Gå til innhold
  • Bli medlem

Storebjørn (i påsken)


Herman

Anbefalte innlegg

Annonse

I påsken for tre år siden ble løypen mellom Krossbu og Leirvassbu ikke kvistet på grunn av dårlige snøforhold og ikke sikker brepassering. Er det noen som vet om hvordan det blir i år? Hvor sikker er breene i år?

I midten av mai for to år siden hadde jeg og en kompis en fantastisk skitur. Vi hadde en overnatting like under Storebjørn på Smørstabbreen. Første dag var vi på alle toppene syd for Storebjørn. Andre dag var vi på Storebjørn, Lillebjørn, Bjørnungen, Saksi, "Sauen", Kniven og Kalven. Det ble dessverre ikke tid til Skeia.

Vi gikk med lett dagstursekk og lot teltet stå igjen med overnattingsutstyr. Vi gikk opp den vanlige rennen til Storebjørn og passerte ned igjen til Smørstabbreen fra østtoppen til Kalven. I ettertid ser jeg at vi kunne spart tid ved å ikke gå ned på Bjørnebreen, men ved å gå ned på Leirbreen etter å ha vært på Veslebjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettertid ser jeg at vi kunne spart tid ved å ikke gå ned på Bjørnebreen, men ved å gå ned på Leirbreen etter å ha vært på Veslebjørn.

Der skal man imidlertid være obs på ei bregleppe oppunder eggen som selv under gode snøvintre kan være skummel.

Vi gikk opp på eggen mellom Veslebjørn og Skeia fra Leirbreen et år med gode forhold. Noen meter fra eggen så jeg en tydelig senkning i snøen langs med eggen. Mange spor var det som krysset denne senkningen som helt klart var denne bregleppa. Vi listet oss over, men kona mi tråkket gjennom med den ene foten. Heldigvis var ikke gleppa mer enn et par-tre meter dyp og med utgang til den ene siden. Men dog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en tur på Storebjørn i Juli i fjor, snømengdene i fjor vinter var betydelig større enn de har vært i år. Bresprekkene er nok litt mindre fylt med snø i år.

Vi kom inn Bjørneskaret fra Vest, og er lurt å holde litt nordover akkurat når man skal inn på Bjørnebreen. Ligger ofte en skavel i Sørsiden av Bjørneskaret som kan være kjip å kjøre utfor. Ca posisjon på den er:32 V 453991 6825202

Likeså er det fornuftig å holde seg litt ute på Bjørnebreen, slik at man unngår fare for snø og stein fra Lillebjørn.

Hvis dere skal gå den veien da...

Det er sant som Nils sier om bregleppa oppover eggen, hvis vi tenker på den samme da.. Merka den med en sort sirkel på ryggen oppover. Posisjonen på den er 32 V 454116 6824399

I fjor da :)

Gikk samme vei ned fra Storebjørn, men i skaret mellom "bjørnene" gikk vi ned på Smørstabbreen.

Er en liten bregleppe som man må passe seg for der også. men ikke noe stor fare. Tegna på en sort sirkel ca der den er/var....

Gikk vestover etter Smørstabbreen tilbake, og ikke noe særlig sprekker før vi rundet Kalven og ved avgangen på breen selvsagt.

Gikk på ski over Smørstabbreen fjor også, det var i Mai. Rett før 17 mai, tror jeg :)

Fulgte den merkede løypa da, noen sprekker å se ved innsteget på Sandelvbreen. Men ellers var det ingen åpne områder.

Jeg gravde et digert hull på smørstabbreen når jeg lå i telt, pass på så du ikke kjører oppi :) OH,SHITT

Du får sende inn en turrapport etter hjemkomst.

post-785-133474414463_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som Nils sier om bregleppa oppover eggen, hvis vi tenker på den samme da.. Merka den med en sort sirkel på ryggen oppover. Posisjonen på den er 32 V 454116 6824399

I fjor da :wink:

Vi snakker nok ikke om samme bregleppe da nei. Jeg tenkte på den som er fra Leirbreen og opp på eggen mellom Veslebjørn og Skeia, dvs. litt vest for Veslebjørn. Det var der jeg forstod at Jobru snakket om at han skulle ha gått ned:

I ettertid ser jeg at vi kunne spart tid ved å ikke gå ned på Bjørnebreen, men ved å gå ned på Leirbreen etter å ha vært på Veslebjørn.

Den er ikke med på vedlegget ditt Odin, og er utenfor bildet til venstre for Veslebjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over den bregleppen på ryggen mellom Skeia og Lillebjørn (eller heter toppen Veslebjørn?) Jeg tror jeg forstod hvor Nils mente den var.

Når det gjelder slike glepper, så hadde jeg problemer med en, da jeg var på skitur til Bukkehø og skulle opp fra Tverråbreen. Måtte hoppe og sikre med isøksen, for ikke å dette ned i gleppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.