Gå til innhold
  • Bli medlem

Grotting


Elen

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ny her på forumet, og prøvde å søke for å finne ut om noen her inne driver med grotting.

Det ga ikke mange treff!

Lurer derfor på om det er noen her inne som ferdes mye/litt i grotter.

Jeg var i Svarthamarhola i august i år, og det ga mersmak :)

Det var utrolig gøy å rusle innover i den store hallen, ned under isbreen og ikke minst innover i de trange gangene hvor man måtte¨åle seg framover!

Var der med 3 kompiser på dykketuren vår nordover i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dykking er da et spennende tema, selv om det kanskje er litt på kanten i forhold til det vi driver med her stort sett. Kanskje vi skulle tatt det inn i en kategori? Dykking kan jo være en form for friluftsliv det også!

Når det gjelder grotting trives jeg også best oppe på fjellet og ikke inne i. Har utforsket de små Dumhøgrottene i Jotunheimen, en dag det var ganske trist vær oppe på fjellet. Som et avbrekk for tinderanglere var det en spennende ting, men som mål for grotting kanskje ikke det helt store :)

Elen: Under vann, inne i fjell, hva med oppe på fjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten:

Jeg synes også dykking er et interessant og spennende tema (Jeg har selv dykkersertifikat).

Dykking kan også være friluftsliv, selv om det ligger noe i "ytterkant" av hva dette Forumet egentlig handler om! :)

______________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng dere opp i dykkingen, det var grotting jeg spurte om:-)

Synes nå grotting hører med i et fjellforum! Det er da fjell det og!

Og for dere som evt synes dette er upassende å spørre om her - har dere noe tips for hvor jeg kan finne folk som driver med grotting?

Uansett: er gla i å gå i fjellet også, og prøver å få til det innimellom alt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for dere som evt synes dette er upassende å spørre om her - har dere noe tips for hvor jeg kan finne folk som driver med grotting?

Kan love deg at det ikke er upassende å spørre om her, men det er bare litt ukjent for de fleste her tror jeg - men spennende. Kan kanskje også ha litt å gjøre med at det ikke er det store utvalget av grotter på østlandet. Vet det er noen ved Skrimfjellene på Kongsberg, samt de små grottene i Bøverdalen i Jotunheimen.

De store grottene i nord er jo langt unna for de fleste.

Er det noen som vet om flere fine grotter sør for Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kan kanskje også ha litt å gjøre med at det ikke er det store utvalget av grotter på østlandet. Vet det er noen ved Skrimfjellene på Kongsberg, samt de små grottene i Bøverdalen i Jotunheimen.

De store grottene i nord er jo langt unna for de fleste.

Er det noen som vet om flere fine grotter sør for Trondheim?

2 eksempel

Dollsteinhola, Sandsøya på Sunnmøre. Ca 185 m lang. En skitten opplevelse...

http://www.iriss.no/fotturar/kyst/sandsoya.htm

http://www.sandsoy.no/naturopplevingar.html

Trollkirka, nord om Molde, Nordmøre. Ca 70-80 m lang marmorgrotte (eller var det mormor..)

http://www.student.uit.no/~kimgsk/trollkirka_no.html

http://www.frena.net/turtips/trollkirka/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dykking kan jo være en form for friluftsliv det også!

Ikke bare KAN VÆRE, det ER! Som å bevege seg i en helt annen verden, følelsen av "vektløshet" er fantastisk. Bunn-turer er et flott supplement til topp-turer og anbefales på det varmeste....

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Setergrotten nær Mo i Rana besøkte jeg for mange år siden, svære saker, med gode muligheter for å grotte seg bort. Setergrotten er større, vanskeligere tilgjengelig og ikke så turistifisert som Grønligrotten som har inngang like ved. Den store åpningen til Setergrotta krever forsering av en bratt steinrøys, muligens ikke helt trygt for større grupper. Vi gikk en smalere vei inn, som krevde åling et kort stykke. Jeg har funnet en link til noen som arrangerer turer i setergrotten, uten at jeg går god for det de leverer. http://www.setergrotta.no/norsk/mainpage_no.htm

Etter grotteturen ble det en tur oppover Glomdalen, nesten opp til polarsirkelen. Vi gikk forbi en foss kalt Fossholet, ved foten av Glomdalstinden. Elven går her loddrett mange meter rett ned i bakken, og kommer frem igjen noen hundre meter lenger ned i dalen. Noen dristige personer har visstnok dykket seg gjennom denne grotten under tinden. Så dykking/grotting/tindebestigning kan godt kombineres for den allsidige !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vært inne på sidene deres og tittet litt.

takk for tipset i alle fall :)

Jeg har meldt meg inn i Norsk Grotteforbund, og fått litt kontakt med noen grottere som bor her i sør-norge.

Jeg har funnet ut litt mer om grottene på skrim, og så er det noen grotter i utkanten av jotunheimen.

Så det er i alle fall en liten start.

Prøver å finne ut hvordan jeg kan legge opp sommerferien best mulig med hensyn på både dykking, grotting og fjellturer!

Er et lite pusslespill - ikke bare bare å få med seg alt utstyret når en ikke har bil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Jeg var guide i Setergrotta i mange år (og lagde også websiden www.setergrotta.no).

En kjempegøy sommerjobb, ikke minst fordi turistene virkelig fikk en HELT annen opplevelse.

Kan virkelig anbefales - bare ta kontakt ved spørsmål.

Mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Enig Familien var i august med på guida tur gjennom Setergrotta. Kan anbefales som en fin intro til grotting. Passe skummel, en del krabbing/åling (spesielt brevsprekken) litt møkk, totalmørke, liten bekk, marmorområder. Trollhistorien som ble fortalt ved klokkersteinen var ett stort samtaleemne for 6- åringen i lang tid etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

de som er nysgjerrige på grotter, bør slutte seg til foreninger som allerede driver med grotter. Derigjennom får du informasjon om hvor du kan gå på tur og noen å gå sammen med. Rent sikkerhetsmessig - både for deg selv og for grottene, bør en kontakte erfarne folk.

sjekk ut lenker som

underverden.com

grottegruppa.com

og den nystartede foreningen 'Troglodytt' som henveder seg mot alle som er interesserte i grotter og gamle gruver.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.