke litt jevnere. (Litt som at vaffel nr 2 og 3 blir bedre stekt en vaffel nr 1 i et vaffeljern.)

Men fin video likevel som viser bĂ„de prinsippet og at ting kan gjĂžres enkelt. 😊

@Elisabethsk,sĂ„ bra! (HĂ„per jeg da.. 😂) Hadde selv en Bel Canto periode en stund tilbake, kanskje pĂ„ tide Ă„ grave frem den musikken igjen. 😁

• Liker 1
Skrevet

Ikke akkurat rakettforskning dette heller, men jeg har brukt Ä legge et blikklokk fra en hermetikkboks pÄ brenneren nÄr jeg skal lage mat pÄ en Rogers M 1950.

Denne primusen har i grunnen fÄtt stÄ i skapet siste 20 Är!

dsk

• Liker 1
Skrevet

Om dette skal gjÞres inni telt, sÄ pass bare pÄ Þkt fare for CO nÄr det fyres med lav flamme eller varmeveksler. Ute spiller det ingen rolle..

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.