Joakim77 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Har akkurat mottatt et Tarptent Moment DW fra USA. Tenkte jeg skulle få sydd på 4 pluggfester på langsidene for å gjøre teltet ennå mer motstandsdyktig mot vind. Er det noen som har tips til hvordan dette kan gjøres, og hvordan materialer som kan brukes? Er litt redd for å "ødelegge" duken, eller at det ikke blir bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koffar2 Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Kapp av passe biter fra bilstropper, husk å svi med lighter der du kutter. Hvis kanten på duken (som jeg vil anta er brettet) er rundt 2 cm vil det nok holde å sy på stropp bitene med 2 rader med rett søm. Om kanten er smalere eller om du vil ha de enda sterkere så kan du sy på trekanter eller halv sirkler av noe stoff du kanskje har liggende? (bør være vantett så det ikke suger vann) på baksiden av duken og så sy på stroppene Her er noen bilder jeg fant på nett: http://www.prolitegear.com/site/image.html?sku=hmg-echo-1-tarp&ver=hmg-echo-1-tarp-tie-out-rg.jpg http://borahgear.com/tarps.html Jeg synes rett sømm fungerer mye bedre en siksakk på de tarpene jeg har laget selv Når det gjelder stoff så er utvalget dårlig i Norge, Silnylon f.eks som jeg tipper tarptentet ditt er laget i og som også vil fungere som forsterkning må kjøpes i utlandet. Jeg ville kanskje ha prøvd ut teltet før jeg hadde begynt å modde det for mye, kanskje det ikke er nødvendig med flere fester? 8 ekstra fester + barduner og plugger vil jo legge til en del vekt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joakim77 Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Takk for gode tips:) Tenkte bare på 4 pluggfester totalt, men jeg tror jeg følger rådet ditt og venter. Teltet virker jo solid, selv med kun 2 plugger. Kan ta med barduner hvis det er usikkert vær. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+rayun Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Jeg sydde meg idag en bunnduk til Nanok Solo teltet mitt. Her lagde jeg også pluggfester, og valgte for å få det så lett som mulig å bruke stoffet fra samme matriale som bunnduken. ( Stoffet jeg har brukt er egentlig fra en Lavo- bunnduk) Klippet til en lang remse på ca 3 cm bredde og brettet denne 3 ganger slik at remsen ble ca 1 cm bred. Kuttet den så i passende lengde som ble sydd på bunnduken med 1 rad rett søm i rektangel og så diagonalt. Siden det her er snakk om en bunnduk vil dette være sterkt nok. For din bruk, som et pluggfeste på selve teltduken vil nok en forsterkning på selve duken være nødvendig, som #koffar2 nevner. Jeg vet ikke hva slags matriale Tarptent har i pluggfestene sine, men det kan være at det er Web-reimer som #koffar2 sier og da kan du jo bruke det. For å få styrke på innfestingen/sømmen sys den på med 2 rader rett søm i rektangel og så diagonalt. Men som allerde nevnt, kanskje holder det slik den er levert. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
josteink Skrevet 1. juli 2014 Del Skrevet 1. juli 2014 Hei, sydde på ekstra pluggfester på teltet mitt. Brukte då desse i 10 mm bredde: http://www.extremtextil.de/catalog/Grossgrain-ribbon-Polyester-10mm::774.html tynne, lette og solide. Sydde på ein trekant med polyester med sider på ca 5-6 cm som underlag slik at det skulle vera meir enn berre teltduk der saumen var. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.