Gå til innhold
  • Bli medlem

Droppe teltet og bruke duk


Fjellfanten

Anbefalte innlegg

Duker er nødløsninger. Legg på ett , 1 , kg så har du tak over hode. Kondensen på en halvmeters avstand istedet for at allt er dryppende vått om morningen. Enn skikkelig fjellduk veier nesten like mye som f eks Hilleberg akto. Vekt på duk og utstyr øker fort med økende fuktighet. Komforten går det motsatt vei med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Enn skikkelig fjellduk veier nesten like mye som f eks Hilleberg akto.

Hilleberg akto: 1,5kg

Jerven thermo hunter: 1500g (den lettaste jervenduken som har form til å ligge i)

Altså ingen stor forskjell :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet noen netter i jervenduk, både ute under åpen himmel og i snøhule. Jeg har dog aldri forsøkt meg med å sove ute i skikkelig dårlig vær.

Men det er nå en gang slik med jervenduken at den blir lett våt, det er i vertfall min erfaring. Om man sover i den så bør man i vertfall passe på å ha god lufting rundt hodet slik at man ikke puster inni duken.

Når det er sagt så er naturopplevelsen med sovepose i jervenduk helt optimal, men det kan være greit å ha et telt i bakhånd.

Men en ting som er genialt med jervenduk er evnen til å holde på varme. Etter en lang dag på snøscooter måtte vi ta en pause og vente på noen. Været var ganske ufyselig med litt snø, mye bakkeføyk ( om det er et ord? ) og dertilhørende vind. Tipper temperaturen lå på en 8-10 minus.

Da var det veldig godt å sette seg inn i jervenduken på lesiden av scooteren, spre beina og fyre i ett stearinlys inni duken. Skulle uhellet være ute så vil jeg tro at dette kan være et triks som kan være med å gjøre hele foskjellen.

Men det er viktig å holde seg våken og passe på, for det skal relativt lite til for å sette fyr på en slik duk, eller smelte hull i den.

Sikkert mangen som har tenkt på dette før, men jeg måtte lære det av noen andre og annser det som et bra ninjatriks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er gjerne derfor det er så lite snø rundt dem....

Hehe :?:

Valgte det snilleste av to onder: Ligge på snøen eller ligge i vinden. Jeg valgte vinden, siden jeg ikke hadde reinskinn, og derfor merket kuldegjennomslag fra første natten. Dessuten var det flau vind på vidda og det er jo ikke ofte, så jeg fikk heller nyte det.

Aner ikke hvorfor, men jeg fryser alltid på ræva og låra pga kaldt underlag - og da har jeg to stk type bamseunderlag. Eneste som har funket er reinskinn, men det hadde jeg ikke med nå.

Det du gjør feil er åpenbart at du graver deg ned til bakken! Å ligge på snø gir mye mindre kuldegjennomslag enn å ligge rett på den kalde bakken. Grav deg ned for å få ly, men spar gode 20 cm ned til den kalde telen.

Ellers vil jeg si at hvis du vil droppe teltet, er snøhule et mye bedre alternativ enn duk under åpen himmel. Duken er selvsagt med som nødløsning. Spade må man jo ha med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.