Gå til innhold
  • Bli medlem

Feller til Åsnes Vikafjell


hook

Anbefalte innlegg

Hej folkens

Jeg har formentlig et simpelt spørgsmål - men har ingen erfaring med feller... (selvom det selvfølgelig sagtens kan gøres mere nuanceret - fx med hensyn til, hvad jeg skal bruge dem til osv.)...

Jeg vil i første omgang blot høre, hvilke Åsnes langfelle der passer til mine ski (Åsnes Vikafjell med 3/4 stålkant men desværre IKKE med fellelås)..

Jeg overvejer 45mm brede feller og måske med combifix lås til bak (metalfeste bak) - men ved ikke om disse er for brede til at stålkanten bliver dækket - jeg vil gerne den er fri, da jeg har læst det er bedst...

Min hensigt er at bruge fellerne, når jeg skal gå i lidt småkuperet terreng - fx på Skrim med rygsæk - dermed altså ikke direkte fjell, men dog kan jeg her til jul godt tænke mig at gå op på en top ved Gausta som hedder Toreskyrkja (1392 moh) - da jeg tidligere har taget skiene meget af og på og det har taget tid at komme over bakkerne på denne måde... yderligere har jeg læst at fellerne også bremser så når man skal ned af, hvilket jeg synes er en fordel med en stor rygsæk bagpå - og selvfølgelig fordi jeg kan bruge mere skierfaring også med tiden..

Håber I kan hjælpe

Tak

René

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm ok, ja så er det jo simpelt må man sige - men så antager jeg, at jeg måler på det smaleste led som også er der stålkanterne er - resten af skiene må så derfor have længere ud til kanten fra fellerne, men det gør vel heller ikke noget - der skal vel stadig kunne bruges kant der også selvom der ikke er stål (hvis man vil gå lidt på kanten tænker jeg) :lol:

Egentlig ser jeg nu, at der måske er flere spørgsmål der går mere på rigtig skiteknik end specifikt ang. fellerne - jeg har kørt lidt på Skrim (ved "Kongsberg") her i vinters og fik et par bakker, men jeg tror ikke just jeg føler mig 100% komfortabel med en lang "bakke" "brat" ned fra en top... jeg kan plove og svinge lidt når jeg plover, men hvad siger I - kræver det ikke noget mere at komme sig ordentlig ned fra en top, som nævnt fx Kyrkje... (i første indlæg i nærheden af Gausta)... - Er det nogen idé at melde sig på skiskole for alpinbakke og vanligt alpin "downhill" ski (carving vel?) med mine Vikafjell ski - min idé er, at jeg vel vil kunne lære at køre tryggere ned på skiene - men spørgsmålet er, om det overhovedet er muligt at køre bare en lille smule som instruktørerne lærer folk at køre på en skiskole med vanlige "downhill" ski og ikke fjellski - hvad siger I til dette?? .. Jeg har ingen planer om at blive helt super til downhill og tænker ikke på, jeg skal blive nogen ekspert i downhill, men selvfølgelig gerne køre ned med skiene på :) :) og nogenlunde trygt end blot at lade skiene føre ret ned med lukkede øjne ha ha :D Min idé er altså med det at blive lidt mere tryg på nedkøring for at have mere kontrol og en lille smule mere teknik end blot plovning/plov-svingning.. men er det overhovedet muligt mht. det der normalt er klientiellet i skiskoler? I er vel flest fødte med ski og tænker måske ikke specielt over, hvordan man lærer dette - så håber I kan bære over med en dansker, der ikke er født med ski på :D

Tak igen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.