Gå til innhold
monsmatglad

fluefiske, friksjon,

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har grunnet feil i en hånd et problem når jeg skal kaste med fluestang. Når jeg kaster så kan jeg ikke slippe helt tak i snøret, men må bare styre motstanden etter hvor mye som skal slippe ut. Problemet oppstår når snøret er vått, for da blir det mye friksjon når "kastesnøret" skal ut.  Dette gir kortere kast og flere rykk tilbake idet snøret treffer vannoverflaten. Noen som har en idè om hvordan man kan løse dette problemet? :) tenker i baner bytte av snøret, spesielle sneller eller behandling av snøret.

Vennlig hilsen Mons

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Mons,

Det er alltid en fodel å smøre snøret, det finnes et utall ulike snørerens eller smøringer i handelen. Den liten flaske som koster 59 -119.- kroner varer i mange år.

Selv smører jeg stort sett smøret på annenhver fiskedag.

Hvis snøret er gammelt, vil plastcoatingen sprekke, og da er det i grunnen bare å kjøpe et nytt. Normalt har et fluesnøre max 5 års levetid, siden det er snakk om myk plast med små marginer.

Jeg pleier forøvrig ikke å slippe snøret helt når jeg kaster, men lar det gli gjennom fingerne (lager en ring med tommer og pekefinger) - da kan jeg nemlig holde litt igjen og får snøret til å strekke seg ut. Prøv deg frem med å smøre snøret - hvis det ikke må skiftes, da.

Og som ALL annen teknikk - et par timer øving på en plen eller en brygge uten flue på gjør underverker.

Man ser ut som en tulling, men en dedikert tulling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skriver du ikke hva slags fluefiske du driver. Er det sjøørret i havet, eller laks og sjøørret i elv, så anbefaler jeg å gå over til klump og skyteline. Den glir lettere. For lettere ferskvannsfiske, spesielt tørrfluefiske, er jeg helt enig med forrige taler! Smør snøret. det er mye å hente på det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La snøret ligge en stund i en bøtte med varmt vann og såpe(grønnsåpe etc). Skyld snøret i rent vann og dra det gjennom et håndkle. Smør så inn med feks Tiemco Fly Line Dressing. Noen velger å "polere" snøret med en fille til slutt.

Endret av kongenavcampingplassen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Jakob Skeie
      Hei! Jeg skal til skrimfjella om en uke og vil gjerne teste fluestanga men om det er vanskelig her tar jeg uansett med en til stang for mark eller sluk/spinnerfiske. Vi skal overnatte på ivarsbu men kan gå et lite stykke hvis det er det som må til for å finne de «beste» fiskeplassene.
    • Av Tom42
      Utrolig, men på osdag dro jeg opp to flotte ørreter, den ene på E 12 og den andre på en klekker.  Perfekt tilslag også.  
      Men så var det kastingen da.  Da jeg begynte som fluefisker i 1972 var det med en syver Tjøstheimstang 1472 tror jeg den het , stiv som bare det og snøret var et DT7S.  Senere byttet jeg til DT7F.  Og jeg kastet langt og presist.  Meget presist. Og tok mye fisk.  
      Men så fulgte jeg med i utviklingen både hva stang og snøre angikk og har nå en karbonstang klasse 5 og et dertil flytende line, skyteline.  Men jeg tackler ikke skytelinen.  Jeg kaster mye kortere, og snøret har en tendens til å skyte forbi fortommen.  Og mye av gleden er borte.
      Ser at jeg må gjøre minst to ting:
      1.  melde meg på kastetrening
      2.  Eller det jeg har mest lyst til å gjøre; bytte tilbake til DT5F - og bli en lykkelig fluefisker igjen.
      Dersom du har noen kjappe tips er jeg takknemlig
    • Av spent-spinner
      En 3 dagers tur i slutten av juni var det labert fiske, det ble til tross for en god del innsekter i form av døgnfluer og passe bra spinnerfall på kveldene, kun en liten ørret på meg. Sporadiske vak, men så godt som ingen steady fisk å se. Jeg mistet 3 stk med årsak i høye skuldre og dårlig tilslag.
      Nå gjentok jeg turen fra onsdag til og med fredag kveld forrige uke (uke 33). Antall vak over to dager med fiske fra morgen til kveld kan telles på to hender. Vi fisket fra Hengebrua og helt ned til brua ved skytefeltet en km nedenfor Persvika. Andre fluefiskere kunne også melde om lite vak, men de hadde klart å få et par fisker på nymfe.

Natt til fredag i 22-23 tiden, etter det var blitt mørkt så klekte det millioner av små lyse døgnfluer (krokstørrelse 18, muligens 16), usikker på hvilken. Når jeg lyste utover elven så var elven dekket med hvite seil, jeg og kompisen ble begge dekket med døgnfluer, den ene armen min var etter et minutt dekket med minst 100 fluer, men ingen vak kunne verken høres eller observeres. Som følge av denne skinnsyke klekkingen fikk vi nytt mot på dag nr. 2. Men sjela og psyken ble knekt fullstendig da vi opplevde nok en hel dag med null fisk og null vak.
      Hva er greia med Rena? To turer i år hvor Rena absolutt ikke viste seg som Rena kan være. Innsektene er der, og på runde to, en klekking jeg aldri har sett maken til. Tidligere år 2017, 2016, 2015 så har fisken vaket steady over hele elva. Er problemet for rask endring i trykket i vannet som skremmer fisken til bunns, det regnet ganske kraftig dagene før, og når vi var der? Vanntemperaturen virket bra - rundt 13-14 grader vil tro.

Jeg la ved et bilde som viser klekkingen, men det ble dessverre dårlig og uklart. Alle hvite prikker er dog fluer

• Av Yngrav
      Hei! Skal på tur til Finnmark, anarjohka i slutten av juli! Og lurer derfor på hvilke fluer og sluker måååååå jeg ha med!?.

• Av Beerplace
      Hei! Er en gjeng som skal opp til Reinsjøen i Flå/Hallingdal. Har lest at det er et bra fiskevann, og vi skal fiske fra torsdag til søndag en gang ila sommeren. 
      Er det noen som har erfaring fra vannet, og eventuelle nærliggende vann som kan egne seg? 🎣 
      Til informasjon går vi opp fra Buvassli og ikke Flatvollen 😃
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.