Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelampe


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei jeg lurer på om noen har noen tips til en god hodelampe som skal brukes hovedsakelig til å gå/små jogge i mørke, vil også kunne stå på ski med den om kvelden så den må tåle kulde i tilegg. Og hva er viktig å se etter når eg skal kjøpe en hodelampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Petzl tikka i en årrekke. Kanskje litt dårlig lys til å jogge med, men fin leirlykt. Da jeg trengte en vanntett til padlingen har jeg kjøpt en Princeton H2O lykt. Den er vanntett til 1 meter, men jeg har ikke prøvd. Du kan regulere med 3 forskjellige lysstyrker og nødblink. Den har ett batteri mer enn tikkaen. Så langt er jeg veldig fornøyd!

Mvh

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bruke lykta i kulde kan det være lurt å se etter ei lykt der batteripakken kan ligge i innerlomma. Lettere å ha på hodet er den også! Petzl har ei slik - kjøpte ei til gubben for et par år siden. Kosta ikke skjorta, men husker ikke hva slags modell det var. Den lyste veldig godt, og du kunne enkelt bytte mellom diode og vanlig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bruker selv Petzl Duo med en diode innsats. Da har du egentlig en grei allt mulig lykt med både dioder for vandring og lesing samt halogen for søk, ski etc..

Er i alle fall veldig fornøyd med lykta selv om jeg har gammeltypen med batteripakken på bakhodet. Den nye har løs batteripakke til å ha i lomme/sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
også kunne stå på ski med den om kvelden så den må tåle kulde i tilegg

Skal du gå fort på ski med lykt på kvelden er det genialt å kjøpe en Silva 478, den koster skjorta, men du kan både bruke til ski, sykkel og løping/orientering. Minuset er at batterilevetiden ikke er allverden, med 20W er det ikke batteri til mer enn 3-4 timer max.

http://www.trimtex.no/no/shopelement.asp?aid=5385&pid=1551

Kjøp en Silva til all slags variert trening, og en Petzl Tikka XP til tur++ når du trenger greit lys med lang varighet. Jeg har god erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Silva her. Har selv en Silva 471 selv som jeg bruker til langrenn og løping, og en petzl Tikka som jeg bruker på tur.

Men etter hva jeg skjønte av spørsmålet ditt, så er du ute etter en mer allround-lykt, så da er jo ikke Mila eller Silva-lykt det optimale. Batteriet bli tungt og lysetiden kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Rimelig hodelykt med led.

Dette er nok ikke en lykt som er vanntett osv ,men den lyser like godt som langt dyrere lykter og den blir levert med batterier til en pris som alle har råd til.

Ypperlig til å ha i lomma på alle turer og finå bruke i telt.

Endret av Kjell Iver
fjernet lenke som var feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Undik !

Skal du ha ei lykt som tåler drittvær, så velg ei lykt der du kan beskytte batteripakka. Fuktighet gir lett oksydering på kontakter og batteripoler. Erfaringsmessig er det vanskelig å holde innholdet tørt ved langvarig dårlig vær. Med separat batteripakke får du samtidig ei lykt der du kan holde batteripakka varm når det er kaldt. Alternativt for kulde kan du jo også bygge om batteripakka med et ekstra element for vinterbruk slik at du holder spenningen bedre oppe. Det er imidlertid også normalt enklere med en separat batteripakke. Bruker du oppladbare 1,5 volts elementer i batteripakka, så er dette ekstra aktuelt da spenningen på de oppladbare batteriene gjerne er litt lavere enn på engangsbatterier. Alternativet er at dette kompenseres ved å bruke pærer for lavere spenning, men det kan det være vanskelig å få tak i. Går du opp med spenningen, så husk at levetiden på pære da vil bli noe redusert. Generelt vil jeg for lettere bruk anbefale ei lykt med både halogenpære og dioder. Uansett greit at lykta har holder for reservepære. Skal du bruke den når du jogger på veier med trafikk vil jeg tilrå at diodene kan stilles på blinking.

Anbefaler også at du ber om å få mulighet til å prøve lykta i mørket, både til lesing og til tur/jogging (stor forskjell på reflektorene og hvor egna lykta er)

GODT LYS ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.