Gå til innhold
  • Bli medlem

Lesja / Lesjaskog


Andreas

Anbefalte innlegg

  • 9 måneder senere...
Annonse

Ser at du ikke har fått svar på spørsmålet ditt, og det er kanskje fordi dette området ikke har noe navn? Det er jo ikke noe direkte stort område, som grenser mot Dovrefjell i øst, Sunndalsfjella i nord og Romsdalsfjella i vest. Selv har jeg gått og fisket mye i disse traktene, og når jeg omtaler dem, gjør jeg det som Lesjafjella.

Simple as that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalsida er benevnelsen også på det største fiskekortområdet i disse fjella, mens f.eks. Merrabotn, som er et (relativt begrenset) område i Lesjafjella, hører til Lesjaskog heimrast og ligger dermed utafor Dalsidekortet - så det er vel slik - som du også skriver - at området ikke har noe konkret navn - utover Lesjafjella da.

Selv om Lesjafjella vel også kan oppfattes som deler av fjella sør Lesjabygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Namn i fjellet n for Lesjaskogsvatnet avhenger som flere sier av ulike typer forvaltningssystem. På folkemunne er det imidlertid slik at fjellet som ligger nærmest bygda på solsida( nø) blir kalla Heimfjellet eller Sæterfjellet. I nevnte område er det ofte brukt namn på botter og daler, da det ofte var der bruken var retta før (fisking, beiting og fangst). Slik sett blir ofte namna Bøverbotn (Bjorli), Mølmsbotn, Skåttåbotn, Svaningbotn (Lesjaskog) og Mærrabotn (Lesjaverk) nytta som namn. Innafor dette området ligg Vangsfjellet som kanskje utgjør størsteparten av området i geografisk sammenheng. Det er imidlertid feil å bruke dette som samlebetegnelse på hele området.

Lokalt bruker vi ikke namnet "Lesjafjellet", men det er en grei benevnelse i og med at fjellområdet på sørvestsida av bygda heiter Lordalsfjella eller Reinheimen.

kaio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går vi for Lesjafjella. 8) Har vel allerede forskuttert det - kona mi er billedkunstner, jeg hjelper til med å sette titler på bildene, og på en utstilling for noen år siden hadde hun et oljemaleri vi kalte "Vårløsning i Lesjafjell". Hun maler ikke naturalistisk, heller lett abstrahert, men det hun hadde på netthinna da hun malte bildet, var oppstigningen fra Vangsflya via Istjønn mot Mølmsbotn. Et stykke oppi der kommer våren seint, og mens det var fullsommer på vidda, var det isgang på inste Mølmsvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.