Gå til innhold
  • Bli medlem

super lykt?


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Ok, med andre ord så er det ikke vits med lykt som kjøre CR123 ? er det Bedre batteri levetid enn vanlig AA?

Når det gjelder den 600lumen lykta, så tenkte jeg ha en sikkelig lang lyststråle. Jobber med reindrifta, så planen var og lyse overflokken, klare og se øyan så langt som mulig. Hvis du skjønner hva jeg mener :D

Ja du var behjelpelig og flink og svare det ska du ha:)

Jeg har tk30. Anbefales! Halv pris på ebay! Inkludert lader og 2x 1850 batteri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

XR-E R2 ja. Rotteræcser skal lyse flere hundre meter, hvordan er Quark AA^2 til det? han skal lyse opp reinsdyra sine, som du sikkert vet.

ANSI måler jo maksimal lyslengde for Fenix sine lykter. Nyere Fenix lykter lyser virkelig ca så langt som de er oppgitt, men fortsatt bruker mye av lyktemarkedet et regnestykke fra LUX til meter.

Husker ikke helt hvordan dette regnestykket var..

Antall lumen har faktisk ikke all verden å si for hvor langt lykta lyser. Lumen er et målebegrep på hvor mye lysenergi en lyskilde stråler ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har akkurat sett denne tråden. ANSI = American National Standard Institute. ANSI er et uavhengig organ som lager standarder innen alle mulige områder. Faktisk ble den første standarden (FL-1) først definert i 2009!

Er glad for at denne standarden kom, var så mye tull som var oppgitt! :D

På www.XtarLight.com står det tydelig om akkurat hva ANSI er og hva de 6 kriteriene går ut på :D

Har fått noen 2 CR123 lykter fra 600-900 lumen, alle sitter rundt der i OTF lumen, men er litt usikker på hvordan reguleringen er, / ANSI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lux måler lyset på en flate. Intensiteten måles i candela. Det er ikke så mange som følger ANSI-standarden enda av kina-produsentene, de ville nok falle grundig gjennom - jeg vet ikke om LedLenser gjør det - men standarden ble laget fordi de store amerikanske firmaene var blitt lei av all støyen omkring lumen spesielt vil jeg tippe. Pluss ut fra hva jeg har lest, begynte bransjen der borte (selv WalMArt) å etterlyse orden i rotet. REI var også med i referansegruppen etter hva jeg har sett på deres sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste forøvrig en artig sak på Mags hjemmeside her forleden; den klassiske 2D-lykta med pære har 19 lumen. Mags 2D har en Beam Distance på 229 meter, mens en 200-lumens LEDlykt de sammenlignet med kaster lyset 225 meter frem. Det stemmer nok, Maglite 2D er en framifrå lykt.

(Måtte friske på hukommelsen, her er linken: http://www.maglite.com/flashlight_performance.asp)

Jeg ser forresten på samme siden at LED-2D utgaven kaster 298 meter med sine 114 lumen.

Aner ikke om LedLenser følger standarden (ser ikke sånn ut, står ikke noe om det på hjemmesiden): http://www.zweibrueder.com/ENG/technologie/pruefverfahren.php?id=quali_pruef

og da blir jo sammenligning bare rot uansett, men er standarden fulgt må man opp i P17 for at deres data skal matche Maglites 2D.

(Kanskje Ledlenser likevel følger standarden? Vet at Princeton Tec har vært en av de største pådriverne for standarden, men det står ikke noe om det på deres hjemmesider heller)

http://www.princetontec.com/index.php?q=technology/glossary

Her er forresten gjengen bak standarden:

http://www.nema.org/stds/complimentary-docs/upload/FL%201%202009%20final.pdf

Jeg er en gammel mann, og har alltid hatt respekt for bra ingeniørkunst. Maglite, Surefire, Princeton Tec, Streamlight og de andre har tatt så mange patenter på vesentlig lyktedesign at det skal godt gjøres å matche kvaliteten. Men konkurranse er jo sunt, da. Så lenge spesifikasjonene ikke bare er tullball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, Maglite på strammest fokus er jo skikkelige throwere, store, glatte reflektorer.

Kvalitet er en fin ting det, av de lyktene du nevner liker jeg Surefire best; skikkelige lykter!

Nettopp nå sitter jeg med en Surefire E2DL 200 (Bra thrower, knall lykt!) og en SureFire C2 (Den røffeste lykta av Surefire vil jeg påstå) C2 har fått i seg en Nailbender 3.1 amp XM-L P60 drop-in. Rundt 700 Ansi lumen vil jeg tro. + MANGE andre Surefire lykter.

Tar jeg ikke helt feil, mener jeg å huske at dne populære LED Lenser P7 scorte 8 000 LUX, det er jo en god del det ( personlig liker jeg ikke led lenser) Da er det bare å måle seg frem, hvis det KAN gjøres på samme måte som ansi/Nema gjør.

Er glad en del kinesiske merker har kommet nå i det siste, de er RÅE på lysstyrke i forhold til de fleste ''Made In The USA'' lykter osv, som setter kvalitet foran lysutbytte.

Samtidig ser man jo at 4Sevens for eksempel gir MEGET god kvalitet (Kan ikke sammenlignes med Surefire & gjengen) og det aller nyeste av teknologi. Servicen deres er forresten MYE bedre enn Surefire! . FLOTT synes jeg! Ærlige på lysutbytte er de også. Samme med Fenix, kvalitet, ærlighet og moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et par H7 lykter, begge gikk i stykker ved at isolasjonen på ledningen fra batterikæssa gled ut av kæssa og dermed kortslutta lykta når du lea litt på den, så den skrudde seg av og på hele tida :D eller fantastik god lykt med ekstremt geniale justeringevner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surefires produkter er vel primært laget for militært/taktisk bruk - og er både velrennomerte og bra. Når det gjelder Kina-merkene, er naturligvis hovedproblemet at de bare kopierer de mest populære amerikanske merkene, uten å bringe inn noe nytt eller bedre. Surefire har jo en drøss med copycats. Maglite langt færre, fordi de har så mange patenter og er kjent (beryktet?) for å gå til sak for å forsvare patentene sine.

Min mening er at hovedproblemet med (de fleste) kopistene er at de gjør kjipere versjoner av sine "forbilder" - til halve prisen - og som regel skyldes det billigere komponenter overalt. Er gammel lydmann, og det er samme historien der. Det er ikke så mye å spare på lønnskostnadene i Kina, ihvertfall ikke for Maglite og Surefire som har automatisert produksjon og enorme volum. Og råvareprisen er den samme overalt på kloden. Så, det som virker for godt til å være sant, er jo som regel det? :D

Som nevnt før: selv om lyskilden er kraftig (masse lumens), hjelper det lite dersom resten av lykta - optikk og elektronikk - er sämre greier. Går forresten an å google LED-priser også, og da finner man ut at selve LED-chippen ikke er så dyr. Optikk derimot er dyrt.

Men for å svare "innleggsstarteren": Jeg ville foreslått Maglites 2D LED eller 3D LED, de lyser enormt langt, har gunstig pris og er generelt gode og solide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maglite langt færre, fordi de har så mange patenter og er kjent (beryktet?) for å gå til sak for å forsvare patentene sine.

Min mening er at hovedproblemet med (de fleste) kopistene er at de gjør kjipere versjoner av sine "forbilder" - til halve prisen - og som regel skyldes det billigere komponenter overalt. Er gammel lydmann, og det er samme historien der. Det er ikke så mye å spare på lønnskostnadene i Kina, ihvertfall ikke for Maglite og Surefire som har automatisert produksjon og enorme volum. Og råvareprisen er den samme overalt på kloden. Så, det som virker for godt til å være sant, er jo som regel det? :D

Som nevnt før: selv om lyskilden er kraftig (masse lumens), hjelper det lite dersom resten av lykta - optikk og elektronikk - er sämre greier. Går forresten an å google LED-priser også, og da finner man ut at selve LED-chippen ikke er så dyr. Optikk derimot er dyrt.

Vil vel nærmest si at maglite er beryktet ja! Har jo historien med ARC flashlights som du sikkert vet om.. Akkurat det var en latterlig rettsak!

Xpg ligger vel såvidt under 10 dollar stk, har ikke sjekket men mener å huske at jeg kjøpte noen for den prisen. Av optikk mener du vel Surefires TIR? De er dyre, men synes fortsatt surefire tar meget godt betalt :D

Hva synes du om for eksempel 4Sevens?

De kopierer jo ikke lykter, og de er veldig revolusjonerende vil jeg si. Med virkelig bra lysstyrle leverer de god kvalitet til en billig penge med bra elektronikk. Servicen deres er upåklagelig!

Noe av surefire sine led produkter bruker vel egentlig ganske lite elektronikk også, så vidt jeg vet; direct drive.. Uregulert lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på hjemmesiden deres nå - har ikke noe greie på dem, men jeg ser at Quark-serien ihvertfall rates etter FL-1 standard. Det er bra og seriøst - og da ser man at spesifikasjonene henger på greip også, moderate verdier, ingen "900-lumens" historier. Hvis de ellers er greit skrudd sammen, er de sikkert helt OK - og de ligner ikke spesielt på noen andre.

Etter mitt syn, snakker man om lys og lykter og ikke spesialbruk som politi og forsvar, redning, søk osv., men "normale" brukere :D , er det en av to ting man normalt ønsker seg: Enten et behagelig (og ikke for sterkt!) nærlys, hvis man skal jobbe med ting rett foran seg for eksempel. Da er det viktig at lyskjeglen er jevn og fin og soft. Eller så ønsker man å lyse på noe som er mer eller mindre langt unna. Da er det Beam Distance som er viktig, og for å oppnå en god Beam Distance må optikken (reflektor, glass og lyskildens plassering) være av høy kvalitet. Problemet for de aller fleste nykommere på markedet er at de ikke har særlig bra Beam Distance-performance. Derfor fremhever de lumens i stedet - som ikke er noen god målestokk for en lykt i utgangspunktet - og fordi det er lett å lure en stakkars forbruker. 600 lumen må da lyse lenger enn 100 lumen??

Jeg har lagt merke til at Fenix for eksempel ikke sier noe om Beam Distance (det gjør Quark, ihvertfall på noen ser jeg), og det er helt essensielt! TK-40 med sine 630 lumen kaster 330 meter frem i følge en nettside jeg fant nå (antar det er ihht FL-1) - 30 meter lenger enn Mags 2D-LED, og det med 6 ganger så mye lumen.

Kvaliteten på lys-strålen er viktig (som ikke måles i FL-1, ut fra hva jeg leser er det veldig vanskelig å finne sammenlignbare parametere på det).

Surefire og lignende produsenter som Streamlight, som har mange spesialprodukter mot militær og forsvar, lager modeller ala TK40 - da kan man flombelyse et område foran seg.

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall, 4Sevens anbefales på det varmeste! Veldig fine saker altså. De fleste går på Ansi standarder, men noen av de har de ikke rukket å få testet, det er lang tid.

Tjaa, litt uenig der egentlig :!: ; Mange nykommere har laget lykter som lyser langt (2-300 meter i kompakt størrelse) som Ray, Xeno, Lumintop osv.

Noe som gjør det vanskelig å lage throwere på liten størrelse er pga LED størrelsen, XP-G og XM-L som er best på effektivitet er relativt store i forhold til mindre domer som XR-E og XP-E som er bedre til throwere.

Til nærbelysning bruker jeg Zebralight H51FW (Warm Flood) som er SUPER. 161 Out The Front lumen på 1 AA. Ellers går det i H51 og, 200 lumen 1 AA.

Min eneste thrower er en Solarforce Masterpiece Pro-1 med effektiv rekkevidde på 700+meter (!) og bare 220 OTF lumen.

En Surefirelykt med 6 AA batterier og 600 lumen hadde vært drømmen, de kraftige lyktene deres er STORE, dyre og med kort brenntid.

Forresten så kommer Surefire med en ny Dominator lykt nå, 2000 lumen :)

Ja, det er mye rart i lykteverden.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et lite knippe quark mini AA og "vanlig" quark AA og AA^2, noe til presanger og noe til å ha selv. Jeg er 100% fornøyd.

A propos gode gamle maglite 2D/3D og deres "throw": Dette er selvsagt med nye, friske batterier. Batteriene varer imidlertid ikke lenge, og lysmengden avtar raskt. Så joda, du kan fremdeles imponere med en god gammel "D"-lykt, men bare så lenge du gidder skifte batterier titt og ofte. Lykta er selvsagt anvendbar til andre formål lenge etter at nytten som søkelys har avtatt.

Mitt inntrykk er at maglite med LED er ikke like imponerende: Helt greie lykter, helt grei brenntid og helt grei throw til en helt grei pris - men heller ikke mer. D-størrelse er alt for digert til å slepe med seg i skauen, men er helt greit til å ha liggende i en skuff i entreen. AA-størrelsene er helt greien, men ikke spesielt imponerende på noen måte sammenlignet med konkurrentene.

Maglite var helt sikkert revolusjonerende på 80-tallet, men ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt et lite knippe quark mini AA og "vanlig" quark AA og AA^2, noe til presanger og noe til å ha selv. Jeg er 100% fornøyd.

A propos gode gamle maglite 2D/3D og deres "throw": Dette er selvsagt med nye, friske batterier. Batteriene varer imidlertid ikke lenge, og lysmengden avtar raskt. Så joda, du kan fremdeles imponere med en god gammel "D"-lykt, men bare så lenge du gidder skifte batterier titt og ofte. Lykta er selvsagt anvendbar til andre formål lenge etter at nytten som søkelys har avtatt.

Mitt inntrykk er at maglite med LED er ikke like imponerende: Helt greie lykter, helt grei brenntid og helt grei throw til en helt grei pris - men heller ikke mer. D-størrelse er alt for digert til å slepe med seg i skauen, men er helt greit til å ha liggende i en skuff i entreen. AA-størrelsene er helt greien, men ikke spesielt imponerende på noen måte sammenlignet med konkurrentene.

Maglite var helt sikkert revolusjonerende på 80-tallet, men ikke i dag.

Jeg er ingen gedigen Mag fan, det med Mag 2D var for å illustrere et poeng. Antar mange i denne tråden er "flashaholics", og da er det jo mange andre argumenter som teller enn lysutbytte - design og kulhet vil jeg tro. Men han som startet tråden spurte etter en brukslykt som lyser langt. Og det gjør Mag 2D LED. 3D LED enda lenger. Så er den til gjengjeld større enn smålyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.