Gå til innhold
  • Bli medlem

kompresjon av dun


scheele93

Anbefalte innlegg

Julenissen var snill i år å gav meg en tnf hamalyan parka og en nanok wgd -30. til begge disse følger det med en stor kompresjonspose uten noen form for strammestopper. Er dette fordi dunen ikke har godt av å pakkes ekstremt hardt? er det dumt å bruke poser med strammestropper for å spare så mye volum som mulig?

Ps. når jeg snkker om stor pose snakker jeg IKKE om oppbevaringsposen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Njaa..

Dun skal jo ikke pakkes for hardt, dette kan rett og slett "brekke" fjærene slik at de mister spensten.

Nå vet ikke jeg hvor små posene som følger med er, men regner med jakkene sikkert kan komprimeres ytterligere. Bare pass på å ikke ha dem komprimert for lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hva slags poser er det som følger med?

Du sier at det følger med "en stor kompresjonspose uten noen form for strammestropper", og senere sier du at du ikke skal skal stramme strammestroppene ordentlig...?

Når du snakker om strammestropper på en kompresjonstrekk så tolker jeg det som et trekk ala de som følger med ajungilak soveposer. riktig?

Jeg har aldri fått med noe kompresjonstrekk til noen av mine dunting, og jeg antar at det er fordi man ikke skal komprmere dem for mye.

Dette kan jo også være fordi det er dyrere å sende med kompresjonstrekk...

Jeg har nå likevel brukt et kompresjonstrekk på mine soveposer en stund uten at dette har vært noe problem forløpig.

(har ikke brukt dem i veldig mange år enda så det er mulig det kommer)

Det jeg etterhvert har funnet ut er en god løsning er tynne, lette vanntette poser (husker ikke hva de jeg har heter, finnes sikkert i flere varianter).

Disse kan du stappe dunjakken eller posen ned i og klemme den sammen så godt du kan før du lukker den.

Da får du komprimert det ganske bra og har det i tillegg vanntett pakket i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett, kompresjonsposen kommer fra en gammel kunstfiberpose, men den posen som følger med nanoken er skikkelig stor (det er ikke oppbevaringsposen). Jeg hadde klart å få den mye mindre i en mindre pose uten å bruke strammestropper. går det ann å pakke den for hardt uten strammestropper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanskelig å pakke for hardt uten kompresjonstrekk.

Ulempen er at hvis du skal stappe ned i en minimal pose er at det tar tid og kan være ganske frustrerende.

Har pakket både jakker og poser ned i trange trekk, og blitt både sint og lei.

Som nevnt tror jeg på løsnigen på å bruke vanntette poser.

da kan man ha en litt stor pose slik at det går greit å stappe nedi, for så å presse det sammen og rulle mange ganger i toppen.

En annen mulighet er å bruke et kompresjonstrekk, men ikke stramme alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.