Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske: 205mm borekrone på 155 mm spiral?


Fisketur

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Tror ikke det vil fungere noe særlig. I tillegg til vanskelighetene med å klare å bore beint, vil ikke skruen klare å mate opp isen.

Mulig du klarer å karre hull i isen, men det går sikkert verken fort eller lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at hvis du setter på et så stort skjær så mister du, som også andre har nevnt, litt av styringen på boret, men jeg tror ikke du vil ha så store problemer med å få hull hvis ikke isen er for tykk. Litt tyngre å sveive kanskje. Spiralen vil mate opp den isen som blir til overs når området rundt boret er fullt. Det blir jo bare 2.5cm fra spindelen og ut til iskanten. Du vil da få en del ekstra is å fjerne når hullet er ferdig, men det trenger ikke være noe stort problem.

Bare pass på å være litt ekstra forsiktig når du skal trekke boret opp etter at det har gått gjennom. Skjæret kan hekte seg under iskanten og hvis du tar ekstra hart i for å få opp mest mulig is så kanskje du kan bøye eller ødelegge deler av skjæret eller festet.

Hvis ikke et slikt skjær er for dyrt så tror jeg at jeg ville gjort et forsøk, men du må sjekke om festet passer. Diameteren på festet kan være forskjellig på grunn av at et større skjær genererer et større moment inn i festet.

P.S.

Et nytt skjær koster minst 850,- NOK http://www.fisketid.no/isfiskeutstyr-rantanen-isbor-c-201_425.html

Det er vel litt i overkant for et eksperiment som kanskje ikke funker. :???:

Send en mail til http://www.fisketid.no/index.php og spør om de har noen erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.