Jeg var lærer i Naturbasert Næringsaktivitet på VG1 i tre år. Ser mange undervisningsopplegg allerede er nevnt.
Her er noen jeg har vært igjennom:
- Bruk av GPS, kart og kompass. Teori og enkel øving inne, før en heldagsøvelse ute der gruppene ble satt ut rundt i terrenget, med et felles målkoordinat.
- Finne elgbestand i sin kommune ved hjelp av "sett-elg"-registreringer. Dette ble tatt opp igjen på VG3 Naturforvaltning, der de gå dypere inn i dataene og utføre analyser.
- Lage sportegnplakater som brukes før / etter uteøkter i samme tema. Da skulle de i grupper tegne et fotavtrykk 1:1, ei sporrekke i valgfri målestokk, tegne eller skrive ut bilde av dyret, andre spor (eks gnag på stamme/skudd, avføring, lyder) og noen basic fakta.
- Utstyrskontroll. Kjedelig, men viktig. Særlig etter overnattingsturer brukte vi å sette av en dobbelttime til å gå gjennom utstyret.
- Lage pilkestikke.
- Lage bålkubber. Dette forutsetter bruk av motorsag.
- Tilberede åte til mårfelle (kan være fotofelle).
- Fra bås til bord - tverrfaglig slakteprosjekt. Biologi/naturfag: fordøyelsessystem, organer, osv. I naturbasert aktvitet brukte vi feks. talg til å lage lys, såpe og skokrem, men vi brukte også slaktet til å lære om matkultur og tradisjoner. Fast avslutning på prosjektet var fenalår og julebrus på juleavslutninga.