Gå til innhold
  • Bli medlem

Preppe og smøre skia


Ulvemor

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke ekspert på verken å preppe eller smøre skia, men får jo gjort det på et vis når jeg er i gang.

Her har jeg sikkert mye å lære for å få maks ut av skia.

 

Er det noen av dere som vil dele gode råd om prepping og smøring av fjellski under forskjellige forhold?

Gjerne også riktig vedlikehold av stålkantene, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliding er for pyser, og blå Swix går på ALT føre. Eller ikke.. ;)

Jeg har ikke så mye peiling selv, men føler jeg har fått god hjelp av Smøretips appen på telefonen min.

Er jo også bøttevis med videoer der ute som viser ditt og datt. Sjekk f.eks. SkiGO eller Swix på youtube.

Men dette er stort sett myntet utelukkende på springforbi-ski, og ikke fjellski. Da spesielt mtp. stålkanter osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålkanter er jeg ikke god på, har ikke det. Men smurning av ski har jeg gjort mye.

Her er en litt enkel versjon.

Glider.

på jaktskibruker jeg som regel en slitesterk glider, f.eks swix lf6, selv om det er mildere enn den er beregnet for.

smelt inn glider, la de kjøle 10-15 min og varm inn igjen. Gjenta 2 ganger.

skrap av voks med plastsiklin. Børst skiene, først med stål eller messingbørste. Så med nylon.

feste.

feller er jo greit til sitt bruk, men har dårlig glid.

Anbefales å rubbe festesonen med fint sandpapir for at voks skal sitte bedre.

Tørrvoks - legg et lag med hard voks i bunn, bør ideelt varmew inn med smørejern.

legg så 2 lange og 2 korte lag med dagens voks. Kork ut mellom hvert lag. Er det veldig kaldt så legg siste lag ut, gni det bare forsiktig så, det er litt ruglete.

klister- klister må legges i romtemp. Eneste unntak er påfyll av våtklister når det mange plussgrader og du kan varme sålen med å sette skiene mot sola.

legg et lag grunnklister i bunn. Er det isete bruke grønt i bunn, er det vått bruk blått eller lilla spesial.

Varm inn grunnklister med jern å la det kjøle.

på isete føre bruk isklister. Legg et jevnt lag. Beste er å gni de ut meg hånbaken, evt smørejern på veldig lav varme.

På stedere detmer fare for at det kan føyke tørr snø, legg et tynt lag blå tørrvoks oppå. Må gjøres ute mens klister er hardt.

på vått føre bruke universal eller rødklister, også mix av de er fint hvis det varierer mellom fuktig og våt snø. Gni ut med håndbakk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.