Jump to content

Primussamletråd

runegutt123

Recommended Posts

Heldig den som fikk Fuhrmeisteren til 300 kr, for den ser pen ut. Lampene i de to siste linkene er på vei i posten til undertegnede. Gleder meg til å mekke på disse :)

Primus lampen er 991 modellen, mens den andre har jeg identfisert til å være en Ditmar Maxim 523. Dette er relativt små lamper ca 25 høye eller deromkring.

Dårlig hastverksbilde i mørket men illustrerer jo størrelsen på den mest vanlige petromaxen, Disse kommer i par med tilbehør i grønn kasse :)

Fra Venstre Optimus 350/350cp 71 oppå 111 så en radius 39 og tilslutt en Tilley FL6 Flodlight

post-8329-1334747740_thumb.jpg

http://www.ebay.co.uk/itm/tilley-AL21-/110776217396?pt=UK_HomeGarden_Lighting_Lamps_Lighting_SM&hash=item19cac6ef34 Fant en på det britiske markedet, men du må nok deale litt med selgeren for å få den shippet.

Edit- Går det ann å brenne bensin på en gammeldags veke-parafinlampe? Var på en DNT-hytte med slike og hadde bare bensin.

Det ser ut som en viftedreven vedovn. Altså ingen flytende brensel under trykk som går over i gassform og blir blandet med oksygen for så å bli antent. Bare små vedbiter eller kongler eller pellets etc. Altså kjedelig :)

Nesten riktig Phaser!!!

Det er en Woodgas LE som gir 3kw. 0,8kg brensel i timen. Nesten ikke bållukt og er kjempekos i lavoen.

Ingen flytende brensel men brenner det meste av andre ting bare det er tørt og er faktisk ikke kjedelig men veldig morsom :D

" Og ja, jeg vet Finn Hjelmerud sitter på en pall. Men tror jeg heller venter til han ikke beregner pensjonen sin ut ifra den."

Har vært i kontakt med han og det var ikke lett å komme med noe formuftig bud når han kremtet noe om att han hadde fått rundt 7000 for en på ebay :/