Gå til innhold
  • Bli medlem

Aconcagua


Andreas

Anbefalte innlegg

Hvor vanskelig/tøft er dette fjellet? Hvor stort prosjekt er det å få til en tur på egen hånd uten operatører guider o.l. ? Hvor dyrt, hvor tidkrevende? Er det noen som har noe erfaring her?

De som spør har liten høydeerfaring (5000moh på Inkatrek), ingen klatreerfaring, ingen vinterekspedisjon erfaring, men er oppdratt med med turer i fjellet sommer/vinter. (Turer i fjellet betyr Jotunheimen på sommeren, Hardangervidda på vinteren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere,

Jeg "klatret" Aconcagua i 95/96. Vi tilbrakte mye tid på fjellet og området rundt fra midten av november til midten av januar (avbrutt av mye annet). Jeg opplevte forholdene faktisk bedre i slutten av november og desember enn i januar, men det var nok bare flaks.

Jeg har vårt innom både normalruta og polskaruta som går på andre siden av fjellet, og toppet ca 15 januar 1996.

Vi fløy til Santiago Chile. Dette fordi de nesten ikke snakker engelsk i sør-amerika (mange steder skjønner de ikke engang yes og no). Der hadde vi fått anbefalt et hotel drevet av en franskmann. Det var meget nyttig. Vi brukte dette hotellet som base under hele oppholdet vårt i sør-amerika. Han hjalp med transport og alt annet.

Fra Santiago er det en fin bil/buss tur til Puenta del Incas på ca 3-4 timer (mener jeg å huske).

Normalruten er ikke vanskelig teknisk, men man må absolutt vite hva man gjør. Men la det også være sagt at man kommer langt med vanlig norsk fjellvett. Vi snudde på første forsøket i slutten av november, og kom tilbake i januar og toppet. Mens vi var på fjellet omkom det 4 personer, og daglig ble personer evakuert pga høydesyke og stygge forfrysninger. Jeg tør påstå at det daglig røyk fingre og tær. Vi hadde faktisk på første toppforsøket (vi gav oss den gangen pga temperatur ikke høydesyke) under -50 grader (termometeret stoppet der), og meget sterk vind.

Selv om noen omtaler fjellet som et grustak, så synes jeg fjellet er meget vakkert. Spesielt solnedgangene på Aconcagua er noe av det fineste jeg har sett.

Jeg kan sikkert fremskaffe de fleste detaljer dere ønsker. Bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ditt standpunkt Panda. Kommer litt an på hva du skal før og etter.

i 1995/96 måtte vi også til Mendoza for å få tillatelser. Men vi kombinerte Aconcagua med et lengre opphold i Sør-Amerika. Derfor brukte vi Santiago som "base".

Santiago vs Mendoza ? Snufs, blir nesten litt våt i øyekroken når jeg sitter her og tenker tilbake og lengter. Begge byene var kjempe. Jeg har vært tre ganger i Mendoza, og er enig i at det er en nydelig by. Folkene, livet og parkene er enestående ja.

Men jeg er minst like begeistret for Santiago. Men er må du ta deg langt tid, og bli kjent med miljøene og "byen" utenom sentrumsgatene. Jeg synes Santiago er super.

Men la oss la den diskusjonen ligge litt. For en som bare skal inn og ut for å klatre Aconcagua, så er jeg nok enig i at Mendoza kan være å foretrekke. Som sagt så var et argument for oss også at vi kunne møte en person som kunne engelsk, og som kunne fikse "alt" for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.