Gå til innhold
  • Bli medlem

Slettet


Terje.K

Anbefalte innlegg

Annonse

Fine farger men det er alt. Solnedganger er fine men det skal en del til for at de blir spennende og skiller seg ut fra mengden. Det virker også veldig uskarpt. Om dette er komprimeringen sin skyld veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha kritikk :wink:

Bildet har et av to:

- Bevegelsesuskarphet (mest sannsynlig)

- Fokusbom

I tillegg til feil hvitbalanse. Komp'et var ok, gjør seg bedre hvis du har noe som lyset/fargene er reflektert i.

Opplevelsen av solnedgangen (-oppgangen?) var sikkert fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike bilder er vanskelige å få til med god kvalitet. Jeg fotograferte en del den gang bildene ble lagret på film og jeg ga opp forsøket på å få gode bilder av soloppganger og nedganger. Det ble for dyrt. Jeg har for mange tusen i fotoutstyr fra den tiden liggende i en eske. (Det gikk en del av studielånet da det ble kjøpt.)

I dag er det enklere siden du bare kan knipse i vei og slette det som ikke blir bra.

De fleste tar slike bilder for å få frem fargene og det er ikke så vanskelig, men å få et skarpt bilde med gode farger og god kontrast er faktisk en kunst. Du må ofte bruke et godt speilreflekskamera, god optikk og stativ, og så må du nok gjøre en del forsøk med innstillinger og eksponering før du finner ut hva som gir best resultat.

Du finner kanskje noen tips her.

http://www.foto.no/

Her er et bilde tatt med mobiltelefon gjennom stuevinduet mitt for ikke så lenge siden. Mange ville sikkert si at det var et bra bilde, men da ser de bare på motivet og fargene. Artig motiv, men bildet har vel nesten ingen andre fotografiske kvaliteter.

post-4379-133474737783_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig i den siste her. Det er fult mulig å få til gode bilder med enkelt utstyr. Fotografen er det som er viktigst.

I det første bilde mangler det dybde og himmelen var faktisk ikke så fantastisk at den bærer bildet på egenhånd. Og for å forsterke ett bilde som ikke forteller noen historie i seg selv, kan man legge til litt informasjon om hendelsen selv.

Dette er ett av de jeg har som jeg er mest fornøyd med. Det er tatt med en casio EX Z3 med 3,2megapixler

430635_1280x1024.jpg

Tatt ved Hellervatnet ovenfor Nesbyen (mot Vassfaret) en sommerkveld for noen år siden. Det var ett forrykende Tordenvær rundt oss på alle kanter. Det var første telttur med daværende kjæreste/nåværende kone og hun var ikke så begeistret for været som meg :wink:

edit. Nå ser det ut til at trådstarter har tømt posten sin. Får håpe du ikke tok kritikken ille opp, men når du spør så må du regne med svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.