Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangerjøkulen


jangk

Anbefalte innlegg

Annonse

det er da det er trygt. selvfølgelig er der alltid sprekker så ta forhåndsregler iht utstyr og sikring.

kan ev ta kontakt med finse 1222 og spørre om råd eller breguttane som guider der opp. hvorvidt de vil fortelle deg noe om deres bakgard , ja du får spørre de.

vakkert der opp ihvertfall. hatt to turer hvorav jeg husker de ene best. tok natt tåget opp til finse, gikk på bena i ca 20 min før jeg kunne sette på skiene. gikk opp forbi appelsinhytta med soloppgangen over jøkulen i sikte og videre opp og ut til venstre mot kanten(kongesnuten tror jeg den heter.)

gikk deretter opp mot toppen . sette utfor i beste telemarksstil før å være skåning og nybeggynner på telis. kom ned til finse og fyret opp primusen, spiste frokost og tok lunsjtåget ned til geilo igjen når alle turister kom...

ha en god tur

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke normalt sett. du er oppe i højda og går ut over mot kanten. spreker kommer når breen foretar en endring i rettning, sideveis eller højde. feks når en bree svinger så finnes det mye sprekker, når den går ned over en kant(ett fall) så sprekker breen opp.

generelt så er hardangerjøkulen sikker i dette område men så finnes det områder med masse sprekker. uansett, vær forsiktig så får du en fin tur.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen stygge sprekkpartier en krysser på vei mot denne toppen?

Nei, det er ikke det hvis du følger kvistet rute fra Finse. Unngå imidl. Blåisen (en brearm av Jøkulen på Finse-siden og Rembedalskåkje på motsatt side av breen, se kart). Jeg har vært på begge brearmene og kan fortelle at disse utløperne kan være betydelig oppsprukket, så unngå disse delene av breen.

Kvistet rute (på breen) fra Finse, regnes for trygge områder, så her kan du ferdes trygt på ski i februar.

________________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det hvis du følger kvistet rute fra Finse. Unngå imidl. Blåisen ...

Tror jeg på Rune. Er ikke så kjent der oppe, men i april i fjor, da vi skulle ha et brekurs på Finse, var vårt mål Å FINNE bresprekker for å trene i. Det fant vi i Blåisen. :wink: Men selv der var det ikke mye sprekker å se da:

post-42-133474603272_thumb.jpg

post-42-133474603285_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kjent der oppe, men i april i fjor, da vi skulle ha et brekurs på Finse, var vårt mål Å FINNE bresprekker for å trene i. Det fant vi i Blåisen. :wink: Men selv der var det ikke mye sprekker å se da:

Finse & omegn er et sted hvor det kan være veldig mye snø om vinteren, så sprekkområdene i Blåisen er ofte tildekket med snø (dvs. snøbroer) på denne årstiden. Sprekkområder kan derfor se "trygge" ut både på avstand og i selve breområde, selv om virkeligheten under snøen er noe helt annet. Har man liten eller ingen kunnskap/erfaring med isbreer, kan man derfor bli lurt.

_________________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det hvis du følger kvistet rute fra Finse. Unngå imidl. Blåisen (en brearm av Jøkulen på Finse-siden og Rembedalskåkje på motsatt side av breen, se kart). Jeg har vært på begge brearmene og kan fortelle at disse utløperne kan være betydelig oppsprukket, så unngå disse delene av breen.

Kvistet rute (på breen) fra Finse, regnes for trygge områder, så her kan du ferdes trygt på ski i februar.

________________________________

Rune.

Takk for all info!

Hvor er det den kvistede ruten går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går fra Finsehytta og sørover mot Middalsbreen (øst for Blåisen). Det er her innsteget på selve breen (kvistet rute) ligger. Når man kommer opp på selve breplatået, er det fult mulig å ta en lengre rundtur.

Ruten (kvistet) går vanligvis noen km. vestover, før man svinger nordover og tilbake til Finse. Denne turen er ganske drøy og tar flere timer.

God tur! :roll:

NB: Du burde kanskje sjekke med DNT eller Finsehytta om ruten er kvistet på breen i februar. (Den burde være ferdig kvistet til vinterferien, men sjekk dette på forhånd).

_______________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den går fra Finsehytta og sørover mot Middalsbreen (øst for Blåisen).

Du mener vel vest for Blåisen. Ellers er raskeste vei til toppen av Jøkelen å gå rett opp brattbakken øst for Middalsbreen like til venstre for punkt 1576. En fin tur er å ta sydvestover fra toppen og ut på Store Tresnut for å få et blikk ut mot Simadalen. Derfra i nord-nordøstlig retning mot Dyrhaugane. Hold godt unna brefallene i Rembesdalsskåkji.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel vest for Blåisen. Ellers er raskeste vei til toppen av Jøkelen å gå rett opp brattbakken øst for Middalsbreen like til venstre for punkt 1576. En fin tur er å ta sydvestover fra toppen og ut på Store Tresnut for å få et blikk ut mot Simadalen. Derfra i nord-nordøstlig retning mot Dyrhaugane. Hold godt unna brefallene i Rembesdalsskåkji.

Ja, jeg mener seff. vest for Blåisen (og ikke øst) 8) ..... Ellers er jeg enig i at raskeste vei til toppen av breplatået er å gå rett opp brattbakken øst for Middalsbreen (det er jo her kvistet rute går - den svinger til venstre i bunnen av Middalsbreen).

Man kan jo også gå opp hele Middalsbreen (utenfor kvistet løype), men denne er litt dryg og ensformig. Da kommer man inn på kvistet rute på toppen av breen. Det er en nunatak (liten steinrøys) et stykke oppe på breen (vestsiden av brearmen). Her er det fint å ta en liten drikkepause eller spise medbrakt niste. Er man heldig, kan man også se deler av Joutunheimen i Nord-vestlig retning.

______________________________

Rune.

post-34-133474603835_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.