Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau til brevandring og fjellklatring


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Skal kjøpe eit tau som både kan brukast til brevandring og fjellklatring. Noen som har noen råd/tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Vanskeleg kombinasjon fordi det under brevandring er lett å få skade på tauet. Ekstra viktig å sjekke at strømpe og kjerne er uskadd etter brevandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klatretau kan brukes til brevandring, men et tau som er brukt til brevandring skal aldri brukes til klatring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dobbelt tau...

Mammut Genesis er veldig slitesterkt. 8.5 mm tror jeg. Dette var 2004, så det er sikkert nye tau for 2005, som er tynnere og lettere som alt blir med åra.

Mener tauet hvertfall hadde en veldig bra strømpe. Tålte mye slitasje. I tillegg så er det det utrolig deilig å kunne rappelere 100m om gangen, når man klatrer med to tau samtidig. Lettere å sikre to personer som klatrer som 2. og 3 mann samtidig med 8.5mm i stedenfor 10mm+ også syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatretau kan brukes til brevandring, men et tau som er brukt til brevandring skal aldri brukes til klatring!

En sannhet med modifikasjoner. Det er vel i hovedsak tråkk med stegjern på tauet som har vært argument for å ikke bruke tau brukt på bre til klatring.

En rapport utarbeidet av Pitt Schubert, leder for UIAAs sikkerhetskommisjon - publisert i Climber Magazine februar 1998.

Et av funnene deres var som følger - " Standing on a rope in the snow with crampons did no damage. Neither did standing on it on rock with a 75kg body weight. In a further test crampon points were forced right through the rope with no strength reduction/damage occurring! "

Ikke at jeg vil anbefale folk å danse stegjerns-tango på tauene sine, men setter spørsmål ved at tau brukt på bre aldri skal brukes til klatring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anonymous
Dobbelt tau...

Mammut Genesis er veldig slitesterkt. 8.5 mm tror jeg. Dette var 2004, så det er sikkert nye tau for 2005, som er tynnere og lettere som alt blir med åra.

Mener tauet hvertfall hadde en veldig bra strømpe. Tålte mye slitasje. I tillegg så er det det utrolig deilig å kunne rappelere 100m om gangen, når man klatrer med to tau samtidig. Lettere å sikre to personer som klatrer som 2. og 3 mann samtidig med 8.5mm i stedenfor 10mm+ også syns jeg!

Hvordan klarer du å rappellere 100 meter med dobbelttau uten å la tauet henge igjen? Ellers kan jeg anbefale Beal Ice line til klatring på fjell og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.