Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske i femundsmarka i påsken


chjohans

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg en tur innover Femundsmarka i påsken i år, både for å prøve fiskelykken på isen men minst like mye bare for å være ute i naturen. Tar turen alene med fjellski og pulk, og overnatter i telt.

Problemet er bare at jeg ikke har vært i Femundsområdet på vinterstid før. Jeg har sett meg ut området sør-øst for Røvola med vannene Røvoltjønna, Abbortjønna og Skogtjønna m.fl. som et aktuelt område. Og derfra videre østover så ligger jo Nedre og Øvre Roasten og en hel masse andre småvann og man kan ende opp i Revsjøen eller Rogen helt mot svenskegrensa, litt avhengig av om man går nord-øst eller sør-øst fra Røvola.

Jeg regner med at det er Røye i flere av vannene innover her?

Er det noen som er kjent i området vinterstid og kan si noe om røyefiske i vannene innover her?

Og terrenget, hvordan er det i forhold til ski med pulk på slep?

Jeg regner med å kjøre til Jonasvollen og starte turen derfra, regner med at det er mulig å ta seg inn til Jonasvollen med bil på vinterstid? Men ser også på kartet at det går en vei nordover ca 10 km langs Femunden fra Jonasvollen til Femundshytta, er den vegen kjørbar på vinterstid?

Og hva med å krysse Femunden, isen bør vel være relativt trygg i påsken. Men Femunden er jo bred så det kan sikkert forekomme råker, hvordan er generelt isen å krysse Fra Jonasvollen og over til østsiden ved påsketider?

Et annet alternativ er jo å kjøre til Elgå på østsiden av Femunden og så starte turen derfra. Men det blir noe lengre opp til Røvola derfra.

Ideelt sett så ønsker jeg å starte turen (dvs å kjøre bil) så nær Røvola som mulig, slik at jeg får mest mulig tid til å gå videre innover, så det beste ville vært om det var mulig å kjøre bil helt opp til Femundshytta som ligger ca 10 kilometer ovenfor Jonasvollen, og så krysse Femunden på ski.

Er det noen som har efaring fra området og tanker om en slik tur? Alle erfaringer og tips tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 uker senere...

Det nærmer seg påske og det har jo vært mye mildvær i det siste så jeg er veldig usikker på isforholdene i femundsmarka. Er det noen som har vært der inne de siste dagene?

Tenker spesielt på om det er mulig å krysse Femunden på ski ved Jonasvollen/Femundshytta og også litt om isforholdene ved Røvolsjøene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.