Jump to content
IGNORED

Utsiktshelg ved Fondsbu (12-14.09.2008)

Langbein Rise
 Share

Recommended Posts

Det var gode utsikter for godt vær. Rødtopp og jeg hadde valgt noen luftige topper: Sjogholstind og Søre Uranostind. Fredag kom vi opp til Fondbu. Det var mye forskjellige typer fjellfolk der og været var overskyet.

Lørdag morgen våknet vi til tåkeskyer som lå ned ved ca 1400 moh. Sjogholstind var dagens mål. Det er en lang tur, så vi gjorde frokosten raskt unna og kom av gårde. Det gikk veldig raskt opp stien gjennom Mjølkedalen og snart kom vi inn i tåka. Sola kunne skimtes innimellom, så det var håp om klarere vær. Håpet ble til virkelighet da vi kom opp på 1500 moh og kunne begynne å skimte Storegut og Høgbråthøgde. Over tåka var det skyfri himmel. Det var flott å se Sjogholstind badet i sol. I Sjogholet forlot vi stien og gikk mellom vannene. Det var stedvis satt opp varder og det var ikke vanskelig å finne vei i det fine været. Vi gikk opp sørvestflanken og fulgte en slags hylle som gikk opp til ett lite platå på ca 1820 moh. Deretter fulgte vi sørsiden av ryggen opp til ca 1950 moh. Så måtte vi opp på eggen som var ganske luftig, men grei og klyve opp. Til sist var vi oppe på topplatået og kunne kose oss bort til toppen. Det er to varder, den store står på punktet merket 2141 på kartet. GPS'en ga også samme høyde, men det står en mindre varde 120 m lengre bort. Denne andre høyden ga GPS'en 1 m høyere. Nå er det en viss usikkerhet i høydemåleren, men ved å gå tilbake til storvarden og sikte på fast fjell høydene, så sneier siktelinja akkurat toppen på Storebjørn på 2222 moh. Siden Sjoholstind bare er 2141, så skulle det tilsi at det nordligste toppunktet med den minste varden er høyere enn storvardetoppunktet. Været var så flott at vi ble sittende 1,5 t på toppen og bare nøt. Ved 12-tiden lettet tåka og vi kunne se ned i dalene også. Vi gikk ned samme vei som vi kom opp. Det gikk raskt og greit. Etter 10,5 t sto vi nede på Fondsbu igjen.

Søndag morgen var skikkelig høstfrisk med rim på bakken. Etter frokost kjørte vi inn anleggsveien i Koldedalen. Fra parkeringen ved bommen gikk vi på østsiden av elva fra Urdadalsvatnet. Så siktet vi oss inn på Uranoseggen. Noen skyer begynte å dukke opp og svev rundt toppene, men holdt seg stort sett unna oss. Det gikk veldig greit opp til 1900 moh. Derfra er det endel luftig klyving. Når eggen flater ut føles det svimlende høyt, særlig når blodsukkeret og væskenivå er lavt på grunn av stor toppiver. Lunsjen ble inntatt på fortoppen for å bringe kroppene mer i balanse igjen. Siden jeg hadde vært på toppen før, satt jeg heller på fortoppen og fulgte med Rødtopp som svingte seg over til selve toppunktet. Med god konsentrasjon gikk det helt fint. GPS'en målte toppen til 2049 moh. Nedover gikk det forsiktig for å passe på føtter og knær. Da vi kom ned på ca 1790 moh fant vi en lun plass og brygget te og solbærtoddy. Videre nedover var turen relativt begivenhetsløs og etter i underkant av 7 timer var vi tilbake ved utgangspunktet.

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Skal si lengselen til fjellet siger inn som en snikende tiger når jeg ser slike godværsbilder fra høyfjellet i september. Man kjenner sola varmer, mens det i skyggepartiene er kald luft med is- og rimbelagte steiner. Så klart, så vakkert! :wink:

Mens vi i lavlandet hadde overskyet, var det, som det av og til er på høsten, i fjellet klarvær over det lavereliggende skydekket. Dere hadde rimelig bra klaff med været denne helgen Langbein! Skjønner godt den halvannen timen med nytelse på toppen av Sjogholstind.

• Heriks featured this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By LarsNæss
      Hei.
      Er det noen som har noen bemerkninger i forhold til denne ruten - eventuelt et alternativ på en eller flere av strekkene som gjør turen bedre? Planlagt rute er Fondsbu - Olavsbu via Skogadalen - Skogadalsbøen via Sløtafjellet - Fondsbu.
      Den må gås på tre dager og er planlagt fra førstkommende lørdag. Kjøring hjemmefra (Fredrikstad) kl. 06 og start fra Fondsbu ca. kl. 13. Kjøring hjem fra Fondsbu etter retur fra Skogadalsbøen mandag ettermiddag/kveld.
      Den eneste av de tre hyttene jeg har vært på før er Skogadalsbøen, men da kom jeg fra Fannaråkhytta og gikk videre til Sognefjellshytta.
    • By Monah
      Har lest inne på forumet her at det er teltforbud på 1 km på f.eks. Spiterstulen... Er det dette på Fondsbu også?
      Og er det noen her som har ligget i telt på Fondsbu som har bilder fra teltplassen, eller kan man bare gå litt bak hytta å slå opp et telt?
      Har de eget sanitæranlegg for teltere?

• By Uffe1975
      Hei, 
      Er relativt fersk når det gjelder toppturer, men har mye generell erfaring fra skog og fjell. Jeg har tenkt å kjøre inn alene til Fondsbu i morgen tidlig, gå inn og sette opp  "vintercamp" mellom Uksedalshøe og Galdeberg, og bruke onsdag på topptur til Galdeberg, samt Slettmarkpiggen, (med forbehold om mye snø på sistnevnte.) Torsdag er det tilbake til Fondsbu og retur til Oslo.
      Ettersom jeg ikke har vært på Fondsbu tidligere lurer jeg på om det er greit å parkere der med privatbil. Jeg så også noe om at sommerbruer ble tatt inn når DNT-hyttene stengte for sesongen, gjelder det også brua over Høystakka (på vei mot Gjendebu)?
      Ellers tar jeg mer enn gjerne imot tips eller kommentarer fra kjentmannsfolk eller -kvinner.

• By aleks
      Egentlig skulle jeg gått denne turen med to forskjellige kompiser i fjor sommer og i år, men de ble av diverse grunner avlyst begge gangene. Dermed bestemte jeg meg for å pakke sekken og å ta med bikkja for å gå turen alene.

Utgangspunktet var hytta vi har på fjellet i Ål, for så å ta seg gjennom Skarvheimen til Lærdal. Værvarselet for uka var gode. Det var stort sett meldt opphold og bra vær, men som alle vet så kan det fort endre seg til fjells. Onsdagen startet med å finjustere sekken, sjekke at alt utstyret var på plass, for så å få i seg en ålreit frokost. Været var ålreit, og skulle etterhvert vise seg å bli veldig bra. Jeg startet fra hytta kl. 10, og slo opp teltet ved Olsennvatn rundt kl. 17. En sjutimers gåtur i et terreng som startet med skog, for så å ende opp på vidda. Natt til torsdag var det minusgrader, men soveposen holdt varmen.

En helt blå himmel dagen før var nå forvandlet til en grå himmel med en god del tåke som lå spesielt over Reinskarvet. Denne dagen var planen å ta seg til Iungsdalshytta, midt i hjertet av Skarvheimen. Jeg gikk til Djup, et stort vann som jeg skulle følge helt til hytta. Å gå grusveien vest for Djup virket kjedelig, men enklest. Tåken forsvant etterhvert, og sola tittet frem i perioder. Jeg kom frem til turisthytta rundt fem, og tilbrakte natta der.

Fredag var det meldt litt regn tidlig på dagen, men etterhvert skulle det bli opphold. Dette skulle dog vise seg å ikke stemme. Jeg skulle gå innover Fødalen for så gå over fjellet til Kvevatnet. Dagen startet bra, og Fødalen er en vakker dal med bratte fjell og en fin elv. Etterhvert bestemte jeg meg for å gå inn i en sidedal over fjellet. Her var det ikke annet en stein, stein og stein, og så kom så klart tåka. Jeg kunne ikke se mer enn rundt 100 meter foran meg. Steinura tok aldri slutt, så jeg ble etterhvert litt stressa når det ikke var mulighet for å slå opp teltet noe sted. Etter fire timer med hopping fra stein til stein, kom jeg etterhvert fram, lettet over å ha kommet frem før det ble mørkt. Jeg fikk slått opp teltet, spist litt mat og lagt meg for å sove rundt kl. 20.

Lørdag skulle jeg følge grusveien helt ned til Lærdal. Det hele startet bra klokken halv åtte om morran, men jeg klarte på en utrolig måte å trokke over mens jeg gikk på grusveien. Dermed hadde jeg flaks som fikk sitte på med en lastebilsjåfør som kjørte opp matrialer til en hytta som skulle bygges. Uansett var det en fin tur, så her følger noen bilder.

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content
    • By gi
      Vikahornet, Stamneshornet og Varden.

Etter å ha hatt området i kikkerten ei stund, drog Marius og jeg til Dyrkorn ved Storfjorden. Bomveg blei fulgt med bil opp til Vikastølen. Her fant vi god sti til Vikjahønnje (Vikahornet). Videre fulgte vi merking og litt dårligere sti ned ryggen til Stamnesbotn. Nv-ryggen opp til Stamneshornet og ryggen videre til Varden inneholdt kun "dyretråkk".
      Marius hadde sovna, og vinden tiltatt, så vi fortsatte uten stopp over topp 736 og tilbake til Vikjahønnje. Denne strekningen hadde ok sti det meste av veien, men var svak nærmest Vikjahønnje. Her tok vi en lengre pause før vi returnerte til bilen.
      En lavtrykkspassasje gjorde været litt urolig denne dagen, men skapte til gjengjeld stadig skiftninger i lyset

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content

Hidden Content
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy