Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern for telemarkstøvler


Gunnar

Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter et par lette stegjern som passert til mine nye Scarpa T4 telemarkstøvler. Den vekt jeg legger på at de er lette betyr at jeg aksepterer at de er laget i aluminiumslegering.

Noen erfaringer og tips?

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste stegjern passer telemarksko, vær obs på at det ofte kan bli vanskelig å bruke fronttaggene på grunn av at skoen stikker for langt frem, dette gjelder iallefall på Grivel. Tror kanskje problemet er mindre på Petzl Charlet da fronttaggene er lengre på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg skal blande meg borti ditt høyst forståelige ønske om 390 gram :) men etter det jeg forsto sist jeg spurte i butikken tåler aluminiumsstegjern knapt mer enn hard snø. Is og et og annet treff på stein = øyeblikkelig sløve tagger, mente min lokale stegjernspusher.

Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et par Camp XLC 390 som jeg valgte pga vekten. Jeg har ikke rukket å bruke dem så mye men jeg fornøyd med dem så langt. Bruksområdet har jeg definert til bruk på toppturer om vinteren ved bratt hard snø og is. Når jeg er innom stein passer jeg på å være forsiktig. Med telemark/fjellskistøver blir det ikke i noe tilfelle aggresiv fronttagging for min del.

Jeg har hørt om noen som har brukket sine jern. Da jeg fikk mine var de stilt inn for stive støvler. Jeg fant ikke noe om dette i bruksanvisningen, men det var en som gjorde meg oppmerksom på dette. For- og bakparten er hengslet sammen med en 'stang' som kan gå gjennom ett eller to hull i forparten.

To hull => stive støvler

Ett hull => mindre stive støvler.

Med bruk av to hull og mindre stive støvler er det ikke så overraskende at de kan brekke når man ser på konstruksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde et par Grivel G12 nå i helgen på Crispi CXA str 43. Fikk såvidt smekket dem fast på ytterste stille. Ellers er hælen på skoen 0,5cm for bred til å passe mellom to metallfester bak på jerna. Med resultatet at de står litt skjevt på skoen. Merka ikke noe til det i bruk. De satt veldig godt, men str.44+ får antagelig problem med G12. Muligens andre modeller fra Grivel også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.