Populært innlegg +Tom42 Skrevet 23. september 2016 Populært innlegg Skrevet 23. september 2016 Hei. Enda en gang takk for sist. Det var både hyggelig og oppfriskende. har tatt et dypdykk i arkivet over noe vi snakket om Lifjell og gammen ved Krokvann. Det var vel i Alt om fiske ellerVillmarksliv jeg fant denne artikkelen, om "Hardangervidda i miniatyr" og jeg tenkte: "Hvorfor ikke. Og så er det ikke så langt heller. Det er mange veier opp dit. Enkleste er vel å parkere ved Jønnebu og gå Aksladalen oppover. Jeg tar av fra stien og går mot Klokksteintjønna som skal være et flott vann med fin fisk, uten at jeg har sett snurten av den. Dette bilde tok jeg en gang rett etter St Hans,og jeg skulle ikke gå mange høydemeter før dette synet møtte meg Snø og is. Men jeg slengte ut ei flue der hvor det var isfritt, og en ørret tok øyeblikkelig og voldsomt. Og jeg, jeg hoppet høyt av forskrekkelse, og borte var fisken. Ruslet videre mot Småholmen. Krysset Homen, men der var det så mye småfisk at jeg bare gikk videre, og endelig var jeg ved målet Småholmen Et idyllisk vann, litt vanskelig å få fisken der, men for all del. Og innerst ligger "Steinbua" Egentlig så har de bygget ei hytte og fylt opp med stein etterpå Detter er det synet som er det beste syne jeg, og enda bedre om også pipa er tatt inn. DA vet jeg at hytta er ledig. Og hvis ikke er dette heller ikke å forakte. Hytta er temmelig spartansk, men hva gjør det Den består av en sovebrisk, og en liten brisk Den Ett bord, og en radio, og er jeg heldig finner jeg noen lysetumper Og ikke å forglemme - en ovn Men om det er ved er alltid det store spørsmålet. En gang "spanderte" jeg et par bord fra en overkøye.og det holdt. Hytta eies av Bø Fiskarlag, den står åpen for fiskere og sauesankere, men ikke for jegere #################### Så var det gammen ved Krokvann. Å finne den er lett. Det er bre å følge stien fra parkeringsplassen ved Viddaseter og gå til skiltet "gamma" forteller hvor vi skal ta av. Så er det bare å forsere brua, om den er på plass Og rett til venstre finner du herligheten. Også her, som på Lifjell er det satt opp en gamme, byggesett, og lagt på vortepapp og spadd opp torv. Inne er det en kjøkkenavdeling Ett bord og tre stk "sofaer. Her kan ryggen slå opp slik a tdet er sengeplass til 6 Og ikke å forglemme ovnen. Den fyres med tørrgran. ############################## Men nå er det slutt på tur i norsk natur. Og kanskje er det like godt å reise bort til dette: Her er vi en gjeng samlet hver dag. Kona mi ligger til høyre men jeg kan nok styre meg. I stedet går øynene mot dette fjellet 1708 m o h. Første gang jeg gikk opp mot toppen, gikk jeg "rett". Og det var bratt for å si det mildt. I tillegg 30 varmegrader og stekende sol. Men tilslutt kunne jeg innkasser toppen Det blir nok ikke noe av i år, men til neste år, neste høst skal jeg på overnattingstur. Og da skal det bli spennende å overnatte i huler, men det må nok bli om et år. da får du ha det bra, og kanskje legge turen innom gamma. Mvh Tom 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå