Gå til innhold
  • Bli medlem

Tverrbotntindene


Per Olaf

Anbefalte innlegg

Planlegger en tur fra Leirvassbu den 26. eller 27. august til Tverrbotntindene. På nettet er omtalt en vanskelig passering mellom fortoppen ut mot V1. Er det mulig å unngå denne for folk uten klatreerfaring/bruk av sikring? Hvor lang tid vil vi bruke på å besøke alle toppene mellom V1 og Tverrbytthornet? Hvor er enkleste retur fra Tverrbytthornet til Leirvassbu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal være en rimelig grei omgåelse av eggen mellom fortoppen og V1 ned i sørsiden. Har ikke gått denne selv, men Vestmar gikk omgåelsen nå i august:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3432

Eggen mellom disse to toppene er meget luftig, men det er fint mulig å følge den på tørt føre uten sikringsutstyr dersom du liker deg på sånne steder. Du må nesten bort å kikke på den. :D En omgåelse er altså et greit alternativ.

Mellom V1 og 2106 kan du regne 1 time pluss opphold på toppene. Videre bort til Tverrbytthornet har jeg ikke gått hele strekningen, men 1-2 timer? :) Vær obs på en hammer opp mot 2035 på Tverrbytthornet som er vrien å gå rett på. Den omgåes i sørsiden, hvor det er bratt enkelte steder.

Greieste retur fra Tverrbytthornet til Leirvassbu er å gå nokså rett ned ura mot sør litt vest for toppen. Når du er midt i ura skrår du mer mot vest for å unngå den stupbratte knausen ovenfor Kyrkjeglupen.

God tur! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk turen alene fra Leirvassbu-Tverrbytthornet og alle Tverrbotntindene i september for fire år siden. Jeg brukte 8 timer på turen. Det var lett å omgå hammeren på hornet ved å gå litt ned i dalen.

Jeg hadde tre problemer underveis. Det første var at jeg gikk opp feil renne mot Tverrbytthornet. Denne endte i bratte og glatte sva. Det at det hadde lagt seg noe nysnø gjorde det ikke lettere. Det neste problemet var at jeg gikk tom for vann. Noen lærer aldri. Det siste problemet var ut til Vesttoppen. Det vil si det så ut som et problem før jeg begynte. Men det var veldig gode tak og fast fjell, så det gikk fint uten sikring. (I fuktig vær hadde jeg nok vært mer skeptisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og gikk alle disse toppene for noen år siden, da tidlig på sommeren. Da bruker det å være en snørenne ned fra ryggen av Tverrbytthornet som er nydelig å skli nedover på. Jeg brukte ikke så mange minuttene fra toppen av renna og helt ned til dalen. Herlig :D

Går man ruta denne veien er det genialt å først kjøre opp en sykkel til Leirvassbu. (det samme gjelder for traversen Nørdre Bukkehøe-Søre Bukkeholstind) Herfra er det så og si bare å trille ned til bilen som står parkert ved utgangspunktet nede i Leirdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.