Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannhale


rotehodet

Anbefalte innlegg

Er det ikke det ene så er det det andre med pelsen. Denne gangen har han fått "vannhale".

Vannhale er en betennelsestilstand i hundens halemuskler som stort sett oppstår etter svømming og bading, derav navnet. Når hunden svømmer, bruker den halemusklene ved haleroten til å styre med. Dette er muskler som ikke brukes så mye ellers. Etter en svømmetur, særlig i vann med mye strøm, kan resultatet bli en overanstrengelse og en steril betennelse. Hos noen ser man at halen henger rett ned og er øm ved berøring, andre blir mer allmennt påvirket med nedsatt aktivitet, smerteytringer og dårlig appetitt.

Det er også slik at mange jakthunder, eller hunder som er mye ute i naturen kan få vannhale, da halen brukes til å koordinere, og holde balansen der hvor terrenget er litt røft.

Behandling er å holde hunden i ro, og i visse tilfeller gi smertestillende.

Natt til onsdag slo vannhalen ut for fult. Først i kveld har han fått den ca ti centimeter opp. Spørsmålet mitt er om dere har vært borti dette, og når kan jeg ta han med ut i marka igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd "vannhale" ved bading i kaldt vann, Ikke noe ålreit og det går en liten stund før den kan stå igjen. Anbefaler å få varmet den opp igjen så fort som mulig. kremt har forøvrig ikke vært borti vannhale på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det på bikkja - type golden retriever. Fikk noen medisiner av dyrlegen så gikk det over av seg selv. Det var etter en heller blaut skogtur på høsten der bikkja tok seg ut mer enn vanlig. Ordentlig vondt å se på at bikkja fikk vondt når det var glad og logret. Ikke noe alvorlig dette. Trøsten var at tilstanden typisk kommer etter at bikkja har hatt det ekstra fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anta det er noe i samme sjanger. Vannhale skyldes overbelastning av halemuskelaturen, så hvis man har en hund som er altfor glad (les logrer) så vil den bli overbelastet.

Nå ser halen mer ut som en halvfeit k*k, den går opp innerst ved rota, men den ytre delen henger fortsatt ned mot bakken :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd "vannhale" ved bading i kaldt vann, Ikke noe ålreit og det går en liten stund før den kan stå igjen. Anbefaler å få varmet den opp igjen så fort som mulig. kremt har forøvrig ikke vært borti vannhale på hund.

Me too

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått det på min gammle hund, men var ute på lang tur på vidda.

Fikk ringt dyr lege, han sa jeg skulle la hunden slappe av i noen dager og prøve å holde område som var utsatt varmt.

Brukte kjemisk håndvarmer på området, det gikk velig bra.

Men ble 4 dager på samme camp, men hva gjør men ikke for de 4 beinte.

Har senere hørt at hunder med kupert hale er minder utsatt, men er ikke sikker på om det er helt sant.

men har ikke hatt det selv, au. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser halen mer ut som en halvfeit k*k, den går opp innerst ved rota, men den ytre delen henger fortsatt ned mot bakken :)

Med tanke på Phaser og Koppen's kommentarer føler eg at dette er ein del meire informasjon enn eg egentleg vil vite... :lol:

Ser på aftenposten.no at også Vegard Ullvang har hatt problem med "halen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.