runegutt123 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Verktøy for å åpne / demontere kranke, er det noe ens verktøy her? Avdrager for frikrans, er den kjedesaken helt grei? Tenkte å demontere et par sykler, og smøre det som smøres kan. Takker alle sykkelreperatører for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
borgern Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Verktøy for å åpen/ta av krank varierer noe på forskjellig merker og alder på sykkel. Nå om dagen er det ofte utenpåliggende lager og da trenger en umbraco for å løsne ene pedalen. Så trekker man ut kranken. På eldre system trenger man pedalavdrager og krankavdrager. Men kranklager er som regel lukkede lager som man ikke smører. For å ta av girkassett må man ha en slik kjedepisk(kjedesaken) og så nøkkel som passer til å skru opp. Her er Shimano og Sram like hvertfall. En slik dings koster minimalt på f.eks Biltema ca kr 50. Men det er ikke noe å smøre der, evt ta den av for å rense alle tannhjulene og bak de mot navet. For å ta av selve frikrans(bosset) så bruker du en 10mm umbraco. Dog er det ikke noe å smøre der egentlig. Men kjekt å vite hvis det må skiftes. For å ta av det må du og åpne som nevnt under. Så kan man skru opp navene å smøre. Shimano har der åpne lager som etterhvert får litt skitt på kulene. Kan rense de og fette opp. Krever litt "tunga rett i munnen" og Konus nøkler for å åpne. Her bør du søke litt på nett å finne en beskrivelse av hvordan det gjøres evt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisso Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Kommer veldig ann på hva slags krank/kranklager det er snakk om, og hva slags kassett det er snakk om. Er det gamle sykler (10+) er sjansen stor for at det er firkantaksling eller en "onepiece" aksling. Til firkantakslingen trenger du et krankavtaget verktøy. For å ta av lagrene er det så mye forskjellig, at jeg ikke gidder å prøve en gang: Bilder og/eller beskrivelse ønskes Når det gjelder kassetten har du egentlig to praktiske valg, hvis det er av "nyere" type og mer enn 8 delt (8 gir), trenger du bare å løsne den ytterste koppen som presser alt sammen. Til det trenger du en kjedepisk (for å holde kassetten slik at den ikke spinner) og et spesialverktøy for å skru den ytterste koppen/ringen. Hvis den er av eldre type og/eller 7delt(-) trenger du to kjedepisker (!) for å skru de to delene hver sin vei! Bossett varierer også fra merke til merke, men sjekk ut http://www.parktool.com/repair/index.asp Bilder som sagt, hjelper veldig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.