Gå til innhold
  • Bli medlem

Korsika GR20


Miss Winther

Anbefalte innlegg

Annonse

Nei, men har hatt inderleg lyst nokre år, i alle fall nord delen av den. Fant veldig mykje bra den gongen eg googla, blandt anna mange bra filmsnuttar, men har ingen av linkane lenger dessverre. Kjem til å følge med på denne tråden, artig om nokon har gode innspel å komme med. Lukke til og god tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, jeg gikk GR20 på Korsika i 2012, du kan lese om turen min herfra:

 

http://tarjeiskrede.blogspot.no/p/gr20.html

 

Bilder fra turen finnes her.

 

Hvis du har noen konkrete spørsmål du ønsker svar på så er det bare å poste dem, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

 

Du vil ellers finne svar på det meste på dette forumet: http://corsica.forhikers.com/forum/gr-20.

Her er en side med mange svar: https://gr20corsica.wordpress.com/about/ (se også de to videoene, de er lange, men veldig flotte).

 

Å ta med hund vil være krevende, spesielt når det gjelder å forsere cirque de la solitude, men det er gjort det og. Har hørt noen firte ned hunden i tau.

 

Jeg kan ihvertfall komme med noen få generelle tips:

  • Ta med deg telt. Skal du ligge inne på hyttene må du booke på forhånd, å ha med eget telt gir deg en mye mer fleksibilitet.
  • Hvis du ikke ønsker å bære med deg mat, så er det mulig å bestille middag (og frokost) på alle hyttene langs ruten, bare husk å bestille det når du ankommer nytten (tror man må være der før kl 18:00).
  • Cirque de la solitude er ikke så ille som mange skal ha det til, men du må være konsentrert likevel (spesielt i dårlig vær).
  • Samt de tipsene jeg har skrevet i dette emnet her: http://www.fjellforum.no/topic/26968-gr-20-p%C3%A5-corsica/.

Og så er det bare å glede seg, det er en fantastisk flott tur. :)

 

Tarjei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gikk GR20 på Korsika i 2012, du kan lese om turen min herfra:

 

http://tarjeiskrede.blogspot.no/p/gr20.html

 

Bilder fra turen finnes her.

 

Hvis du har noen konkrete spørsmål du ønsker svar på så er det bare å poste dem, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

 

Du vil ellers finne svar på det meste på dette forumet: http://corsica.forhikers.com/forum/gr-20.

Her er en side med mange svar: https://gr20corsica.wordpress.com/about/ (se også de to videoene, de er lange, men veldig flotte).

 

Å ta med hund vil være krevende, spesielt når det gjelder å forsere cirque de la solitude, men det er gjort det og. Har hørt noen firte ned hunden i tau.

 

Jeg kan ihvertfall komme med noen få generelle tips:

  • Ta med deg telt. Skal du ligge inne på hyttene må du booke på forhånd, å ha med eget telt gir deg en mye mer fleksibilitet.
  • Hvis du ikke ønsker å bære med deg mat, så er det mulig å bestille middag (og frokost) på alle hyttene langs ruten, bare husk å bestille det når du ankommer nytten (tror man må være der før kl 18:00).
  • Cirque de la solitude er ikke så ille som mange skal ha det til, men du må være konsentrert likevel (spesielt i dårlig vær).
  • Samt de tipsene jeg har skrevet i dette emnet her: http://www.fjellforum.no/topic/26968-gr-20-p%C3%A5-corsica/.

Og så er det bare å glede seg, det er en fantastisk flott tur. :)

 

Tarjei

Hei! Tusen takk! :) Da skal du ikke se bort i fra at det kommer noen spørsmål etterhvert- i hvert fall i forhold til flyplass, offentlig kommunikasjon osv, men skal se nærmere på linkene du ga meg først.

 

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å fly til Ajaccio, det går såvidt jeg vet nå direktefly fra Gardemoen dit (jeg gjorde det, men da var flyruten en prøveflygning).

Fra Ajaccio tar du toget til Calvi, bytter i Ponte Vecchia. Det er forøvrig en ganske så hyggelig togtur, og så vil du jo få en kort titt på Vizzavona som jo er halvveis på ruten (ganske artig å se hvor du vil komme ned fra fjellene til om noen dager). Fra Calvi går det en buss til Calenzana, ellers er det og mange som bruker å ta taxi dit (men må regne med at det koster en del).

 

Timetabeller for offentlig kommunikasjon skal du kunne finne her: http://www.corsicabus.org/.

 

Tarjei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er å fly til Ajaccio, det går såvidt jeg vet nå direktefly fra Gardemoen dit (jeg gjorde det, men da var flyruten en prøveflygning).

Fra Ajaccio tar du toget til Calvi, bytter i Ponte Vecchia. Det er forøvrig en ganske så hyggelig togtur, og så vil du jo få en kort titt på Vizzavona som jo er halvveis på ruten (ganske artig å se hvor du vil komme ned fra fjellene til om noen dager). Fra Calvi går det en buss til Calenzana, ellers er det og mange som bruker å ta taxi dit (men må regne med at det koster en del).

 

Timetabeller for offentlig kommunikasjon skal du kunne finne her: http://www.corsicabus.org/.

 

Tarjei

Ooo, det var gode nyheter. Jeg leste nemlig et sted at man ikke bør satse på å reise kollektivt, og at det ikke fantes taxi. Man burde helst haike, hvis man ikke leier seg bil selv. Jeg har ikke lappen, så jeg så litt mørkt på det. Men nå ser jeg straks lysere på saken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hovedsaklig det at man ikke bør satse på å reise kollektivt på Korsika gjelder for steder litt utenom de største stedene, det vil være verre å reise kollektivt fra enkelte steder når du har kommet deg litt inn på ruten.

Men det kan være lurt at å sjekke når bussen til Calenzana fra Calvi går. Jeg hadde ellers ingen problemer med å reise kollektivt der nede når jeg var der.

 

Tarjei

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Tror hovedsaklig det at man ikke bør satse på å reise kollektivt på Korsika gjelder for steder litt utenom de største stedene, det vil være verre å reise kollektivt fra enkelte steder når du har kommet deg litt inn på ruten.

Men det kan være lurt at å sjekke når bussen til Calenzana fra Calvi går. Jeg hadde ellers ingen problemer med å reise kollektivt der nede når jeg var der.

 

Tarjei

Hei igjen!

 

Jeg skal gå denne turen enten i år eller til neste år. Klarer ikke å slutte å tenke på den. Googler info og leser franske blogger oversatt av google translate. ;) En ting lurer jeg veldig på. Det er flaut å innrømme det, men jeg er fryktelig dårlig med kart og kompass. Merkelig at jeg aldri har gått meg bort! Trenger jeg det på denne turen, eller er den godt nok merket? Om det blir tåke så vil jeg jo ikke se så mye antar jeg, men jeg hadde nok ikke kommet til å gått videre da uansett, men ventet til tåken hadde lettet. Og om den ikke letter..... Tror nemlig jeg må gå alene. Ingen som vil bli med på denne turen. Merkelig! :D

 

En annen ting jeg lurer på er hvor trygt det er å gå alene? Det må jo betales med cash på hyttene, så alle vet vel at disse turistene har cash på seg..?

 

Går det forresten an å ta seg ned til landsbyene ved hver hytte?

 

Hva slags type sko foretrekker du til denne typen tur? Jeg pleier å gå med Crispi Bessegen, men leste at noen typer fjellsko ikke egner seg pga varmen - at sålen faktisk smelter! (Ikke glad i sko som gå opp på leggen.)

 

På forhånd takk for all info! Kjempehyggelig av deg å dele erfaringer. Du skriver dessuten veldig bra. Oversiktlig og tydelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne kart og kompass er noe du alltid vil tjene på, så jeg ville uansett kanskje ha investert litt tid (eller et kurs) til å lære seg det. Det sagt, så hadde jeg med både kart og kompass, men brukte det mest fordi jeg syntes det er gøy å se hvor en er på kartet. Ruten er veldig godt merket, med de tradisjonelle hvite og røde stripene som GR-rutene bruker. Jeg hadde ingen problemer med å finne veien. Den vanskeligste delen å finne fram var når jeg gikk over Monte Renosu og ned igjen, men det var en alternativ rute og ikke hovedruten til GR20 (jeg anbefaler forøvrig veldig å velge den ruten hvis det er pent vær). 

 

Ved tåke så sier det seg selv at det kan bli vanskeligere. Å vente ut tåken er nok en god idé, spesielt hvis du ikke ser til neste merke. Tenk igrunn på hva du ville gjort her hjemme og. Litt artig at du spør, siden jeg svarte litt tidligere i uken på omtrent det samme spørsmålet på forumet for GR20 her: http://corsica.forhikers.com/forum/p/24955. Men ha i mente at det ikke er like lett å slå opp telt over alt der, det er bratt og steinete til tider (husk og at det ikke er lov å slå opp telt utenom hyttene der, men i nød så ville jeg ikke ha brydd meg om det). 

 

Jeg har ikke hørt om noen hendelser rundt stjeling og ran av vandrere på ruten (bortsett fra at dyrelivet der er veldig kleptomane). Husk at da må disse tyvene også strebe seg opp dit og ned derfra igjen, muligens litt enklere å da velge turister å stjele fra i byene rundt. Det mest utrygge med å gå ruten alene, er jo såklart om det skjer noe. Altså om man faller og skader seg, får et illebefinnende osv. Samme regler som jo danner utgangspunktet for den ene kjente fjellvettregelen vår her hjemme.

 

Å ta seg ned til en landsby fra hver hytte er alltids mulig, men det vil jo som regel være snakk om noen timers gange. 

 

Jeg gikk med mine Scarpa Ladakh. Av den rene årsaken at jeg aldri har fått gnagsår i dem. Personlig så syntes jeg og at det var greit å ha litt ankelstøtte der. Har ikke hørt noe om at sålene på sko har smeltet der. Det avhenger nok på hvilken tid på året du ønsker å gå ruten. Jeg vil anbefale å gå den i den tiden jeg gikk (slutten av august, september), da det er færre folk og ikke så varmt. I sommermånedene kan det bli veldig varmt og det kan være mange som går og trangt om plassen. Velg sko som du føler deg komfortabel i for bruk i bratt og steinete terreng. 

 

Og gled deg, det er en fantastisk flott tur. Og ikke vær for bekymret for Cirque de Solitude, men vær konsentrert.

 

Kan ellers anbefale Paddy Dillons GR20 guide fra Cicerone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne kart og kompass er noe du alltid vil tjene på, så jeg ville uansett kanskje ha investert litt tid (eller et kurs) til å lære seg det. Det sagt, så hadde jeg med både kart og kompass, men brukte det mest fordi jeg syntes det er gøy å se hvor en er på kartet. Ruten er veldig godt merket, med de tradisjonelle hvite og røde stripene som GR-rutene bruker. Jeg hadde ingen problemer med å finne veien. Den vanskeligste delen å finne fram var når jeg gikk over Monte Renosu og ned igjen, men det var en alternativ rute og ikke hovedruten til GR20 (jeg anbefaler forøvrig veldig å velge den ruten hvis det er pent vær). 

 

Ved tåke så sier det seg selv at det kan bli vanskeligere. Å vente ut tåken er nok en god idé, spesielt hvis du ikke ser til neste merke. Tenk igrunn på hva du ville gjort her hjemme og. Litt artig at du spør, siden jeg svarte litt tidligere i uken på omtrent det samme spørsmålet på forumet for GR20 her: http://corsica.forhikers.com/forum/p/24955. Men ha i mente at det ikke er like lett å slå opp telt over alt der, det er bratt og steinete til tider (husk og at det ikke er lov å slå opp telt utenom hyttene der, men i nød så ville jeg ikke ha brydd meg om det). 

 

Jeg har ikke hørt om noen hendelser rundt stjeling og ran av vandrere på ruten (bortsett fra at dyrelivet der er veldig kleptomane). Husk at da må disse tyvene også strebe seg opp dit og ned derfra igjen, muligens litt enklere å da velge turister å stjele fra i byene rundt. Det mest utrygge med å gå ruten alene, er jo såklart om det skjer noe. Altså om man faller og skader seg, får et illebefinnende osv. Samme regler som jo danner utgangspunktet for den ene kjente fjellvettregelen vår her hjemme.

 

Å ta seg ned til en landsby fra hver hytte er alltids mulig, men det vil jo som regel være snakk om noen timers gange. 

 

Jeg gikk med mine Scarpa Ladakh. Av den rene årsaken at jeg aldri har fått gnagsår i dem. Personlig så syntes jeg og at det var greit å ha litt ankelstøtte der. Har ikke hørt noe om at sålene på sko har smeltet der. Det avhenger nok på hvilken tid på året du ønsker å gå ruten. Jeg vil anbefale å gå den i den tiden jeg gikk (slutten av august, september), da det er færre folk og ikke så varmt. I sommermånedene kan det bli veldig varmt og det kan være mange som går og trangt om plassen. Velg sko som du føler deg komfortabel i for bruk i bratt og steinete terreng. 

 

Og gled deg, det er en fantastisk flott tur. Og ikke vær for bekymret for Cirque de Solitude, men vær konsentrert.

 

Kan ellers anbefale Paddy Dillons GR20 guide fra Cicerone.

Tusen takk igjen! Jeg skal nok lære meg å bruke kart og kompass, ja. ;) Nå driver jeg å leser bloggen din, og det kribler i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Får kanskje moderere utsagnet mitt rundt Cirque de Solitude litt etter ulykken der den 10. juni. 4 vandrere er meldt døde og flere skadet etter at veldig dårlig vær førte til jord- og steinras.

Ruten mellom Haut Asco og Refuge de Tighjettu er nå foreløpig stengt.

Holder fortsatt på at den ikke er så ille som mange skal ha den til, men i ekstremt dårlig vær bør man nok ikke gå den (tordenvær bla, man holder seg i metall på veien ned/opp). Lytt til hva vaktene på hyttene sier.

 

Når er det du tenker å gå, @Miss Winther?

 

For øvrig er det en liten tankevekker å se hvordan det kan være der ruten går opp Spasimata-blokkene (etappen før Cirque de Solitude):

post-12580-0-26388700-1434191102_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kanskje moderere utsagnet mitt rundt Cirque de Solitude litt etter ulykken der den 10. juni. 4 vandrere er meldt døde og flere skadet etter at veldig dårlig vær førte til jord- og steinras.

Ruten mellom Haut Asco og Refuge de Tighjettu er nå foreløpig stengt.

Holder fortsatt på at den ikke er så ille som mange skal ha den til, men i ekstremt dårlig vær bør man nok ikke gå den (tordenvær bla, man holder seg i metall på veien ned/opp). Lytt til hva vaktene på hyttene sier.

 

Når er det du tenker å gå, @Miss Winther?

 

For øvrig er det en liten tankevekker å se hvordan det kan være der ruten går opp Spasimata-blokkene (etappen før Cirque de Solitude):

attachicon.gifSpacimata_slabs_heavy_rain.jpg

Oi da.. Takk for info. Jeg går ofte alene i fjellet og er veldig flink til å vurdere været. Hadde aldri gått der i dårlig vær. Synd dette skjedde.

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å gå neste år, men jeg har fått problemer med beina. Totalt utmattet og en brennende smerte. Legen tror det er overbelastning. Jeg håper det. Da går det over. Jeg har gått ca. 600 mil på to år.. Ikke klok..

 

Derfor må jeg begynne å lytte til kroppen og vurderer to litt andre turer i første omgang. De er også krevende, men da ser jeg hvordan kroppen håndterer det, og det er lettere for meg avbryte underveis, hvis jeg må det. Jeg vil på Kilimanjaro og Elbrus og tenker at de gir meg god erfaring til en langdistansetur. :)

 

Noe jeg har lurt på; Jeg er glad i folketomme fjell. Er det mulig å gå GR20 om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å høre om beina, får håpe de blir bedre.

 

Det er nok mulig å gå GR20 om natten, men det vil nok være vanskelig og veldig krevende, og du må være topp konsentrert. I dårlig vær ville jeg definitivt ikke gjort det.

Men for å være helt ærlig så kan jeg ikke forsto hvorfor du ønsker det. Greit at det da nok er folketomt, men du vil jo heller ikke fått sett noe av landskapet der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Synd å høre om beina, får håpe de blir bedre.

 

Det er nok mulig å gå GR20 om natten, men det vil nok være vanskelig og veldig krevende, og du må være topp konsentrert. I dårlig vær ville jeg definitivt ikke gjort det.

Men for å være helt ærlig så kan jeg ikke forsto hvorfor du ønsker det. Greit at det da nok er folketomt, men du vil jo heller ikke fått sett noe av landskapet der da.

Beklager sent svar, men jeg er nå endelig på bedringens vei.

 

Nei, du har rett. Jeg tenkte ikke på at det ikke er lyse netter der nede på den tiden. Ellers ville jeg gått om natten for å få stien for meg selv og soloppgangen fra toppen. Ulempen er jo at andre lager leven mens jeg skal sove og at det blir varmt i teltet på dagen. Funker som regel her til lands, og det kan jeg virkelig anbefale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.