Gå til innhold
  • Bli medlem

Aconcagua...relativt uerfaren


Anbefalte innlegg

Hei.

For noen år siden besteg jeg Kilimanjaro i løpet av en 5dagers tur. Det gikk fint, men fikk kraftig hodepine og en voldsom trøtthetsfølelse siste etappen. Ellers ok. Jeg er ikke topptrent, men sannsynligvis i ganske grei form. Fulllførte maraton i juni på 4 timer, men har løpt veldig lite etter det. Gikk i fjellet i fem uker i august/september. Får syklet ca to-tre 1,5mils turer i uka, går i en del trapper på jobb. Fysisk tror jeg at jeg skal klare det, og jeg er mentalt sterk...MEN: det er svært viktig for meg å vite nøyaktig hva jeg må være forberedt på av kjipe og ubehagelige situasjoner slik at jeg er forberedt på å kunne takle det. Jeg vil også vite om det er noe jeg bør gjøre i forkant for å forberede meg fysisk og angående utstyr. Hvordan gjør man det med intimhygiene? Og hvor mange lag med ull og hva slags klær og sko trenger man? Drar om en måneds tid. Hvor mye bør en slik ekspedisjon koste? Og hvordan er det med forsikringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fysisk er du nok godt nok rustet. Du sier du er mentalt sterk og da har du nok den biten inne også. Aconcagua er i en annen kategori enn Kilimanjaro. Det er over 1000 m. høyere og det er en temmelig stor forskjell. Men man bruker jo lenger tid på akklimatiseringen. Det er vanskelig å beskrive nøyaktig hva man kan forvente av utfordringer. Det nærmeste jeg kan komme er at man bør forvente mye av det samme som på Kilimanjaro men i større og tøffere grad. Hvorvidt du er med på en organisert tur eller ordner det meste selv har også stor betydning for hvor mye du selv må legge ned av tid og energi for å takle eventuelle utfordringer. Det er også avgjørende for prisen. En organisert tur er dyrere enn om du fikser alt selv. Jeg vil tippe at de fleste organiserte turene med en proff operatør ligger på mellom 30- og 50 tusen for full pakke med reise og opphold. Kanskje under halvparten hvis du fikser alt selv. (Vær obs på at park-permiten er dyr. 700 dollar i januar i år.) Intimhygiene er av fjelltypen. Våtservietter, antibac, ullundertøy som ikke lukter så fort. Opp til basecamp og et par høyereliggende camper er det toaletter. Ellers må man manøvrere etterlatenskapene ned i poser som bæres ned fra fjellet. (Kan være en utfordring i 30 sekundmeters vind. :) ) Sko er viktig. Mot toppen anbefales det sterkt og enkelte operatører forlanger doble bestigningssko. Lenger ned på fjellet er vanlige fjellsko å foretrekke da det er lange avstander å gå. Crocks er gull som leirsko lavt på fjellet samt til å vade elver med. Av klær så er det gjerne ull innerst som gjelder. Jeg brukte ullbokser, langt ullundertøy (Inntil to sett) fleece, skalltøy og dunjakke etter behov. Dunvotter, god og varm lue, buff, ansiktsmaske og goggles er kjekt å ha når det blir kaldt. Stegjern er ofte å anbefale og isøks eller staver alt etter forholdene. Forsikringer er en liten utfordring. De fleste selskaper har en begrensning i høyde som rammer denne turen. Forlang uansett en kortfattet skriftlig erklæring på at du er fullt dekket. (Redning, sykeopphold, hjemtransport etc.) Gouda tilbyr en rimelig forsikring som dekker alt av morsomme aktiviteter, tom. basehopping.

Det er mye som kan fortelles om denne turen. Jeg har gode pakklister og en del info liggende i ei mappe et sted. Jeg kan sende det hvis du gir meg en PM. Forøvrig ligger det en turbeskrivelse med en link til bilder fra turen på bloggen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.