Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS.


Anbefalte innlegg

Annonse

Hvilket bruks område skal ha GPS til?

Jeg har selv en Garmin GPSMap 60 CSX, Garmin GPSMap 62 S og samboern har Garmin Oregon 450.

60 og 62 modellene er enheter med taster mens 450 er enhet med trykkfølsom (touch) skjerm.

Skal enheten primært benyttes på tur vil jeg ha lagt vekt på strømforbruk. Alle disse 3 modellene her benytter 2xAA batterier og det er stor forskjell i levetid på batteriene.

60 er vel oppgitt med 18 timers batteritid, med vanlige alkaliske batterier stemmer nok dette ganske greit med min erfaring, har brukt denne enheten i 4-5 år.

på 62 er det oppgitt 20 timer batteritid, her opplever jeg nok at det ikke er like bra batteritid som på 60, selv om det oppgitte forbruket skal være bedre.

På 450 så er det oppgitt 16 timer batteritid, vi opplever at denne nok har litt høyere strømtrekk enn dette.

Vi driver med geocaching og opplever stadig at vi på 62 modellen kan holde på hele helgen uten å bytte batteri, mens 450 modellen ofte har problemer med å holde en hel dag.

Nå skal det da også nevnes at vi bruker alkaliske batterier og vi går nok ikke for å kjøpe de dyreste og kan med det nok ha litt dårligere batteritid enn hva en kunne hatt under helt optimale forhold.

Er uansett fornøyd med alle 3 modellene.

Minuset med modeller med trykkfølsom skjerm er at de ikke er spesielt vennlige å operere med votter/hansker på vinterstid, da er modellene med knapper bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt fersk ang emnet men ...Tenker at d vil være ok og prøve og laste ned kart, prøve og legge en rute, sti etc som, så vidt jeg forstår skal være ganske idiot.sikker og følge , selv i dårlig sikt???

60 s. Varierer d veldig hvor mange kart man kan lagre ... pris osv. Som du forstår har jeg ikk noen erfaring ennå:roll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt fersk ang emnet men ...Tenker at d vil være ok og prøve og laste ned kart, prøve og legge en rute, sti etc som, så vidt jeg forstår skal være ganske idiot.sikker og følge , selv i dårlig sikt???

60 s. Varierer d veldig hvor mange kart man kan lagre ... pris osv. Som du forstår har jeg ikk noen erfaring ennå:roll:)

60 modellen er utgått produkt, men det er fortsatt forhandlere som har det igjen, 62 er den nye modellen som erstatter.

på 62S modellen så vil du med det innebygde minnet kunne lagre kart for halve norge uten problem, har egentelig ikke sjekket hvor mye av norge en kan få inn samtidig.

Pleier stort sett selv bare å ha kart for det aktuelle området jeg skal ferdes i på GPS'en til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste negative erfaringen jeg har med GPS er modeller med "touch screen" (berøringssjerm). Fungerer dårlig med votter eller hansker. Ofte dårligere lesbarhet på skjermen.

Batteriene lever lenger hvis de f.eks. kjøpes på Biltema eller Ikea. Ikea er billigst. De dyreste batteriene er ikke de beste, ofte heller dårligst.

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/12/01/384964.html

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/A0E0CEC18FFF73DBC1257618004820F3?OpenDocument

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste negative erfaringen jeg har med GPS er modeller med "touch screen" (berøringssjerm). Fungerer dårlig med votter eller hansker. Ofte dårligere lesbarhet på skjermen.

Batteriene lever lenger hvis de f.eks. kjøpes på Biltema eller Ikea. Ikea er billigst. De dyreste batteriene er ikke de beste, ofte heller dårligst.

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/12/01/384964.html

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/A0E0CEC18FFF73DBC1257618004820F3?OpenDocument

Greit nok at kapasitet pr krone er best hos de billigste, men betyr likevel ikke at de er de beste! I tusammenheng så er det strengt tatt de batteriene som gir flest timer på GPSen som er mest verd! Og ser man sånn på det, så er Panasonic sine batterier en ganske klar vinner, og gir deg nesten 40% ekstra tid pr batteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at kapasitet pr krone er best hos de billigste, men betyr likevel ikke at de er de beste! I tusammenheng så er det strengt tatt de batteriene som gir flest timer på GPSen som er mest verd! Og ser man sånn på det, så er Panasonic sine batterier en ganske klar vinner, og gir deg nesten 40% ekstra tid pr batteri!

Er helt enig med Touch, hvertfall på vinterstid. Kan fort bli litt knotete utenfor teltets vegger. Som "3sesongs" GPS synes jeg det funker helt fint, men skal være ganske utstyrsfreak for å kunne forsvare en GPS til hver årstid :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.