Gå til innhold
  • Bli medlem

Ankelstøtte i neopren?


Irian

Anbefalte innlegg

Debuterte som fjellvandrer i helgen og opplevde dag 2 at den ene ankelen min var veldig øm da vi satte av gårde om morgenen. Det gikk seg til utover dagen, men det fikk meg til å tenke at jeg kanskje burde hatt med meg en ankelstøtte i sekken i tilfelle det hadde blitt veldig vondt. Tenker da på en type neopren støtte, slik som håndballspillere etc. ofte bruker.

 
Før jeg investerer i dette lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å bruke en slik ankelstøtte på tur, og om det kan anbefales eller om en bare bør holde seg til sportstape i stedet? Som nybegynner får en jo noen ganger fikse idéer som kanskje ikke er så hensiktsmessige i realiteten ;)
 
På forhånd takk for hjelpen!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt avhengig av hva slags fottøy du bruker/brukte. Fjellstøvler skal jo støtte nettopp anklene, så der er det ikke plass til noe neopren (tror jeg).

Dersom du brukte lave joggesko eller lignende forklarer det hvorfor du fikk vondt i anklene. Kraftig bruk av sportstape for å støtte opp anklene kan da være lurt, særlig FØR du får vondt :)

Selvfølgelig har det også mye å si hvor tungt du bærer. Lett sekk er mer forenlig med lave sko enn tung :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bar du egentlig på denne turen?

Neopren har jeg heller ikke tro på i fjellstøvler, til nøds tape, men det har jeg ikke erfaring med :)

Med fare for å støte deg (man skal vel være ærlig?), så tror jeg heller at det kan være utrente ankler? (jeg kjenner ikke din "ankelhistorie" så jeg tar bare den letteste antakelsen :) og at du kanskje hadde for tung sekk i forhold til det )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlighet verdsettes! Du har nok rett i det - selv om jeg er i god form er jeg ikke vant til å gå slike distanser. Det er nok trening som skal til. Har heldigvis ikke noen skadehistorikk. Hvordan trener man egentlig for å forberede seg til lengre turer?

Når det gjelder oppakning, så har jeg ikke veid sekk m/innhold. Men med sovepose, alt for mye mat og ett skift for mye med klær, så må det ha blitt en del. Jeg har ikke typisk "lettvektsutstyr" heller. Kanskje en ide å veie neste gang? Tipper vi bar godt over 15 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trener man egentlig for å forberede seg til lengre turer?

 

 

Nå trener jeg ikke spsifikt opp mot å gå lange turer. Men føler at den delen av min trening som hjelper turgåingen er joggeturer i kupert terreng. Og situps for å bære sekk over lengre tid.

 

Å gå kortere treningsturer med tung sekk har jeg ikke noe tro på. Men tror det er delte meninger om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen,

Sekk på, langt å gå...

Du har jo begynt på treningen nå, det er bra, det er ikke verre :)

Eneste som virker, tren på det du skal.

Trøst deg med at om 5-10 turer så er ikke 15 kg +\- så tungt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.