Gå til innhold
  • Bli medlem

Booster +1 / TK800 / S9 Kovea klone


dsk

Anbefalte innlegg

Jeg kunne ikke dy meg, så jeg kjøpte denne:

Gasoline/Gas Multi Stove (TK800) S-9 complete set

http://x2t.com/125374

Dette er primusen som ble forbudt solgt i Norge for noen år siden. I EU har det også blitt gjort tiltak mot salg.

Den såkalte CE merkingen er ikke dokumentert tilfredstillende og det har forekommet uhell ved at slangen har løsnet fra brenneren under drift.

Hvorfor kjøpe denne da? Prisen på 300 kroner hjem i posten er fristende. Nyskjerrigheten er stor, Pumpa aleine er tilsvarende Kovea sin. (Jeg kan ikke se eller merke forskjell) Slangen like så. Flaska som følger med virker igjen sammenlignbar med Optimus, Sigg, og Primus. Da står vi igjen med problemet som skaper fare. Koblingen som Kovea har klart på nesten identisk løsning. Jeg har jo ikke akkurat lyst på bensinfontene nær flammen på primussen. Den enkleste løsningen er gjengetetting (Loktite) det blir ikke noe problem før den dagen jeg har behov for å demontere i felten, for å dra ut wiren i forvarmingsslynga. Min 22 år gamle Whisperlite har aldri behøvd det.

Jeg kjøpte den altså av 3 gunner. Behov for rimelige kvalitetsdeler, nyskjerrihet, og at prisen er så lav at merkostnaden med å få med brenneren er ubetydelig.

Skulle jeg hatt en bruksprimus billig så hadde jeg nok likegodt godt for en lignende brenner montert på tanken eller en trygg og velprøvet brukt primus. Den koster fort mer p.g.a. fraktkostnadene, men ville nok føles tryggere.

Kanskje jeg skifter mening i løpet av noen måneder, men forløpig er dette en farlig primus som må behandles med forsiktighet, og ikke noe stole på .

Er det noen som har erfaringer å dele så blir jeg glad.

dsk

post-699-133474775251_thumb.jpg

post-699-133474775254_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Her er noen bilder:

21122011319.jpg21122011320.jpg21122011321.jpg21122011322.jpg21122011323.jpg21122011324.jpg21122011326.jpg21122011328.jpg21122011329.jpg22122011332.jpg

Kanskje den mest solide slangeprimus jeg har sett. Virker ikke veldig tung, men veiing gjenstår. Alt ser ut til å være av bra kvalitet, men koblingen mellom brenner og slange var et av de viktigste ankepunktene mot godkjenning. Slik jeg ser det er den identisk med Kovea booster, men for sikkerhetskyld monterte jeg med Loktite gjengetetting. Denne går fint å demontere, men tetter bra, og tåler temperaturen.

Selv om bruksanvisningen påstår at det skal gå å bruke parafin og diesel anser jeg det som fullstendig håpløst. Forvarmingsbøylen er for langt unna flammene. På bensin og gass brenner den utmerket. I forvarmingsskåla ligger ei lita matte som minner om god gammeldags ASBEST!. Støynivået er imponerende ... høyt. Optimus Nova er stille i forhold.

Tror med fordel at bruksanvisningen til til Kovea Booster kan brukes på selve brenneren, selv om bena foldes ut på en annen måte.

Ei grei flaske, med en pumpe som bare trenger en liten ekstra bøy på sugeslangen for å være sikker på å få med de siste dråpene.

(fullstendig Primus kompatibelt) En lang tynn sstålomspunnen slange. (tiden vil vise om den holder mange år, eller morkner)

Selve kjelestøtta er solid, med hus av støpt lettmetall. Svakheten er brenneren som er en forvarmingsbøyle med dyse (snedig dyse med eget integrert filter i sintret messing) Dette er skrudd inn i en klokkeformet innretning som holder flammesprederen. Ikke noe galt med det justeringsmuligheter blir det også. Støynivå: meget høyt. Verktøyet er enkelt og greit. Det følger med en o-ring og et pumpelær som reservedeler, samt ei dyse for parafin/diesel som jeg ikke har tenkt å prøve.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vekta kontrollert også.

BRS-8: Brenner med slange 318 gram + pumpe 112gram 8)

Til sammenligning:

Optimus Nova: Brenner m slange 330 gram + pumpe 116 gram :roll:

Tilføyelse:

Legger til støymåling også

BRS-8 71 dBA

Nova 64 dBA

Målingene er gjort med samme oppsett, ca 50 cm avstand og med en simpel APP. Tror de er i nærheten av sannheten, og forholdet sier jo en del.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg brukt den et par ganger i jula.

Kokte 0,5 liter vann 5 grader til fosskoking: 2 min 44 sek, utetemp -5 grader.

30122011346.jpg

Klokka blir rødglødende sammen med flammesprederen, det medfører en litt slpp innfesting, og flammesprederen har lett for å falle av.

30122011347.jpg

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Langtidstest er jo ikke gjort i en fei, men jeg har en litt ambivalent konklusjon:

Produktet er jo egentlig bra, kvaliteten virker god nok, den brenner med høy lyd, og høy effekt både på gass, og på bensin.

Lett å forvarme, og nogenlunde grei å redusere ned til noe jeg gjetter på at gir samme effekt som 500W på kokeplata hjemme.

Lavere enn det, går, men da må den gjetes.

Jeg liker den bare ikke, men kan ikke helt begrunne det :oops:

Hva trekker ned:

  • ;) Ikke innebygget rensenål. (men det har jeg jo skjeldent bruk for på gass/bensin)
    :D Flammesprederen sitter dårlig etter bruk. (men den forblir jo i pakkposen)
    :D Den støyer, (Men det gjør jo andre jeg liker også)
    :arrow: Bruksanvisning på kinesisk
    :arrow: Reklamen sier at den kan bruke parafin/diesel (følger med dyse for parafin/diesel)
    :arrow: Sugeslangen på pumpa går litt for rett, og kommer ikke ordentlig ned i ei vid flaske. (men slangen lot seg lett bøye til permanent gunstig form ved bruk av hårføner ved bøyinga)

Hva trekker opp:

  • :arrow: Rimelig
    :arrow: Solid, med gode føtter og kjelestøtte.
    :arrow: Lett og bruke
    :arrow: Godt grep på pumpa.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt vanskelig å få til på 1-2-3 :D

Jeg trenger forresten litt hjelp med oversettelse:

BRS8_1.jpgBRS8_2.jpg

dsk

Den tar jeg på stående fot:

Du er nu den heldige eier av en TK-800 primus.

Primusen er av multifueltype, men vi anbefaler bruk av alkylatbensin eller gass.

I Innrammingen:

OBS Fare:

Primusen må kun benyttes av personer som er godt kjendtr med kunsten å fyre primus.

Bruk hørselvern

Må ikke brukes i telt eller innendørs

Vernebriller, vernesko og leggbeskyttere skal brukes hele tiden.

Så kommer den interessantedelen:

Vafler:

1) Man tager 4 egg, og pisker disse

2) Deri tilsetter man en pot rømme

3) 1/2 pot vann gir sprøe vafler

4) Tilsett lettsaltet smør, omlag 1/8 pot

5) 1-2 potter bakemel røres i til passe røre

6) Stekes på primus i vaffeljern af støbjernstypen

Trenger jeg å oversette resten?

;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilstrekkelig for meg ;) kunne ikke se en eneste feil i oversettelsen. ;)

Siden dette med leggbeskyttere er litt upraktisk har jeg valgt å kanibalisere hele greia, og å få skikk på min gamle MSR whisperlite som jeg misliker adskillig mindre. :D

08012012360.jpg

08012012361.jpg

th_08012012362.jpg th_08012012363.jpg

08012012365.jpg

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.