Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjonstips.


REs

Anbefalte innlegg

Var innom en sportsforetning på leting etter en god ryggsekk, og mens jeg stod der og pratet med ekspeditøren så kom det inn en annen kunde som hadde revet hull i en dunjakke. Problemet var hvordan lapper man dette på enkleste måte.

"Gaffatape" var forslaget fra ekspeditøren, men hvem ønsker vel å gå rundt med en stor sølvfarget tape på en rød eller blå dunjakke som kanskje har kostet det hvite ut av øynene på denne stakkars kunden.

Selv fikk jeg en gang en telemarkski inn gjennom teltet, og det er ikke så veldig stor forskjell på teltduk og det stoffet som dunjakker lages av.

Jeg har også drevet litt med seiling, og det er ikke uvanlig at seil får en flenge i kampens hete. Det seilet som ligner mest på teltduk er nok spinnakeren. Den er laget av en tynn lett duk og selvfølgelig vet seilerne hvordan man reparerer en spinnaker.

Man bruker "SPINNAKERTAPE".

Denne tapen fås kjøpt hos de fleste skipshandlere og andre som selger seilerutstyr. Den leveres i flere farger, fester til det meste og tåler ganske mye vann. Spinnakertape fikser lett rifter i telt og klær av tynt syntetisk stoff.

Kutt av en passe stor bit, klipp den jevn og rund i endene og legg den over riften som skal repareres. Om mulig tapes riften på begge sider.

På telt kan det lønne seg med en dobbel taping. Da lages tape nummer to noe større og legges over den første.

På et telt så kan en slik reparasjon holde i flere år.

post-4379-133474731542_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må prøves ut! Selv har jeg aldri fått hverken gaffa eller sportstape til å sitte på dunjakka over lengre tid(i hvert fall vinterstid) uten å gå inn i etterkant og forsterke med annet type lim i kantene etter hvert som det løsner. Det som har fungert for meg er en type reperasjonslapper du får kjøpt i noen sportsbutikker som du klipper ut en passelig stor del av og klistrer på hullet. Dette har fungert også i kulda(pleier å varme den i hendene først om det er kaldt). husker desverre ikke navnet på denne typen i farten. Det den ikke klarte var å sitte på skallbuksa så det er nok litt forskjellig hva som vil fungere på forskjellige produkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde barnehagebarn reparerte jeg noe lett regntøy med denne tapen. Det holdt ca. en sesong.

Er litt usikker på hvordan den oppfører seg i kulde, spesielt på klær som er i konstant bevegelse, men det holdt godt på teltet mitt og dette ble brukt en del vinterstid.

Uansett om det ikke skulle holde i all evighet så er det jo ganske enkelt å tape på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.