Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting på Reineskarvet


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

Heia, jeg har ikke vært på Reineskarvet siden jeg var guttunge - men fikk nettopp vite at jeg kan sitte på med noen opp i dalen lørdag, med retur søndag. Jeg er trolig på Ål kl 14 lørdag og har da ca 5 timer tilgjengelig før jeg camper. Tid søndag - ca 4-5t tipper jeg.

Er det noen som har forslag til rute opp og ned?

Jeg kjører til Rødungstølen og parkerer der. Er det mulig å komme seg opp Eitrejuvet eller i skaret bak Øvre Blomestølen?

Hvis jeg må gå rundt endepunktene på Svaranuten eller Skoddenose er det fort 18+ kilometer å gå, og da trenger jeg trolig mer tid.

Jeg ser at det er overhengende fare for regn - jeg vet ikke om det påvirker rutevalget.

EDIT: Kanskje det er like greit å kjøre til Reine? Ser ikke ut til at det er bom for å komme dit? Da ser det ut som 12-13km opp til toppen.

På forhånd takk,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som har forslag til rute opp og ned?

Jeg kjører til Rødungstølen og parkerer der. Er det mulig å komme seg opp Eitrejuvet eller i skaret bak Øvre Blomestølen?

Hvis jeg må gå rundt endepunktene på Svaranuten eller Skoddenose er det fort 18+ kilometer å gå, og da trenger jeg trolig mer tid.

Jeg ser at det er overhengende fare for regn - jeg vet ikke om det påvirker rutevalget.

EDIT: Kanskje det er like greit å kjøre til Reine? Ser ikke ut til at det er bom for å komme dit? Da ser det ut som 12-13km opp til toppen.

På forhånd takk,

Ørjan

Det er fint å gå opp rett på vestsida av Eitrejuvet. Der er det eigentleg ein stig. Men slik været ser ut no, må du regne med skodde, og då kan det vera vanskeleg å finne stigen ned att. I så fall har du eit problem! Det kan hende du får problem med å finne stigen opp også, men det betyr bare at du ikkje kjem opp på skarvet :D

For overnatting oppå skarvet, vil du nok ha mykje større sjanse for å finne leirplass som er stor nok til å ligge behagleg, dersom du køyrer til Skarvanstølen og går opp i Hestebotn (der er det gras), eller køyrer til Vallo og går opp i Svorbattan/eventuelt mot Sandskaret (skaret ber navnet med rette). Dette er også dei finaste plassane å gå, i tillegg til at det er rimeleg sikre plassar i dårleg sikt.

Du skulle ha vore der forrige helg, då var det shortsvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å gå opp rett på vestsida av Eitrejuvet. Der er det eigentleg ein stig. Men slik været ser ut no, må du regne med skodde, og då kan det vera vanskeleg å finne stigen ned att. I så fall har du eit problem! Det kan hende du får problem med å finne stigen opp også, men det betyr bare at du ikkje kjem opp på skarvet :D

Takk for tips, jeg får se an ruta etter hvordan været er.

For overnatting oppå skarvet, vil du nok ha mykje større sjanse for å finne leirplass som er stor nok til å ligge behagleg, dersom du køyrer til Skarvanstølen og går opp i Hestebotn (der er det gras), eller køyrer til Vallo og går opp i Svorbattan/eventuelt mot Sandskaret (skaret ber navnet med rette). Dette er også dei finaste plassane å gå, i tillegg til at det er rimeleg sikre plassar i dårleg sikt.

Skarvanstølen så greit ut mtp en rundtur. Hvordan er denne traseen sammenlignet med å gå opp fra Reine?

Hvor lettgått er det oppe på selve skarvet?

Du skulle ha vore der forrige helg, då var det shortsvær!

*Sukk*, skulle gjerne byttet helg ja - men blir været suboptimalt så får jeg ta det som karakterbygging. Jeg har vært så heldig med mange andre turer at jeg ikke kan klage :). Poncho og lårings ligger øverst i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarvanstølen så greit ut mtp en rundtur. Hvordan er denne traseen sammenlignet med å gå opp fra Reine?

Hvor lettgått er det oppe på selve skarvet?

Ved å køyre til Skarvanstølen sparar du ein bompassering(avgift) i forhold til Reine. Ellers er det ikkje så stor forskjell på vegen opp på skarvet. Det er litt brattare opp frå Reine, men desto kortare til toppen, og meir stein. Hestebotn er mykje grassletter på nordsida av elva. Ellers er skarvet fyrst og fremst stein. Vekslar sjølvsagt noko i kor grov stein det er, men generelt meir finmasse lenger vest.

Dersom målet er ein lenger tur, altså ikkje bare rett opp på toppen og ned att, er grasslettene i Hestbotn nøkkelen til lett gange vestover, og då er Skarvanstølen det naturlege utgangspunktet. Det er også der det er fine plassar til overnatting. Både med tanke på underlag og tilgang på vatn.

Men dersom du skulle finne ut at skodda stoppar deg frå turen oppå skarvet, er ein tur oppunder skarvet på sørsida vel verdt ein tanke. Då kan du starte frå Lauvdalen eller Reine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.