Gå til innhold
  • Bli medlem

Treng tips og til valg av telemark ski med bindinger og sko.Er nybegynner.......


tfeide

Anbefalte innlegg

Som i tittelen så er eg nybegynner og har aldri stått på telemark før.

Liker veldig godt slalom men det er 15 år sidan sist :)

Eg vil bruke skia til å gå til fjells med.Her i Kvinnherad er vi så heldige å ha vakre fjell rundt oss og der er det mulighet te fine skiturer :P

Har sett litt på bindinger der ein kan låse skoa 45 grader slik at det blir bedre å gå i oppover bakker.

Så eg vil nok også kjøpe meg feller.

Ser også at det blir brukt plast sko.

Bør eg velge høge eller lave visst eg i det heile tatt

skal velge plast??

Eg har madshus skøyte ski til å gå i spor/løype med så desse skia skal kunn brukes til fjellturer og i trekk.

Er egentli ganske grønn når det gjeld dette utstyret og eg ser det er masse å velge i.

Går det ann å bruke carvin??

Håper eg får gode svar :P

Eg kjem sikkert te å kjøpe brukt så viss du har nåke

for salg so kan passe meg so send meg ein epost eller pm.

Eg er 1.85 høg.90 kg sko str 44/45

Er 33 år viss det er av betydning......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen expert på feltet, byttet etter mange år på snowboard til telemark i januar 09.

De siste årene har jo telemarksutviklingene kommet ganske langt. De fleste står med plastsko, gjerne høye. Skiene er de samme som brukes til "slalom". Da er det mange ski forskjellige ski og velge mellom. Noen velger carving, andre har feite ski som flyter godt i pudderet. Jeg har en mellomting. Sånn jeg ser det er det vanskelig og finne ski, bindinger og støvler som funker bra både bortover og nedover. Så her må du nesten velge det ene eller andre. Jeg gikk rett på det nye bindingsystemet til Rottefella, som heter NTN(New Telemark Norm). Disse har justerbare fjærer som du stiller inn etter vekt og kjørestil. Det er også mulighet til og løse ut motstanden helt så det blir fine og gå oppover med. Da kan også hælen løftes så de blir bedre og gå oppover meg. Denne tyen bindinger bra til oppturer, men ville vel ikke brukt dette som fjellski. Et av probleme med bindingen har vært utvalget av støvler. Det jeg har forhørt meg rundt om er det kun en type støvel som gjelder, og den er svinaktig dyr. Scarpa TX pro, koster 5600 på Oslo sportslager. Har ikke funnet den andre steder. De har hatt en del problemer at plasten spreker tå partiet. Det kan være grunnen til at de ikke er på SL sin nettbutikk fortiden, evt. at det ikker sesong på telemarksutstyr.

Vanlig 75mm binding kan jeg lite om. Jeg pratet mye med en kamerat som har stått mye på telemark når jeg kjøpte utstyr. Han så jeg måtte kjøpe den nye typen bindinger og støvler. Det var mye bedre en det "gamle". Men dette er det delte meninger om. Jeg er ihvertfall meget fornøyd med valget. Ser virkelig fram til snøen kommer.

Lykke til med kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.Som nybegynner er det mykje intressan lesing.

Eg fann ein brukt pakke på nettet :

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18547426

Er nåke slikt eg er på jakt etter.men som nevnt oppi topicen so minner det jo mykje om slalomski...

Er og ganske kostbart utstyr då dette sikkert er av det billegaste utstyret eg har funne...

Er det mange ting eg må passe på ved kjøp av slikt utsyr?? Ka merke anbefales osv ....

Blir vel ein del i trekk og opp og ned fjellturer so kanskje carvin hadde vore rett valg. Er usikker.Må vera greie å "gå" med oxo tenker eg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må egentlig først finne ut hva du vil bruke utstyret til. Du får ikke noe som er best på alle områder desverre :-) Tungt utstyr er gøy å kjøre ned med, men kan bli veldig tungt å slepe opp på en fjelltopp f.eks, men det letteste utstyret som er deilig å gå tur med ikke vil la deg kjøre hardest i preparert løype.

Selv har jeg kjørt med Scarpa T1 i flere år nå. Det er en tung støvel, men den er utrolig deilig å kjøre med. På de letteste skiene mine har jeg Black Diamond O1 bindinger. Dette er en topptur binding som er hengslet foran, så du kan sette den i walk mode. Denne fungerer også veldig bra i bakke.

På pudderskiene har jeg Linken bindinger. Disse er tyngre og ikke så deilige å gå med, men jeg synes de fungerer veldig bra. Har hatt litt problemer med ting som løsner på de og vet endel andre har hatt samme problemer, så vil vel kanskje ikke anbefale denne.

Spesielt pudderskiene sammen med bindinger og støvler er en ganske tung kombinasjon, men jeg sleper det med meg fordi jeg syns det er gøy å kjøre ned på.

Hvis du vil ha en mellomting (min veldig personlige mening om hva som er mellomting) kjøper du ski som er relativt brede og gir flyt i løssnø, men som er stive nok til at det går greit å kjøre i bakken med de, bindinger som har en eller annen form for walk mode og støvler som Scarpa TX2.

Rene carving ski kan bli veldig snevert i forhold til hva du kan bruke de til. Selv har jeg BD Havoc og Volkl Katana som jeg bruker om både på topptur og i bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.mykje å velge i.Skal stå i minitrekk med guttungen sikkert ein gang i veka heile vinter tipper eg.Har eit håp om å gå litt til fjells og men det blir vel kanskje mest trekk men det er vikti at muligheten er der for å kunne bruke dei til ein og annen fjellturen og....

Blir vel eit såkalla randone utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.