Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski valg til Rondane uden for spor - Nansen eller Ingstad


Erik L

Anbefalte innlegg

Hej alle

Jeg har tidligere fået rådgivning herinde om ski. Den gang valgte jeg at leje, men fik ved skiudlejningen anbefalet alt for smalle ski (60mm). De havde sikkert været gode på meget hårdt fører, men blandingen mellem fjell og dal, fandt jeg dem ikke brede nok til hverken nedkørsel eller i den løse sne.

Jeg er ved at planlægge en skitur til januar til Rondane. Jeg er erfaren landrendsløber, men har kun begrænset erfaring på fjellski.

Planen er at starte fra Høvringen, tage en tur hytte til hytte, men en tur op på Rondslottet. Det bliver 18-25 km om dagen, så ikke meget langt, men jeg forventer ikke at der er scooterspor i januar (måske lige rundt om Høvringen og Mysusæter).

Jeg er altså efter allroundski, der er god til det hele (og dermed desværre ikke perfekt til noget). Der er både en toptur og en god nedkørsel, mange km på fjell og i dale med bevoksning.

Hvilken ski skal jeg vælge?

Jeg overvejede at vælge en meget bred ski som Nansen og Ingstad. Men jeg har svært ved at se hvornår man skal vælge den ene og hvornår den anden.

Håber meget at nogle kam hjælpe mig.

Mange hilsener

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Nansen er god allround ski, men er denne turen en allround tur?

Hvis du har lite erfaring på fjellski vil jeg si at dette er litt i overkant i januar. Døgnet er kort, det kan være kaldt og værhardt, og det er bratt på Rondeslottet. En kraftig sko og Ingstad er et langt bedre valg, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nansenskiene er et ok valg til den turen, men hvilke type bindinger/støvler tenker du å benytte? Husk også at disse skiene er noe brede for oppkjørte skispor dersom du tenker å benytte løype på vei inn i området.

Et annet aspekt er, som Lompa skriver, at dagslyset er relativt kort på denne tiden av året samt at føreforhold har mye å si på fremdriften (fast/våt/fluffy snø alt etter hvordan vær og vind er/har vært tidligere). Jeg har selv hatt -25/-35 °C flere ganger i desember/januar i Rondane.

For toppbestigning vil det, alt etter snø/føreforhold, være lurt med stegjern. Ved "rette" forhold vil det være risikofyllt å bestige enkelte av toppene solo i Rondane uten dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.